Álmodnak-e az Androidok elektronikus bárányokkal? – így szól Philip K. Dick korszakalkotó regényének címe. A Szárnyas Fejvadász című filmben is felrajzolt robotnemzedék kérdése ezúttal nem egy sci-fi világába ágyazva, hanem a Ludwig Múzeum kiállítótereiben jelenik meg. MARTINCSÁK KATA KRITIKÁJA.
Képző
Hirdetés
ELEKTRONIKUS BÁRÁNYOK
AZ ARGONAUTA HÁLÓJÁBAN Francesco Clemente / Albertina, Bécs
A Francesco Clemente műveiből rendezett tárlat meglepő anyagot tár elénk idén ősszel az Albertinában. A nyolcvanas évek transzavantgárd festőihez sorolt művész munkássága sokak számára szokatlan megoldásokat, nem várt mélységet tartogat. MARTINCSÁK KATA KRITIKÁJA.
ÉN EGY FÉNYKÉP VAGYOK Drozdik Orshi: A fénykép és a szerelmes vers 1975-1995 / Mai Manó Ház
Drozdik Orshi performanszai és analóg fotói egybeérnek. Saját képmását előhívja, szétvágja, majd felnagyítja, összemontírozza, ezüst zselatinos fotóit átalakítja, magára vetíti, de nem egyszer, nem is százszor, ha ő akarja, akárhányszor. MARTINCSÁK KATA KRITIKÁJA.
Hirdetés
VOLT EGY FAKATONA, FÁBÓL VOLT A LOVA Ydessa Hendeles. Death to Pigs / Kunsthalle, Bécs
A kanadai Ydessa Hendeles nagyszabású bécsi kiállítása a mesék, a mesebeliség köré épült kultuszok és azok értelmezése körül forog. De sem a Három kismalac, sem Lúdanyó nem gyerekeknek szól.VÁRADI ANDRÁS RECENZIÓJA.
NEVE IS VAN: BUDAPEST! A Budapest Art Week kiállítása – Itt van a város, vagyunk lakói / Projekt Galéria
A Budapest Art Week saját szervezésű kiállításán Budapestről láthatunk kiállítást a Budapest Projekt Galériában. További meglepetésekért kattintson! ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
VÉG/KIÁRUSÍTÁS Péli Barna: Húsdiszkont / Horizont Galéria
Péli Barna Húsdiszkont című kiállítása április 4-ig látható a budapesti Horizont Galériában. Nem tesszük zsebre, amit ez a leértékelés kínál. KÁNTOR VIOLA ÍRÁSA.
MALKOVICH FOREVER Sandro Miller: Malkovich, Malkovich, Malkovich – Tisztelet a kamera mestereinek / Műcsarnok
A projekt megrendítő, játékos, különös: az amerikai divat-és portréfotós Sandro Miller a fényképészet számos ikonikus portréját rendezi újra a zseniális, kaméleon John Malkovich-csal. Bármilyen remek az ötlet maga, nélküle kétséges lett volna a kimenetel. VERESS GYÖNGYI ÍRÁSA.
VALÓSÁG, MACSKA, KATARZIS Bartis Attila: A szigeteken, Mai Manó Ház
A türelmes és türelemre tanító prózaíró és fotográfus a valóságot mutatja a tények mögött, a teremtett világot nem teremti újra, de alkot, úgy dokumentál. Illetve dokumentál, úgy alkot. Bartis Attila író és fotográfusnak A szigeteken címmel nyílt kiállítása a Mai Manó Házban. A bemutatott anyag a Magvető kiadásában is megjelent. NAGYGÉCI KOVÁCS JÓZSEF ÍRÁSA.
KIVÉTELES FIZIKUM Újvidéki Orfeuszok – A vajdasági Új Symposion folyóirat (1965–1992) / Ferenczy Múzeum, Szentendre
A szentendrei Ferenczy Múzeum kiállításán átjön a legendás Új Symposion-hang, de talán a jel-zaj viszonyon lehetett volna még kicsit állítani. KÁNTOR VIOLA KRITIKÁJA.
KEZDETBEN Rafael Yossef Herman: The Night Illuminates The Night / Ludwig Múzeum
Rafael Herman Ludwig Múzeumban kiállított anyaga letisztult képi látásmódjának tanúsága, és mind a témaválasztás, mind a megvalósítás tekintetében sajátos újrakezdésként értelmezhető. Képei kikezdik és újratermelik a fotográfiáról kialakult elvárásainkat, nem kevesebb célt tűzve ki maguk elé, mint az alkotásban jelenlévő teremtői folyamatok modellezését. TÓTH DITTA ÍRÁSA.
NYERNI MINDENÁRON? Te jössz?! Kiállítás a társasjátékokról / Kiscelli Múzeum
Az Élet nevű játékban többnyire nyerni szeretnénk. A Kiscelli Múzeum Te jössz?! című, a társasjátékok világába vezető tárlatából azonban megtudhatjuk, hogy ma már nem feltétlenül a nyerő a menő. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
„TODAY IS (NOT) YESTERDAY” (COCO CAPITÁN) Gucci Garden, Firenze
2018. január 9-én adták át a Gucci Garden-t Firenzében, amely a múzeum korábbi elbeszélésmódjához képest új narratívával, pontosabban egy új, a fikció és a kézzelfogható valóság határán mozgó tér létrehozásával állt elő. MAÁR ÍRISZ KRITIKÁJA.
Hirdetés
LEMONDANI A SZEMÉLYESSÉGRŐL Puklus Péter: Life is techno / Trafó Galéria
A legérdekesebb kérdés Puklus Péter Life is techno című kiállításában, hogy hogyan kapcsolódnak a sorozataiból ismert fényképei a kiállítás installációs megoldásaihoz. Vagy ha nem kapcsolódnak, hogyan lehetnének mégis összekapcsolhatók. SIMON BETTINA KRITIKÁJA.
BLACK IS BEAUTIFUL Fekete/Black / Várfok Galéria
Irodalmunknak van már fekete zongorája, sőt, egy nagyon fekete országunk is, a budapesti Várfok Galéria most – egy kivételtől eltekintve – a kortárs magyar festészetben kutatja a fekete entitás rejtelmeit, a fekete megjelenési formáit vásznon és fotópapíron egy izgalmas csoportos kiállítás keretében. VERESS GYÖNGYI ÍRÁSA.
SÁRKÁNY LEE MÚZEUMBA MEGY… Közös ügyeink – együttműködésen alapuló művészeti projektek / Ludwig Múzeum
Művész és közösség viszonyán merenghet, aki bejárja a Ludwig Múzeum legújabb, némileg rendhagyó tárlatát. A Közös ügyeink című kiállításon megjelenő alkotások ugyanis valójában történetek, ahol a csattanó sok esetben nem is maga a létrejövő mű. ZÖLDI ANNA KRITIKÁJA.
FÉKEZETT HABZÁSÚ MODERNSÉG Keretek között – A hatvanas évek művészete Magyarországon (1958-1968) / Magyar Nemzeti Galéria
„Azt hiszem, majd minden kor éltesebb generációja nosztalgiával pillant vissza ifjúságának színterére és körülményeire, de tévedésbe esik: saját ifjúi szépségét gyakran kivetíti az egyébként nyomasztó egykori körülményekre is.” SZÜTS MIKLÓS SZUBJEKTÍV TÁRLATVEZETÉSE.
A JÓ LENGYEL Gdański múzeumok
Gdańsk és Gdynia – a Hármasváros nagyobbik kétharmada. Az utóbbi években nyílt múzeumaikkal a lengyel történelem három, nem csupán lengyel kontextusban érdekes és fontos momentumának állítanak emléket: a II. világháborúnak, a Szolidaritásnak és az emigrációnak. PAPP TÍMEA ÍRÁSA.
CSŰRTŐL A PANELIG Anna – Változatok székely asszonysorsra / Magyar Nemzeti Múzeum
A Nemzeti Múzeum alagsorában, a kőtárból nyíló keskeny folyosón interaktív 20. századi történelemórába csöppen a 21. század kellékeivel és kíváncsiságával felvértezett látogató. A székelyudvarhelyi Haáz Rezső Múzeum vendégkiállítása minden ízében kortárs és sztereotípiáktól mentes módon idézi fel egy székely asszony sorsának balladai ívét a tánccsűrtől a mozgalmi munkán át a házgyári panelig. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
VAKTÁBAN FOTÓZNI A titkos szenvedély – Vivian Maier fotói / Mai Manó Ház – Magyar Fotográfusok Háza
Vivian Maier munkáinak már-már hátborzongató tulajdonsága, hogy alkotójuk legtöbbet sosem vehette őket kézbe. Nemhogy előhívni és megmutatni nem akarta képeit, de még kontaktképeket sem készített legtöbb tekercséből. Mondhatni vaktában fotózott, csak a fotózás, a világ gyűjtésének ez a különleges módja mozgatta. SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA ÍRÁSA.
KORNISS 80 és JÖVŐRE 81 Korniss Péter: Folyamatos emlékezet/Magyar Nemzeti Galéria Korniss Péter: Hosszútáv/Várfok Galéria
Korniss Péter: Hosszútáv/Várfok Galéria
…az igazi fotóriporter, fotográfus újra és újra visszamegy témájának helyszínére, s egyre szűkülő koncentrikus körökben próbál meg eljutni az ábrázolni kívánt jelenség lényegéig… KINCSES KÁROLY KRITIKÁJA.
MEGRENDEZNI, AMI ELVESZETT Beszélgetés Molnos Péterrel, az Elveszett örökség című könyv szerzőjével és a Kieselbach Galéria kiállításának kurátorával
Egy méltatlanul háttérben maradt festői életmű. Egy valaha sokak által csodált és irigyelt gyűjtemény létrejötte és tragikus felbomlása. Báró Hatvany Ferenc, a „művész gyűjtő” kiállítása a Kieselbach Galériában. A könyv szerzőjével és a kiállítás kurátorával, Molnos Péterrel beszélgettünk. MARTON ÉVA INTERJÚJA.