A száz éve született Reigl Juditra idehaza és külföldön számtalan kiállítás emlékezik. Magyarországon három jelentős tárlat is látható ebből az alkalomból. A Szépművészeti Múzeum és a Műcsarnok bemutatója mellett különös jelentőségű a Kiscelli Múzeumé, ahol a döntően absztrakt művésznek tartott Reigl Judit figuratív művei kaptak helyett a Templomtérben Szárnyalás–Vol–Flight címmel. SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA KRITIKÁJA.
Képző
Hirdetés
TANÍTÁSOK A SZABADSÁGRÓl
MUNKÁLTAT A FŐVÁROS Főigazgatóváltás a Budapesti Történeti Múzeumban – 2. rész
Szóval konfliktusból tényleg van elég a Budapesti Történeti Múzeumban, és egyre kevésbé látszik a turbulens felszín alatt, hogy a főigazgatót szándékosan és szisztematikusan lehetetlen helyzetben tartja, és ezáltal hibázásra készteti a munkáltatója. Ő pedig több munkatárs szerint ugyancsak rosszul kezeli a konfliktusokat. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
ÁLDATLAN? TOXIKUS? Főigazgatóváltás a Budapesti Történeti Múzeumban – 1. rész
A Budapesti Történeti Múzeum főigazgatójának, Népessy Noéminek a megbízatása 2024. március 31-én lejár. A tulajdonos-fenntartó, a Fővárosi Önkormányzat által kiírt pályázaton ketten indultak: a jelenlegi főigazgató és Csorba László, aki sokáig a Római Magyar Akadémia igazgatója, aztán ugyancsak sokáig a Nemzeti Múzeum főigazgatója volt. A szakmai bírálóbizottság egyhangúlag Csorbát javasolta, a Fővárosi Közgyűlés pedig meg is választotta, a kinevezése 2024. április 1-jétől él. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
Hirdetés
FOTOSZINTÉZIS POSZTIGAZSÁG IDEJÉN Gerhes Gábor: Der Plan. / Mai Manó Ház
Gerhes Gábor Mai Manó Házban rendezett kiállítása az alkotó három évtizedes életművének fotóalapú munkáiból mutat be összegző válogatást. A Der Plan fontos prospektív retrospektív tárlat. KÁNTOR VIOLA KRITIKÁJA.
A MEGHITTSÉG ANATÓMIÁJA Wolfgang Tillmans: A te tested a tiéd / Trafó Galéria
Wolfgang Tillmans fotói egy könnyed máslétből közvetítenek, abból a mikrokozmoszból, amitől gyakran eltávolodunk a mindennapok súlyát görgetve. Ez itt kaland és játék, csupa felfedezendő öröm: mindenütt valami új és mégis nagyon ismerős árad felénk. VERESS GYÖNGYI ÍRÁSA.
A HARCOS, A SPIRITUÁLIS ÉS A REJTEGETETT Marina Abramović: Aki átment a falon
Aki átment a falon címmel magyarul is megjelent a performanszművészet úttörő nagyasszonyának, Marina Abramovićnak a memoárja. Határainkat próbálgató kötelező olvasmány. KÁNTOR VIOLA RECENZIÓJA.
KARANTÉN UTÁN A SZEMNEK Vágyott szépség. Preraffaelita remekművek a Tate gyűjteményéből / Magyar Nemzeti Galéria
A Magyar Nemzeti Galéria tárlata a tizenkilencedik századi brit festészet szupersztárjainak munkáit hozta el Budapestre, a szenzáció mégis elmarad. KÁNTOR VIOLA KRITIKÁJA.
KI TILTJA MEG, HOGY ELMONDJÁK? OFF-Biennále 2021
A független művészeti szcéna immár harmadik alkalommal megtartott seregszemléje József Attila versének címét választotta mottójául: Levegőt! Mit jelent csaknem száz évvel később a világ sorsán tépelődő értelmiség számára egy igazságosabb élet ideája? Az OFF-Biennále 2021-es kiadásának projektjei dilemmákról és megoldási lehetőségekről tudósítanak. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
VILÁGVÁROS SZÜLETIK Hugo Brehme: Visszatekintés – 100 évvel ezelőtt Mexikóban / The Red Door Gallery
Hugo Brehme német fotográfus egy bő évszázada érkezett Mexikóba, aztán ott is ragadt élete végéig. Fotózta a tájat, a természetet, az eseményeket, és az éppen metropolisszá alakuló Mexikóváros életét, épületeit. Ismerős történet: valamivel korábban, a millennium táján Klösz György is ugyanezt tette Budapesten. BIHARI ÁGNES ISMERTETŐJE.
HULLÁMLOVASNŐK Néha az óceánnal merülök / Deák Erika Galéria
A Deák Erika Galériában négy fiatal alkotó művei láthatók. Az elveszett és újrateremtett Éden, nem evilági növények, a pusztuló természettel együtt hanyatló, változó test, és hasonló jelenségek foglalkoztatják mindannyiukat. BIHARI ÁGNES ISMERTETŐJE.
HÓRUSZ SZEME A bomlás virágai – Fejezetek a Hórusz Archívumból
Az egyiptomi hieroglif írásban a Hórusz-szem egész képe jelenti az 1-es számot, míg a szem ábrájának részletei a végtelen kicsi felé tartó törtszámokat. VÁRADI ANDRÁS KRITIKÁJA.
„SORBAN ÁLLTUNK ÓRÁKIG, HOGY LÁSSUK: MONET, VAN GOGH, CÉZANNE” Beszélgetés Geskó Judittal
„A kurátorok nagyasszonya”, „a mi nemzetközi ászunk”, mondják róla a kollégái. Monet, Cézanne, Van Gogh – ezek a blockbuster kiállítások az ő nevéhez fűződnek. De mit csinál egy kurátor? Erről és egy most vásárolt magyar festményről is beszélgettünk Geskó Judittal. CSÁKI JUDIT INTERJÚJA.
Hirdetés
AZ ABSZTRAKT ELEGANCIÁJA Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930-2020) / Ludwig Múzeum
Konok Tamáshoz nem volt igazságos a sors, hogy megtagadta tőle a közös ünneplést a pályáját összegző nagyszabású életmű-kiállítás apropóján. A Ludwig Múzeum üres termeiből a közönség és az alkotó egyaránt hiányzik, a képek viszont annál erőteljesebben élik tovább időtlen életüket. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
LEBBENŐ SÍKOK Maurer Dóra: IXEK 7-1 / Vintage Galéria
A járványhelyzetre való tekintettel most a vintage.hu oldalon láthatjuk Maurer Dóra budapesti kiállítását. A falakon színes lapok hajladoznak, lengedeznek, némelyek mintha behajolnának a térbe, bizonytalan a dimenzió, mintha három lenne, de aztán a közeli fotók eldöntik, hogy csak kettő. IBOS ÉVA ÍRÁSA.
SCULLY ELBESZÉLÉSEI Sean Scully: Átutazó – retrospektív kiállítás / Magyar Nemzeti Galéria
A kiállítások, és bennük a művek, olvashatók. Scully egyes történetei a szárnypróbálgatásról szólnak, mások az útkeresésről, amelyben a művészettörténeti példaképek kísérik hősünket, de vannak elbeszélései, amelyek az emberi élet legnagyobb tragédiájába vezetik el az olvasókat. SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA KRITIKÁJA.
KAPCSOLÓDUNK, TEHÁT VAGYUNK Barabási Albert-László és csapata a Ludwig Múzeumban
„Több mint két évtizedet töltöttem azzal, hogy feltárjam az összetett rendszerekben jelen lévő rejtett mintázatokat, melyek meghatározzák biológiai és társadalmi létezésünket. Mindig is zavart azonban, hogy a tudományos szókészlet, amelynek kidolgozásához én is hozzájárultam, egy leegyszerűsítő keretbe kényszeríti a komplexitást.” VERESS GYÖNGYI ÍRÁSA.
ERŐSZAKOS VILÁGJOBBÍTÁS Aratástól aratásig – magyar kálvária, 1918–1919 / OSA Archívum, Centrális Galéria
Kár, hogy nem olyan időket élünk, amikor a belvárosban csatangolva beugrunk egy-egy utunkba akadó, érdekesnek ígérkező kiállításra, akár többször is. Pedig az OSA tárlata a Magyar Tanácsköztársaság aratástól aratásig húzódó kálváriájáról tipikusan vendégmarasztaló, visszatérést provokáló, vagy a helyzetnek engedelmeskedve az online térbe kívánkozó. ZÖLDI ANNA KRITIKÁJA.
KITERÍTENEK ÚGYIS Műterem – Vojnich Erzsébet kiállítása / Óbudai Társaskör Galéria
Szűkszavúságában is megrendítő Vojnich Erzsébet Műterem címmel az Óbudai Társaskör Galéria pincehelyiségébe berendezett tárlata. Berendezett, mondom, mert nehéz ezt a mindössze öt festményt klasszikus értelemben vett kiállításnak – és nem, mondjuk, egyetlen installációnak nézni. RÉNYI ANDRÁS ÍRÁSA.
TORTA ÉS IDŐUTAZÁS Személyes távolság – Besnyő Éva fotográfiái
Besnyő Éva fotográfus pályája a 20. század harmincas éveiben indult és az ezredfordulóig tartott. A korszak jeles női fotográfusai közé tartozott, szociofotósként és a holland Dolle Mina nőmozgalom dokumentátoraként tartják számon. KINCSES KÁROLY ISMERTETŐJE.
AZT HISZED, VÁZA? TÉVEDSZ, KÁVÉZACC! Határtalan design 2020 / Kiscelli Múzeum
A Kiscelli Múzeum templomterében jórészt a klasszikus formatervezés letisztult világa köszön vissza. Mi ebben az új? – kérdezheti a designt a mindig megújuló trendekkel azonosító látogató. A válasz a tárgyak történetében rejlik. A Határtalan design 2020-as kiadása valóban több értelemben is messzire tágítja a műfaj határait. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.
AKINEK NINCS ÖNIRÓNIÁJA, ANNAK KONTROLLJA SINCSEN Interjú Szüts Miklóssal
Mikor, miért válik fontossá, hogy az ember számot vessen és elmesélje családja és a saját történetét? Hogyan válnak az ismert, s addig ismeretlen történetek egésszé? Szüts Miklós festőművésszel a könyve megjelenése alkalmából beszélgettünk családról, festészetről, írásról, a nyelv megtartó erejéről. MARTON ÉVA INTERJÚJA.