EZEKET A SZÖVEGEKET ÉPP OLYAN KOMOLYAN VETTEM, MINT BÁRMELYIK KORÁBBI ÍRÁSOMAT Beszélgetés Szvoren Edinával
Pastiche, stílusgyakorlat, imitáció. Új kötetének írásaiban Szvoren Edina pályatársai bőrébe bújik, az ő stílusukban ír. Hogyan ragadta meg a kiválasztott szerzők írásainak lényegét? A nyelv, a stílus, a történet, vagy az atmoszférateremtés volt-e a fogódzója? És vajon mi volt a kísérletének célja? MARTON ÉVA INTERJÚJA.
R-BESZÉLGETÉS: DÖMÖTÖR ANDRÁS
Az a Zalaegerszeg, ahol ő született, közelebb fekszik a német kultúrához, mint Budapest, éppen ezért fölöslegesnek tartja a vidék-főváros ellentét sulykolását. Berlinből kicsit másképp látszik Magyarország, hogy ennek megfogalmazása bátorság vagy sem, az is kiderül a Dömötör Andrással készült R-beszélgetésből, ahol a rendezőt Jászay Tamás kérdezte.
HABSBURG MÁRIA RUHÁJA TEHET MINDENRŐL Beszélgetés Simonovics Ildikóval a Magyar Menyasszony című kiállításról
Simonovics Ildikó mindig hasonló szellemiséggel hozza létre kiállításait – a tárgyakon, a privát történeteken keresztül egy nagyobb korszakot vázol fel, hogy megmutassa a benne élőket, kultúrájukat. A Magyar Nemzeti Múzeum Magyar Menyasszony kiállítása ötszáz éven, ötven kiemelt portrén keresztül mutatja be e félévezred házassági szokásait, tárgyi emlékeit, ismert és ismeretlen
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Hirdetés
OUTSIDER ÉS REALISTA A NA’CONXYPANI ESZKÉPISTA? GULÁCSY – Na’Conxypan hercege
Álomvilág főművekkel, izgalmas felvetések és néhol billegő érvek egy megrendítő tárlaton. A Magyar Nemzeti Galéria GULÁCSY. Na’Conxypan hercege című kiállítását nem érdemes kihagyni. KÁNTOR VIOLA KRITIKÁJA.
A BIRODALMAK VÉRES HATÁRAIN Hetényi Zsuzsa: Nyugati, Keleti – Ogyesszától Odesszáig, 1973–2023
Hetényi Zsuzsa könyve fél évszázadot fog át, de nem memoár, nem is regény. Esszéi és tárcái a Szovjetunió abszurd világbirodalmának határvidékéről tudósítanak élményszerűen, majd a birodalom romjai és az újjáépítés kísérletéből kirobbant háború szörnyűségei közül menekülőkkel való találkozásokat villantják fel. HUSZÁR ÁGNES ISMERTETŐJE.
HÁNY SZÓ FÉR EL EGY NŐI TENYÉREN? A Bécsi Filharmonikusok Schönbrunnban
„À la française” címmel csupa francia darabot hallhattunk a Bécsi Filharmonikusok június 8-i Schönbrunni Nyáresti Koncertjén. A nagy nevek sem hiányoztak: Elīna Garanča, Yannick Nézet-Séguin. GYENGE ENIKŐ KRITIKÁJA.
HÁT AZ ÖRDÖG VESZI MEG XI. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál
Diktátor módjára kegyetlenkedő mesterséf, sátánnak öltözött falusi szélhámos és a túlfőtt frankfurti leves felett vadászbaleset eltussolásáról vitatkozó méltóságos nagyurak: a Puskinban új otthonra találó Friss Hús még mindig a legjobb magyar és nemzetközi rövidfilmek mustrája. CSOMÁN SÁNDOR BESZÁMOLÓJA.
EGYENRANGÚ BOLYGÓK ArtMenők – HODWORKS: Idol / Trafó
Hét ágra süt a nap – elgondolom, hogyan történne mindez, ha épp szakadna az eső. A Trafó akadálymentesített oldalbejáratánál állunk az utcán; mindenki mosolyog, örül a másiknak, s annak, ami miatt eljött. Hód Adrienn az ArtMenők csoportnak rendezett. LŐRINC KATALIN ÍRÁSA.
KORSZERŰTLEN ZÁRKASZTORIK Cella – letöltendő élet / Duna
Az 1848-49-es szabadságharctól a posztapokaliptikus 2050-ig ível a Dunán bemutatkozó Megafilm produkció, mely közelebb áll a kereskedelmi csatornákon sugárzott teleregényekhez, mint a streamingen fellelhető minőségi sorozatokhoz. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
MILYEN CSODÁLATOS VILÁGOK VANNAK WES ANDERSON KÖLDÖKÉBEN! Asteroid City
Wes Anderson sok minden volt már: stílusteremtő auteur, sikereket halmozó hipszterzseni, legutóbb TikTok-mém és kiégett, megosztó rendező is. Egyvalami nem volt még: unalmas. Legújabb filmjével ezt is abszolválta. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
NÍVÓS LIMONÁDÉ Sarolta királyné – Egy Bridgerton-történet /Netflix
A Sarolta királyné több két Bridgerton-szezon közötti kellemes unaloműzésnél: magasabb színvonalon, ám továbbra is az eszképizmus jegyében mesél egy tragikus szerelemről. Még mindig a Bridgerton-féle limonádé, de ez jóval finomabb. FÁTRAI KATA ÍRÁSA.
NAGYKÖRÚT: MINDENKI SZÁMÁRA NYITVA N. Kósa Judit: Nagykörút – Történelmi séta Pest főutcáján
Budapest emblematikus főútvonaláról, a Nagykörútról még soha nem jelent meg összefoglaló történeti áttekintés. N. Kósa Judit munkája most, Budapest létrejöttének 150. évfordulója alkalmából pótolta ezt a hiányt. KELECSÉNYI KRISTÓF KRITIKÁJA.
Hirdetés
SZERENCSE, HOGY NÉMA Rakovszky Zsuzsa: Az idők jelei
Rakovszky Zsuzsa új kötete retrospektív keretű klasszikus fikciós történelmi regény. A látszólag egyszerű próza komolyan megdolgoztatja az olvasót, bár nem témájával, még csak nem is szövegalkotói eszközeivel, hanem azzal, hogy olyan perspektívából mutatja a valóságot, ami a huszonegyedik századi ember számára nagyon ismerős. NAGYGÉCI KOVÁCS JÓZSEF KRITIKÁJA.
BECSERKÉSZNI LIGETIT UMZE Kamaraegyüttes: Kalandozások Ligetivel
A BMC káprázatos centenáriumi Ligeti-fesztiváljának a május 25-i koraesti hangverseny volt az egyik tetőpontja. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
A MISKA A BORKAI JACHTJÁN Szirmai Albert–Bakonyi Károly–Gábor Andor: Mágnás Miska / Vörösmarty Színház, Székesfehérvár
A színpadon egy jacht és ízléstelen mai ruhákba öltözött, felkapaszkodott nyárspolgárok, akik arisztokratát játszanak – ám a Telihay Péter által rendezett székesfehérvári Mágnás Miska párhuzama a jelen felső tízezrével csak részben működik. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
BOLDOG SZÜLETÉSNAPOT, ARANYBULLA! Totth Benedek: A jeruzsálemi király / Vörösmarty Színház
Zavarba ejthet egy szerzőt, ha azt kérik tőle, írjon egy darabot az Aranybulla születésnapjára. Ez történhetett Totth Benedekkel is, aki a körülményekhez képest egészen izgalmas értelmezést választott mindehhez. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
EGY HANGSZER VETÜLETEI Várdai István a Magyar Zene Házában
Várdai István képére és hasonlatosságára született az a rendezvénysorozat a Magyar Zene Házában, amely május 20-án és 21-én zajlott „Kurátori hétvége” címmel. MALINA JÁNOS BESZÁMOLÓJA.
ERRŐL LEHETNE NYITNI EGY HOSSZABB ZÁRÓJELET Várady Szabolcs: Válogatott versek
Mitől olyan jók ezek a versek? Várady Szabolcs az a fajta virtuóz költő, aki bármilyen verstani formát meg tud valósítani. Persze távolról sem csak metrumról van szó, hanem témákról, ars poeticáról, iróniáról, játékosságról és költői hangokról. E hangok sokasodását a Műútnál rövidesen megjelenő következő kötetében is várva-várjuk. MESTERHÁZI MÓNIKA RECENZIÓJA.
HOGYAN VÁLHAT ÉRTÉKKÉ EGY SÉRÜLT EMBER MOZGÁSA? Interjú Gyulavári Ágival és Mészöly Andreával, az ArtMan Egyesület csoportvezetőivel
Különleges közös munka kezdődött szeptemberben a Hodworks tánccsoport és az ArtMan Egyesület Artmenők csoportja között. Az Idol című előadás, amelyet május 31-én láthat a közönség először a Trafóban, arra a kérdésre keresi a választ, hogyan válhat egy társadalmi tabu a színpadon mindannyiunk szemében értékké. PUSKÁS PANNI INTERJÚJA.
A KISPADRÓL KIABÁL Tartalék – Harry herceg
Örökös reflektorfény és örökös tartalékszerep. Harry herceg élete a figyelemfelkeltés és a figyelő tekintetek elől való menekülés közötti őrlődés, ez jellemzi pályafutását, magánéletét és családi kapcsolatait. Botránykrónikát írt vagy vádiratot az őt támadó családtagok és a bulvársajtó ellen? Esetleg épp a rá irányuló figyelmet kívánja pénzre váltani? R.HAHN VERONIKA ISMERTETŐJE.
BIZTOS, HOGY NEM BIZTOS Michelle Kholos Brooks – Kelly Younger: Kalamazoo / Orlai Produkció, próbanapló 2
Az előadásban elhangzik egy dal, benne az általam címként idézett mondat, amely magáról az életről állítja fanyar humorral, hogy egyetlen bizonyossága a kiszámíthatatlanság. Élőben adja elő Kern András és Hernádi Judit, azaz a legény- és lánybúcsúját karaoke-sztriptízbárban ünneplő Irving és Peg. A dal saját szerzemény, szövegét Kern András, zenéjét Cári Tibor írta. MIKLÓS MELÁNIA PRÓBANAPLÓJA – 2 . rész.