KÖTELEZŐK RÖVIDEN
Jókai Mór–Selmeczi Bea–Szikora János: A kőszívű ember fiai / Vörösmarty Színház, Székesfehérvár

Egy jól ismert szöveg színházi adaptációjának a ráismerés örömén túl arra is lehetőséget kellene adnia, hogy friss szemmel, új, aktuális nézőpontból tekinthessünk az adott műre. A Vörösmarty Színház előadása ugyan tesz erre kísérletet, de a látványos díszlet és jelmezek ellenére is csupán a kötelező tananyag felmondásáig jut. IVÁNYI-SZABÓ RITA KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

Hirdetés

kolibri urbanlegendak revizor
budaors 20240118
szepmu kapuk
orlai lavina 20240110

Hirdetés

bfz jarvi
szfvar 20240118
6szin kizarolag revizor
maimano munoz revizor
bun es bunhodes

EZEKET A SZÖVEGEKET ÉPP OLYAN KOMOLYAN VETTEM, MINT BÁRMELYIK KORÁBBI ÍRÁSOMAT
Beszélgetés Szvoren Edinával

Pastiche, stílusgyakorlat, imitáció. Új kötetének írásaiban Szvoren Edina pályatársai bőrébe bújik, az ő stílusukban ír. Hogyan ragadta meg a kiválasztott szerzők írásainak lényegét? A nyelv, a stílus, a történet, vagy az atmoszférateremtés volt-e a fogódzója? És vajon mi volt a kísérletének célja? MARTON ÉVA INTERJÚJA.

Tovább a cikkhez

A NŐI SZÜRKE EMINENCIÁS?
Majtényi György: Kádárné és Kádár – Házasságban a hatalommal

A Kádár-kor az 1956-os forradalom leverésétől 1988-ig tartott. A korszak névadója, de főként felesége adja Majtényi György Kádárné és Kádár című kötetének témáját. Nőtörténet? Politikatörténet? Oknyomozás? Vajon tényleg jelentős befolyást gyakorolt Tamáska Mária a férje döntéseire? LŐRINC LÁSZLÓ RECENZIÓJA.

Tovább a cikkhez

PAMELA ÚJABB ÁLMA / Sugar, Apple TV+

Az Apple TV+ sorozata, a Sugar úgy tesz, mintha a hardboild krimik és az ezekből készült film noirok szerelmeseinek akarna a kedvében járni, de végül csak a modoros és lusta forgatókönyvírásra lesz példa. HUNGLER TÍMEA KRITIKÁJA.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

R-BESZÉLGETÉS: DÖMÖTÖR ANDRÁS

Az a Zalaegerszeg, ahol ő született, közelebb fekszik a német kultúrához, mint Budapest, éppen ezért fölöslegesnek tartja a vidék-főváros ellentét sulykolását. Berlinből kicsit másképp látszik Magyarország, hogy ennek megfogalmazása bátorság vagy sem, az is kiderül a Dömötör Andrással készült R-beszélgetésből, ahol a rendezőt Jászay Tamás kérdezte.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

HABSBURG MÁRIA RUHÁJA TEHET MINDENRŐL
Beszélgetés Simonovics Ildikóval a Magyar Menyasszony című kiállításról

Simonovics Ildikó mindig hasonló szellemiséggel hozza létre kiállításait – a tárgyakon, a privát történeteken keresztül egy nagyobb korszakot vázol fel, hogy megmutassa a benne élőket, kultúrájukat. A Magyar Nemzeti Múzeum Magyar Menyasszony kiállítása ötszáz éven, ötven kiemelt portrén keresztül mutatja be e félévezred házassági szokásait, tárgyi emlékeit, ismert és ismeretlen asszonyokat. MARTON ÉVA INTERJÚJA.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

AZ EMLÉKEZET SZÍNEVÁLTOZÁSAI
A holokauszt nemzedékei. Traumatizált generációk az interperszonális, szociális és kulturális térben.

A holokauszt okozta társadalmi traumák továbbéléséről és átörökítéséről szervezett konferenciát a a Virág Teréz Traumakutató Csoport. Szakmai vezetőjük, Erős Ferenc hirtelen halála és a világjárvány miatt a konferencia anyagából emlékezésképpen is készített kötet most látott napvilágot. SZARKA JUDIT RECENZIÓJA.

Tovább a cikkhez

NEM SZÜLETETT FELESÉGNEK
Palm Royale/Apple TV+

Azt hinné az ember, nem nehéz jó sorozatot készíteni. Kell egy érdekes alapötlet, néhány megfelelően kiválasztott színész, magával ragadó atmoszféra, és fejben már lehet is írni a díjátadókra szánt beszédeket. A Palm Royale-ben mindez megvan, mégsem működik igazán. VIGH MARTIN KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

Hirdetés

magveto krasznahorkai 20240117
btm kozepkor 20240115
szepmu 20240224 revizor
orlai mikor hazudtam 20240110
babszinhaz krabat kicsi revizor

„A SOKFÉLESÉG SOKFÉLESÉGET SZÜL”
Kreatív kórusélet a mai Magyarországon

A magyar kórusélet az elmúlt években új lendületet vett, és a populáris kultúra részévé vált. Az egyik legismertebb közösséget, a Soharózát hallhatjuk és láthatjuk például Jónás Vera, Harcsa Veronika és Presser Gábor oldalán. A kórusoknak már nem csak nyári, de téli éjszakája is van, a XII. Kórusok Éjszakája júniusban kerül sor. De mi a kórus, hogyan definiálható a kortárs kóruskultúra, jelen vannak-e még a kóruskultusz szocialista gyökerei, és mitől is egyedi egy kórus? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Remes Zsófiával, a Soharóza egyik tagjával. WAGNER SÁRA ÖSSZEÁLLÍTÁSA.

Tovább a cikkhez

JÁSZAY TAMÁS JÚNIUSI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA

A kultúra biztosan nem pihen a nyáron sem, így aztán a kultúrafogyasztó állampolgárnak sem lesz nyugta: júniusban feszt olvasunk, nézünk, hallgatunk, figyelünk. Szigorúan korosztály- és országhatárfüggetlen ajánló a nyár első igazi hónapjára lapunk főszerkesztőjétől.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

IRÁN: BELÁTHATATLAN IDEIG ZÁRVA
Mohammad Rassoulof: A vadfüge magjai / 77. Cannes-i Filmfesztivál

A családi otthon levegőjét is fojtogatóvá teszi a rendszer bűze az üldözött iráni rendező nagy léptékűnek szánt, a végén szinte Kubrickba váltó opuszában, a cannes-i versenyprogram egyik leginkább várt darabjában. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

KI TUD ENNYIT FIZETNI? ÉS MENNYIT?
A színházjegy ára – a dinamikus árazástól a mecenatúráig

A színházjegyárakat nem a fizetőképesség, hanem az infláció és a kultúratámogatási anomáliák határozzák meg. Akkor tehát fizessenek a gazdagok? Tovább gondolkodunk a színház elérhetőségének lehetőségeiről ebben a nehéz helyzetben és piaci viszonyok között. ORBÁN KRISZTINA RIPORTJA, 2. RÉSZ.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

R-BESZÉLGETÉS: ERDŐDI KATALIN A TRAFÓ ÚJ IGAZGATÓJA

2025. január elsejétől új igazgatója van a Trafónak: Erdődi Katalin úgy kívánja új alapokra helyezni az intézményi működést, hogy közben megőrzi és tiszteletben tartja mindazt, amit ez a nemzetközi szinten is egyedülálló befogadóhely elért. Külföldi inspirációkról, transzdiszciplináris programszervezésről, rurális művészeti kapcsolódásokról és a nézőbe vetett bizalomról is beszélgetett vele Jászay Tamás.

Tovább a cikkhez

A FILMKÉP VARÁZSLATA KÉT CANNES-I TÉTELBEN
Alain Guiraudie: Miséricorde; Constance Tsang: Blue Sun Palace / 77. Cannes-i filmfesztivál

Vannak filmek, amelyek úgy varázsolnak el, hogy a varázslat maga szinte tettenérhetetlen: csak azt veszed észre, hogy egy fárasztó fesztivál sokadik vetítésén az utolsó pillanatig képesek fenntartani az intellektuális és érzelmi figyelmet, és nagyon ritkán tapasztalható intenzív képi jelenlétet hoznak létre. Az idei cannes-i fesztivál hatodik napjáig kellett várni, hogy egyszerre két halk szavú mesterművet találjunk. GYENGE ZSOLT ÍRÁSA.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez