JÁSZAY TAMÁS JÚNIUSI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
A kultúra biztosan nem pihen a nyáron sem, így aztán a kultúrafogyasztó állampolgárnak sem lesz nyugta: júniusban feszt olvasunk, nézünk, hallgatunk, figyelünk. Szigorúan korosztály- és országhatárfüggetlen ajánló a nyár első igazi hónapjára lapunk főszerkesztőjétől.
IRÁN: BELÁTHATATLAN IDEIG ZÁRVA Mohammad Rassoulof: A vadfüge magjai / 77. Cannes-i Filmfesztivál
A családi otthon levegőjét is fojtogatóvá teszi a rendszer bűze az üldözött iráni rendező nagy léptékűnek szánt, a végén szinte Kubrickba váltó opuszában, a cannes-i versenyprogram egyik leginkább várt darabjában. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
SAIGONI ROBOGÓK ŰRBÉLI KERINGŐJE Miguel Gomes: Grand Tour / 77. Cannes-i Filmfesztivál
Egy nagy ázsiai körutazásról szól a versenyprogram első remekműve, egy olyan komplexitású narratív és audiovizuális varázslat, ami egyszerre bódítja el nézőinek érzéseit, gondolatait és érzékeit. Nincs idén olyan film, ahol jobb helyen lenne az Arany Pálma. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Hirdetés
OSZTÁLY, HARC „Vigyétek ki az éjjelit” – Ódry Színpad
Shakespeare királydrámáiból szemelget az összeállítás, amellyel Zsámbéki Gábor osztályának végzős hallgatói ballagnak. Kemény vizsga és jeles rendű előadás. LÁSZLÓ FERENC KRITIKÁJA.
TESTI MESÉK T.E.S.T. II. – GK Impersonators, Közép-Európa Táncszínház
Számomra az elmúlt évad egyik legfontosabb táncbemutatója volt Gergye Krisztián hét női testre komponált T.E.S.T. című koreográfiája. És bár a barokkosan túlburjánzó női panoptikum önmagában is kerek műegész volt, szükségszerűen született meg a férfitestekre írt folytatás. JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA.
A VÉLETLEN SZÁNDÉKOS MŰVE Edit Kaldor/Káldor Edit: Point Black
Nem hiszem, hogy akarhat mű ennél többet: megmutatkozni egy személyiség által, kérdésekkel ostromolni a nézőt, bizonyosságait megkérdőjelezni, bizonytalanságaiban válaszokkal segíteni. TOMPA ANDREA ÍRÁSA.
CSAK SZEX ÉS MÁS SEMMI? Ágens: Kúrós versek
Ágens, a formabontó színházi és zenei előadásairól ismert operapunk eddig is tilalomfákat döntögetett. Tavaly megjelentette első önálló verseskötetét, hogy újabb formába öntse lázadó gondolatait. GABORJÁK ÁDÁM KRITIKÁJA.
LÉTEZÉSE HIBÁTLAN Csehov: Ivanov / Katona József Színház
Ha az Ascher Tamás Ivanovjáról szóló hazai elemzéseket szemlézzük, úgy tűnik, a külföldi kritikusok egyöntetű, olykor viharos lelkesedése nálunk az előadás nagyszámú erényeinek elismerésévé, s egynémely hibáinak felrovásává szelídült. Így láttuk mi. JÁSZAY TAMÁS KRITIKAI SZEMLÉJE, 2. RÉSZ.
CSEHOV TÖRTÉNIK Csehov: Ivanov / Katona József Színház
„A hely pusztító volta rémisztően összevág a be nem teljesített ígéretektől szenvedő, csalódott értelmiségi mélységes levertségével. Hogy meneküljön az ember egy ilyen világból?” JÁSZAY TAMÁS KRITIKAI SZEMLÉJE, 1. RÉSZ.
KOMFORTOS ÁLMOK Tünet Együttes: Nincs ott semmi… / Trafó, dunaPart Platform 2011
Szabó Réka új bemutatóján dugig tömve a Trafó: igen nagy szó, hogy a Tünet Együttes ugyanúgy behozta a maga közönségét, ahogy például a Krétakör szokta. Csak tán az álmaik túl szelídek. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
…VISSZMŰVÉSZET Finita la Commedia: Haru Spex
Ugyanaz a pince és ugyanaz a társulat. Fehér Ferenc is jelen van, de a nézőtéren. O. Caruso ugyanakkor nem mond le arról az alapelvéről, hogy produkciója középpontjába egy emblematikus személyiséget állítson. PAP GÁBOR KRITIKÁJA.
ÖSSZMŰVÉSZET… Finita la Commedia: Woyzeck-koncert
A kezdő Woyzeck-koncertnéző nyilván zavarba jön, hogy voltaképp milyen műfajú produkciót lát a Sirály érdekes, oszlopokkal, emelt színpaddal, lépcsőkkel tagolt, intim terében. O. Caruso víziójának távoli ihletője Büchner klasszikusa. PAP GÁBOR KRITIKÁJA.
Hirdetés
SZÉPSÉGBEN A SZÖRNYETEG Csillagfiú / Budapest Bábszínház
A Tengely Gábor által újraértelmezett klasszikusok kényes témákat feszegetnek, és megkerülhetetlen problémákkal szembesítik a gyerekek mellett a felnőtteket is. Adaptáló társaival az ismerős motívumokat és a mesemagot megtartva a mai hétköznapokba helyezi a történetet. PAPP TÍMEA KRITIKÁJA.
A JÁTSZÓK TERE Szegedi Kortárs Balett: Homo Ludens
A „fölnőttek” grundjáról eltűnt a mászóka, a hinta, a libikóka, nincsenek hajasbabák, felhúzós autók, ólomkatonák. Juronics Tamás 1996-os koreográfiája, a Homo Ludens szellemes, ironikus és ötletes. SZOBOSZLAI ANNAMÁRIA KRITIKÁJA.
PSZICHOCSERKÉSZEK Battle of the Big Bands – LOW Fesztivál
Gikszer csúszott a megnyitóba a Low Fesztivál első koncertjén a Müpában vasárnap este, mert a flamand és a holland kirendeltségvezetők szerény, lényegre törő köszöntőjét a snájdig tolmács meg sem értette, nem hogy angolról(!) magyarra fordította volna. ZIPERNOVSZKY KORNÉL ÍRÁSA.
AZ ÉLET FÁRADT CSÁSZÁRA Szomory Dezső: Horeb tanár úr
Szomory közepesen elfeledett nagy alakja irodalmunknak. Horeb tanár úr című prózája 1934-ben jelent meg először, és eddig utoljára. A Múlt és Jövő Kiadó ezzel indította életműsorozatát. BÁN ZOLTÁN ANDRÁS KRITIKÁJA.
A VIDÁM PESSZIMISTA Wim Delvoye kiállítása az Ernst Múzeumban
Disznóbőrre tetoválja Jézust és Lenint, pedig vegetáriánus; röntgenképet készít nemi aktusokról üvegablakra, kicsipkézi a betonkeverőt, a főműve pedig metafora mindarról, amit létrehozunk. Wim Delvoye az Ernst Múzeumban. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA.
ANYANYELVEINK Klukon Edit és Ránki Dezső koncertje
Két Bartók-mű között Johann Sebastian Bach háromszólamú invenciói – már nem járhatunk rosszul. De Klukon Edit és Ránki Dezső zongoraestje nemcsak ezért vált felejthetetlenné. CSONT ANDRÁS KRITIKÁJA.
FRAKKBAN, SLAFROKBAN Nyugat 2008-1908 / Örkény Színház, MűPa
Vajon több ez, mint papír nélküli felolvasószínház, kistafírozott irodalmi est? Mit számít! Ahol jó színészek okos és szép szövegekkel állnak a közönség elé, rosszul aligha járhatunk. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
A BONCMESTER KÖZBEVÁG Gigor Attila: A nyomozó / 39. Magyar Filmszemle, Moveast Nemzetközi Filmfesztivál Pécs
Szerencsésnek mondhatja magát az a kóbor néző, aki a 39. Magyar Filmszemléből véletlenül pont A nyomozót látta. Kapott Gigor Attila rendezőtől egy jóféle mozit, fiatalosan ironikusra fazonírozott, szellemes krimit. Ráadásul megtudott belőle valamit a világról. STUBER ANDREA KRITIKÁJA.
MAKULÁTLAN ÍZLÉS Liszt Ferenc Kamarazenekar
A Liszt Ferenc Kamarazenekar fennállása 45. évfordulóját három koncerttel ünnepli idén. Az első est méltó volt az együttes régi nagy híréhez. Szólistaként a fiatal csellista, Várdai István lépett föl. CSONT ANDRÁS KRITIKÁJA.