BATMAN A MÁTRIXBAN Francis Ford Coppola: Megalopolis / 77. Cannes-i filmfesztivál
Az idei cannes-i fesztivál leggrandiózusabb mentális és kinematografikus kompozíciója a legnagyobb bukás is lehet egyben. Coppola önmagát is felemésztően ambiciózus, filmtörténetet és történelmet félelmetes vízióban egybeolvasztó opusza észbontó filmélmény. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
BELŐLED ÉLEK Hörcher Gábor: Emma és Eddie: A képen kívül
Webkamera előtt színlelt orgazmusok, díszcsomagolásban postára adott használt bugyik, nemi betegség és végtelen exhibicionizmus: Hörcher Gábor dokumentumfilmje első blikkre egy OnlyFans modellpár munkájába ad kendőzetlen betekintést, ám hamar világossá válik, hogy a kamera valójában egy velejéig toxikus kapcsolat mindennapjait rögzíti. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
A NÉZŐK KÉPJÁTÉKA Rényi András: Rembrandt. A képek színjátéka
Zsigerileg átélt élménnyé tehető-e mégoly régmúlt korok művészete is? Ez minden műértelmező elsődleges kihívása, és ezt teljesíti be Rényi András a kortárs művészettörténeti-esztétikai szakirodalom egyik leginspiratívabb könyvével, A képek színjátékával, ezzel a monumentalitásában is könnyed Rembrandt-monográfiával. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Hirdetés
KORSZERŰTLEN ZÁRKASZTORIK Cella – letöltendő élet / Duna
Az 1848-49-es szabadságharctól a posztapokaliptikus 2050-ig ível a Dunán bemutatkozó Megafilm produkció, mely közelebb áll a kereskedelmi csatornákon sugárzott teleregényekhez, mint a streamingen fellelhető minőségi sorozatokhoz. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
MILYEN CSODÁLATOS VILÁGOK VANNAK WES ANDERSON KÖLDÖKÉBEN! Asteroid City
Wes Anderson sok minden volt már: stílusteremtő auteur, sikereket halmozó hipszterzseni, legutóbb TikTok-mém és kiégett, megosztó rendező is. Egyvalami nem volt még: unalmas. Legújabb filmjével ezt is abszolválta. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
NÍVÓS LIMONÁDÉ Sarolta királyné – Egy Bridgerton-történet /Netflix
A Sarolta királyné több két Bridgerton-szezon közötti kellemes unaloműzésnél: magasabb színvonalon, ám továbbra is az eszképizmus jegyében mesél egy tragikus szerelemről. Még mindig a Bridgerton-féle limonádé, de ez jóval finomabb. FÁTRAI KATA ÍRÁSA.
NAGYKÖRÚT: MINDENKI SZÁMÁRA NYITVA N. Kósa Judit: Nagykörút – Történelmi séta Pest főutcáján
Budapest emblematikus főútvonaláról, a Nagykörútról még soha nem jelent meg összefoglaló történeti áttekintés. N. Kósa Judit munkája most, Budapest létrejöttének 150. évfordulója alkalmából pótolta ezt a hiányt. KELECSÉNYI KRISTÓF KRITIKÁJA.
SZERENCSE, HOGY NÉMA Rakovszky Zsuzsa: Az idők jelei
Rakovszky Zsuzsa új kötete retrospektív keretű klasszikus fikciós történelmi regény. A látszólag egyszerű próza komolyan megdolgoztatja az olvasót, bár nem témájával, még csak nem is szövegalkotói eszközeivel, hanem azzal, hogy olyan perspektívából mutatja a valóságot, ami a huszonegyedik századi ember számára nagyon ismerős. NAGYGÉCI KOVÁCS JÓZSEF KRITIKÁJA.
BECSERKÉSZNI LIGETIT UMZE Kamaraegyüttes: Kalandozások Ligetivel
A BMC káprázatos centenáriumi Ligeti-fesztiváljának a május 25-i koraesti hangverseny volt az egyik tetőpontja. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
A MISKA A BORKAI JACHTJÁN Szirmai Albert–Bakonyi Károly–Gábor Andor: Mágnás Miska / Vörösmarty Színház, Székesfehérvár
A színpadon egy jacht és ízléstelen mai ruhákba öltözött, felkapaszkodott nyárspolgárok, akik arisztokratát játszanak – ám a Telihay Péter által rendezett székesfehérvári Mágnás Miska párhuzama a jelen felső tízezrével csak részben működik. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
BOLDOG SZÜLETÉSNAPOT, ARANYBULLA! Totth Benedek: A jeruzsálemi király / Vörösmarty Színház
Zavarba ejthet egy szerzőt, ha azt kérik tőle, írjon egy darabot az Aranybulla születésnapjára. Ez történhetett Totth Benedekkel is, aki a körülményekhez képest egészen izgalmas értelmezést választott mindehhez. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
EGY HANGSZER VETÜLETEI Várdai István a Magyar Zene Házában
Várdai István képére és hasonlatosságára született az a rendezvénysorozat a Magyar Zene Házában, amely május 20-án és 21-én zajlott „Kurátori hétvége” címmel. MALINA JÁNOS BESZÁMOLÓJA.
Hirdetés
ERRŐL LEHETNE NYITNI EGY HOSSZABB ZÁRÓJELET Várady Szabolcs: Válogatott versek
Mitől olyan jók ezek a versek? Várady Szabolcs az a fajta virtuóz költő, aki bármilyen verstani formát meg tud valósítani. Persze távolról sem csak metrumról van szó, hanem témákról, ars poeticáról, iróniáról, játékosságról és költői hangokról. E hangok sokasodását a Műútnál rövidesen megjelenő következő kötetében is várva-várjuk. MESTERHÁZI MÓNIKA RECENZIÓJA.
HOGYAN VÁLHAT ÉRTÉKKÉ EGY SÉRÜLT EMBER MOZGÁSA? Interjú Gyulavári Ágival és Mészöly Andreával, az ArtMan Egyesület csoportvezetőivel
Különleges közös munka kezdődött szeptemberben a Hodworks tánccsoport és az ArtMan Egyesület Artmenők csoportja között. Az Idol című előadás, amelyet május 31-én láthat a közönség először a Trafóban, arra a kérdésre keresi a választ, hogyan válhat egy társadalmi tabu a színpadon mindannyiunk szemében értékké. PUSKÁS PANNI INTERJÚJA.
A KISPADRÓL KIABÁL Tartalék – Harry herceg
Örökös reflektorfény és örökös tartalékszerep. Harry herceg élete a figyelemfelkeltés és a figyelő tekintetek elől való menekülés közötti őrlődés, ez jellemzi pályafutását, magánéletét és családi kapcsolatait. Botránykrónikát írt vagy vádiratot az őt támadó családtagok és a bulvársajtó ellen? Esetleg épp a rá irányuló figyelmet kívánja pénzre váltani? R.HAHN VERONIKA ISMERTETŐJE.
BIZTOS, HOGY NEM BIZTOS Michelle Kholos Brooks – Kelly Younger: Kalamazoo / Orlai Produkció, próbanapló 2
Az előadásban elhangzik egy dal, benne az általam címként idézett mondat, amely magáról az életről állítja fanyar humorral, hogy egyetlen bizonyossága a kiszámíthatatlanság. Élőben adja elő Kern András és Hernádi Judit, azaz a legény- és lánybúcsúját karaoke-sztriptízbárban ünneplő Irving és Peg. A dal saját szerzemény, szövegét Kern András, zenéjét Cári Tibor írta. MIKLÓS MELÁNIA PRÓBANAPLÓJA – 2 . rész.
TÁNCOSOK A JÁTSZÓTÉREN Beszélgetés Hód Adrienn-nel és Manuel Rondával
Két alkotó, két mű, egy este: a SUB.LAB.PRO The Ensemble Program koreográfusaival a pályakezdők tegnapi és mai lehetőségei mellett arról is beszélgettünk, hol helyezik el a Titán című közös estet a saját csapataikkal végzett munkához képest. JÁSZAY TAMÁS PÁROS INTERJÚJA.
KUTYA KRÉTA SZIGETÉN Mozart: Idomeneo, Kréta királya
A vírusok, a háborúk, na meg az elmagányosodás és a depresszió korát éljük. Létezésünk egy távoli szegletében azonban a modern operaértelmezésekét és azon belül Almási-Tóth Andrásét is. A Magyar Állami Operaház bő negyven év után új rendezésben játssza az Idomeneót. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ ÍRÁSA.
SZERVES SOKFÉLESÉG Várjon Dénes szólóestje
Május 11-én szólóestet adott a Zeneakadémián Várjon Dénes. Ritka eseménynek számít ez, különösen a művész súlyának és nemzetközi rangjának fényében, bár kamarazenészi beskatulyázásának mondhatni már hagyománya van. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
KÖTÉLTÁNC Rendszerhiba – A magyar film el nem mondott története / Partizán
Az „aranykortól” a mára jellemző kulturális privatizációig ível a Partizán dokumentumfilmje, mely kompakt körképet ad a magyar film történetét meghatározó folyamatokról és arról, hogyan jutottunk el a kurrens, diskurzust nélkülöző, szűk kör által leuralt történelmi korszakig. CSOMÁN SÁNDOR ÍRÁSA.
ANILIN ÉS TOMBOLÓ NAP Csontváry 170 / Szépművészeti Múzeum
Százhetven éve született Csontváry Kosztka Tivadar, és közel százhúsz éve nyílt első jelentős budapesti kiállítása, hatvan éve pedig átfogó tárlat műveiből itt, a Szépművészeti Múzeumban. Most két partnerintézmény, a Magyar Nemzeti Galéria és a pécsi Janus Pannonius Múzeum – Csontváry Múzeum közreműködésével nyílt retrospektív kiállítás a művész születésének kerek évfordulójára. MARTINCSÁK KATA ÍRÁSA.