LEVÉLTELEN ÁG A sógun / Disney+
A James Clawell regényét adaptáló új sorozat kétségkívül imponáló alkotás, s méghozzá olyannyira az, hogy e sorok írója szinte hajlamos lenne „nyolcszoros kerítés” mögé rejteni kisebb-nagyobb fenntartásait. LÁSZLÓ FERENC KRITIKÁJA.
MEGÉLT ÉS MEGÉRTETT HAGYOMÁNY Uitz Béla és az orosz ikon. Avantgárd / Kassák Múzeum
Uitz Béla Kassák Lajos sógora. Uitz Béla, a festőművész. Uitz Béla, a kommunista. Uitz Béla sokféle címkét kaphatott volna élete során, bár legkevésbé se bekategorizálható figurája a magyar képzőművészet történetének. Uitz Béla és jelenleg a Kassák Múzeumban látható festményei a megértésről és túlélésről, a múlthoz való kapcsolódásról mesélnek. SOMOGYI ROHONCZY
EGY KICSIT MÉG ÉRTELMETLENEBB HALÁL Arthur Miller: Az ügynök halála / Centrál Színház
Míg Arthur Miller eredetijében a múlt számtalan szellemképe kínozza Willy Lomant, addig a Centrál Színházban látható, Alföldi Róbert által rendezett Az ügynök halála elsősorban a jelenre koncentrál, bezárva a távlatokat egy nyomasztó nappaliba, ami az ügynök halála után csak szebb lesz, mint életében volt. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Hirdetés
ITT SEMMI JÓ NEM FOG TÖRTÉNNI Jászberényi Sándor: A varjúkirály / Másik Produkció, RS9 Színház
“Az igazán bűnösökért a varjúkirályt küldi a Sátán. Kivájja a szemüket és megeszi a szívüket, hogy ne láthassák Istent és ne érezhessék a Kisjézusnak szeretetét soha. Emberteste van és varjúfeje.” A varjúkirály Jászberényi Sándor mitológiájának része, a rosszra, a halálra, az író harmadik novelláskötetére, a benne szereplő hosszú elbeszélésre és az abból készült előadásra egyszerre utal. BOGYA TÍMEA ÉVA KRITIKÁJA.
A KÖVETKEZMÉNYEK NÉLKÜLI EMBER Molière: Don Juan / Pécsi Nemzeti Színház
Hit, becsület, erkölcs, szellem, szerelem, haza, család; milyen nemes, fontos, időt álló fogalmak ezek. És mennyire könnyű elhasználni őket a semmire. OROSZLÁN ANIKÓ KRITIKÁJA.
NEWSPEAK, ÚJBESZÉL, ÚJNYELV George Orwell 1984 című regényének újrafordítása
Az újrafordítások korát éljük. Shakespeare szinte minden drámája több változatban olvasható-látható, megújulnak a 18-19. századi klasszikusok, és úgy fest, le kell porolni a 20. század fontos műveinek fordításait is. Orwell 1984 című regényének újrafordítása különleges feladat volt. LUKÁCS LAURA MŰFORDÍTÓI BESZÁMOLÓJA.
AZ IDŐ URAI Christopher Clark: Idő és hatalom
A hatalom – nem árt, ha tudjuk – „úgy görbíti meg az időt, ahogy a gravitáció a fényt”. A neves ausztrál történész, Christopher Clark új könyvében ezt a különös gravitációs erőt vizsgálja. TÓTH IVÁN RECENZIÓJA.
KVANTUMMECHANIKÁRÓL MINDENKINEK Carlo Rovelli: Helgoland – Hogyan változtatta meg világképünket a kvantumelmélet
Carlo Rovelli a kortárs tudománynépszerűsítés egyik megkerülhetetlen figurája, ha fizikáról van szó. Jó okkal van így: stílusa könnyed és követhető, humoros, de nem vicceskedő, emberi, de mégsem tolakodó vagy tenyérbemászó. TUBOLY ÁDÁM RECENZIÓJA.
LEJÁRT LEMEZEK Virginie Despentes: Vernon Subutex 1-3.
Mi a szabadság a 21. században? Létezik-e egyáltalán, és ha igen, milyen úton érhető el? Megőrizheti az ember a szubjektumát, vagy már nem több, mint humán erőforrás? Efféle kérdéseket feszeget Virginie Despentes meglehetősen kocsmaszagú regénye, a Vernon Subutex. MATUZ BENCE RECENZIÓJA.
TÖRTÉNELMI TRAUMÁKRÓL TABUK NÉLKÜL Vadászok
Történelmi traumákat vegyít eltúlzott erőszakkal és zsánerfilmes megoldásokkal a Vadászok című sorozat. Habár az eszközei gyakran túlzóak, egyes jól eltalált pillanatai miatt mégis fontos alkotásról beszélhetünk. BOZÓ ANTAL ÍRÁSA.
KI HATÁROZZA MEG EGY ÉLET ÉRTÉKÉT? Öt nap a kórházban / Apple TV+
Az Öt nap a kórházban látszólag egy természeti katasztrófa hiteles bemutatása, valójában azonban sokkal több annál. Sokrétű, húsba vágó elmélkedés a felelősség és a döntés mibénlétéről, tele kitűnő színészi alakításokkal. VIGH MARTIN SPOILERES KRITIKÁJA.
VAN REMÉNY (?) Lessingtage / Thalia Theater, Hamburg
Ne akarjunk túl sokat, ne akarjunk mindent! Elégedjünk meg azzal, hogy a Revizor bőségesen mazsoláz a Lessing-napok előadásaiból, és még így is majdnem reménytelen a hamburgi fesztiválról hű panorámát festeni. De hát addig jó, nem igaz? UPOR LÁSZLÓ BESZÁMOLÓJA.
Hirdetés
FÁBÓL FARAGOTT SZERELEM Bánóczki Tibor, Szabó Sarolta: Műanyag égbolt / Berlinálé 2023
Hibrid testek vergődnek jövőnk kvázi élettelen univerzumában száz év múlva, Budapesten. Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta letaglózó látványvilágú egész estés animációját a Berlinálé leginnovatívabb szekciójában mutatták be. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
A GYÁSZ ÁRNYALATAI A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertje
Február 8-án vezető karmestere, Riccardo Frizza vezényletével adott bérleti hangversenyt a Rádiózenekar a Zeneakadémián. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
AZ ÖNKÉNY SZIMFÓNIÁJA Tár
A Tár pontosan olyan komplex élmény, mint a benne központi szerepet betöltő szimfónia partitúrája: a hangjegyek helyét a dialógusok, a szekciók helyét a karakterek veszik át, melyeket a hierarchia pódiumán vezénylő karmester kénye-kedve szerint pakolgat – egészen addig, amíg már nincs előtte semmi, amiből játszhatna. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
GYÖNYÖRŰ HAZUGSÁGOK A felnőttek hazug élete / Netflix
Elena Ferrante 2020-ban megjelent művének netflixes adaptációja újra csak kedvez a jellegzetesen nápolyi miliőhöz vonzódó nézőknek, kiváltképp azoknak, akik az olasz írónő regényeit olvasóként is kedvelik, falják, vagy épp (urambocsá’) bibliaként forgatják azokat. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.
LELET Gianina Cărbunariu: Magyarosaurus dacus / Szigligeti Színház, Nagyvárad
Egy elképesztő igaz történetet: korszakot, családot, egy embert játszik el a nagyváradi Szigligeti Színház társulata Gianina Cărbunariu rendezésében Magyarosaurus dacus címen. PROICS LILLA KRITIKÁJA.
A SORS MAJD IGAZSÁGOT SZOLGÁLTAT Az almafa virága
Látszólag politikai rendszerek és kultúrák csapnak össze Szűcs Dóra filmjében, valójában azonban magánélet és közélet ősi ellentéte elevenedik meg Az almafa virágában. Csak ne ilyen minőségben történne mindez. VIGH MARTIN KRITIKÁJA.
ÖRDÖGI MÓKA, SÖTÉT KACAGÁS Robert Wilson – Tom Waits – William S. Burroughs: The Black Rider, avagy a varázsgolyó-kaszting / Örkény Színház
Nem mindennap élvezheti az ember Tom Waits zenéjét színházban, az meg pláne kuriózum, ha Robert Wilsonnal és William S. Burroughs-zal közös fekete komédiája végre a maga szürreális, pokoli pompájában tárul elénk. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
A GAVOTTE-TÓL A FÚGÁIG A Pannon Filharmonikusok koncertje
„Fanyar tánc és virtuóz trombita” – alcímként ezt ígérte a Pannon Filharmonikusok február 5-i pécsi hangversenyének program-leporellója. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
AZ UNIFORMISOK DISZKRÉT BÁJA Lessingtage / Thalia Theater, Hamburg
A Lessingtagénak soha sincsen kiemelt témája, de a fesztivál idén a korábbi éveknél is hangsúlyosabban érvényes ars poeticáját Stefan Marx úgy fogalmazta meg, hogy a minket körülvevő világ történéseire való közvetlen reagálás köti össze a rendkívül színes program darabjait. KARSAI GYÖRGY BESZÁMOLÓJA.