Egy különleges könyvről beszélnek a pécsiek és a Pécsen túliak: a szokatlan vállalás és annak teljesítése Koszits Attilához, Pécs ismert arcához fűződik. V. GILBERT EDIT ÍRÁSA.
Képző
Hirdetés
A NAGY PÉCS-KÖNYV
SERENDIPITY – AVAGY A VÁRATLAN LELEMÉNY Vaszary. Az ismeretlen ismerős / Magyar Nemzeti Galéria
A serendipity azt a képességet jelöli, ami alkalmassá teszi birtoklóját, hogy a véletlen vagy éppen bölcs belátása révén ott is értéket találjon, ahol nem is várná. A Magyar Nemzeti Galéria újonnan felfedezett Vaszary-képeire ez kétszeresen – az új művek és Vaszary művészi látásmódjára nézve – is igaz. SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA KRITIKÁJA.
KIFORDÍTOTT COPYRIGHT Basquiat. The Retrospective / Albertina Museum, Bécs
Ha van kihagyhatatlan kiállítás, akkor az a Jean-Michael Basquiat életművéből rendezett tárlat a bécsi Albertinában. A művész durva, nyers, art brut-hoz közelítő, az amerikai punk kultúra és east-side világát is beillesztő vizualitásával, kritikai megközelítésével hamar elérte, hogy a legnagyobbakkal állítson ki. Miközben az elsők között ismerte fel, hogy a köztér is lehet kommunikációra alkalmas felület, a jelenben is kívülálló, outsider maradt. MARTINCSÁK KATA KRITIKÁJA.
Hirdetés
ARAB BETŰK MÁRIA ÉS JÓZSEF GLÓRIÁJÁN Iszlám és Firenze. Művészet és Műkincsgyűjtés a Mediciektől a XX. századig / Uffizi Képtár és Bargello Múzeum, Firenze
Az iszlám és Firenze kapcsolatát mutatja be az Uffizi Képtár új kiállítása, amely a Bargello Múzeummal, a tárlat másik helyszínével közösen készült. A muzulmán és a keresztény világ egymásra hatását, és a vallások közötti, már a középkortól számon tartott dialógust bemutató kiállítás kurátora Giovanni Curatola, az iszlám művészetek elismert olasz kutatója. MAÁR ÍRISZ ÍRÁSA.
A JELENKOR ÖSSZES MŰVE HAMIS? Julien Rosefeldt: Manifesto / Magyar Nemzeti Galéria
Egy manifesztum kiadásához szükségeltetik sok korábbi híres kiáltvány, egy profi filmes stáb, egy nagyszerű színésznő, a nemzetközi művészeti világ múzeumi infrastruktúrája, nagy presztizsű filmfesztiválok, nemzetközi filmterjesztés és mozi hálózat. KÁNTOR VIOLA KRITIKÁJA.
BIOFASISZTA CIRKUSZ Body kiállítás, Király utca 26.
A Király utca „eleven”, de a Body kiállítás végre megmutatja, hogy ennek az életnek az ára a tökéletes dehumanizáció, amikor az emberi gépezet feltárja élőhalott igazságát. NEMES Z. MÁRIÓ ÍRÁSA.
SZABADABBAN LÉLEGEZNI Menedék a szanatóriumban – A Levendel-gyűjtemény / a Kiscelli Múzeum — Fővárosi Képtár és a Vaszary Galéria közös kiállítása
Hogyan nyújtott menedéket a múlt rendszer tiltott művészeinek a szeretet terrorlegénye egy szanatóriumban? KÁNTOR VIOLA KRITIKÁJA.
AVE UCRAINA, MORITURI TE SALUTANT! Permanens forradalom. Mai ukrán képzőművészet / Ludwig Múzeum
Begyűrűzik az ukrán aktualitás a bőrünk alá, merész és nyers művészi tettek szemtanúi vagyunk: az ukrán kortárs művészeti szcéna jelentős tárlattal képviselteti magát június végéig a budapesti Ludwig Múzeumban. VERESS GYÖNGYI ÍRÁSA.
INGRES DADAISTA HEGEDŰJE Man Ray / Kunstforum, Bécs
Man Rayt nem lehet megunni. Ezt mondta barátja és szellemi társa, MArcel Duchamp, és recenzensünk is erre a megállapításra jutott Bécsben. VÁRADI ANDRÁS ÍRÁSA
A HORIZONT HATÁRSÁVJÁN Szüts Miklós: Tengerhez magyar! El a tengerhez! / B32 Galéria
Szüts Miklós akadémiai székfoglaló tárlata tágas horizontok felé nyit. Az utóbbi években egy nagyon különös, az időtlent megidézni képes tartományban alkot. A még nem ábrázolás és a már nem ábrázolás határán sajátos absztrakciót művel. KÁNTOR VIOLA KRITIKÁJA.
„A TÖRÖTT KAR MEGELŐLEGEZÉSE” Kendell Geers: EsemPlastik – Megharapni a kezet, amelyik enni ad / acb Attachment
A művészeti gyakorlatok szükségszerűen rendelkeznek politikai dimenzióval is, amikor fontos szerepet játszanak az adott társadalmi rend létrehozásában, fenntartásában és az azzal való szembehelyezkedésben. A Belgiumban élő dél-afrikai konceptualista alkotó, Kendell Geers munkáiban hatékonyan ötvözi a művészeti és társadalmi cselekvést: nem pusztán rá akarja irányítani a figyelmet a rendszer által működtetett feltételek igazságtalanságaira, vagy működésképtelenségére, hanem megpróbál a művészet eszközeivel változtatni is ezeken. TÓTH DITTA ÍRÁSA.
ILLEDELMES ILLESZKEDÉS Kritika a Clark Hotel épületéről
Nem valószínű, hogy az arra járó hökkenten kapja fel a fejét a Clark Ádám tér új épülete láttán: upsz, micsoda építészeti bravúr! A húszegynéhány év után végre beépült telken álló új hotel a konzervatív kedélyeket sem borzolja túlságosan. Olyan lett, amilyennek a nagyméltóságú tervtanács kívánta: illeszkedő. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
Hirdetés
VOLT EGY FAKATONA, FÁBÓL VOLT A LOVA Ydessa Hendeles. Death to Pigs / Kunsthalle, Bécs
A kanadai Ydessa Hendeles nagyszabású bécsi kiállítása a mesék, a mesebeliség köré épült kultuszok és azok értelmezése körül forog. De sem a Három kismalac, sem Lúdanyó nem gyerekeknek szól.VÁRADI ANDRÁS RECENZIÓJA.
NEVE IS VAN: BUDAPEST! A Budapest Art Week kiállítása – Itt van a város, vagyunk lakói / Projekt Galéria
A Budapest Art Week saját szervezésű kiállításán Budapestről láthatunk kiállítást a Budapest Projekt Galériában. További meglepetésekért kattintson! ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
VÉG/KIÁRUSÍTÁS Péli Barna: Húsdiszkont / Horizont Galéria
Péli Barna Húsdiszkont című kiállítása április 4-ig látható a budapesti Horizont Galériában. Nem tesszük zsebre, amit ez a leértékelés kínál. KÁNTOR VIOLA ÍRÁSA.
MALKOVICH FOREVER Sandro Miller: Malkovich, Malkovich, Malkovich – Tisztelet a kamera mestereinek / Műcsarnok
A projekt megrendítő, játékos, különös: az amerikai divat-és portréfotós Sandro Miller a fényképészet számos ikonikus portréját rendezi újra a zseniális, kaméleon John Malkovich-csal. Bármilyen remek az ötlet maga, nélküle kétséges lett volna a kimenetel. VERESS GYÖNGYI ÍRÁSA.
VALÓSÁG, MACSKA, KATARZIS Bartis Attila: A szigeteken, Mai Manó Ház
A türelmes és türelemre tanító prózaíró és fotográfus a valóságot mutatja a tények mögött, a teremtett világot nem teremti újra, de alkot, úgy dokumentál. Illetve dokumentál, úgy alkot. Bartis Attila író és fotográfusnak A szigeteken címmel nyílt kiállítása a Mai Manó Házban. A bemutatott anyag a Magvető kiadásában is megjelent. NAGYGÉCI KOVÁCS JÓZSEF ÍRÁSA.
KIVÉTELES FIZIKUM Újvidéki Orfeuszok – A vajdasági Új Symposion folyóirat (1965–1992) / Ferenczy Múzeum, Szentendre
A szentendrei Ferenczy Múzeum kiállításán átjön a legendás Új Symposion-hang, de talán a jel-zaj viszonyon lehetett volna még kicsit állítani. KÁNTOR VIOLA KRITIKÁJA.
KEZDETBEN Rafael Yossef Herman: The Night Illuminates The Night / Ludwig Múzeum
Rafael Herman Ludwig Múzeumban kiállított anyaga letisztult képi látásmódjának tanúsága, és mind a témaválasztás, mind a megvalósítás tekintetében sajátos újrakezdésként értelmezhető. Képei kikezdik és újratermelik a fotográfiáról kialakult elvárásainkat, nem kevesebb célt tűzve ki maguk elé, mint az alkotásban jelenlévő teremtői folyamatok modellezését. TÓTH DITTA ÍRÁSA.
NYERNI MINDENÁRON? Te jössz?! Kiállítás a társasjátékokról / Kiscelli Múzeum
Az Élet nevű játékban többnyire nyerni szeretnénk. A Kiscelli Múzeum Te jössz?! című, a társasjátékok világába vezető tárlatából azonban megtudhatjuk, hogy ma már nem feltétlenül a nyerő a menő. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
„TODAY IS (NOT) YESTERDAY” (COCO CAPITÁN) Gucci Garden, Firenze
2018. január 9-én adták át a Gucci Garden-t Firenzében, amely a múzeum korábbi elbeszélésmódjához képest új narratívával, pontosabban egy új, a fikció és a kézzelfogható valóság határán mozgó tér létrehozásával állt elő. MAÁR ÍRISZ KRITIKÁJA.