Képző

Hirdetés

concerto mozart revizor
A GONDOLAT MINŐSÉGE Kőhalmi Péter: Erdély Miklós

A GONDOLAT MINŐSÉGE
Kőhalmi Péter: Erdély Miklós

Az intézményesülés minden formájától tartózkodó Erdély Miklós nem csak a magyar neoavantgárd egyik legfontosabb alakja, hanem olyan mester, alkotótárs, akinek munkája egyetemes jelentőségű. Kőhalmi Péter monográfiájának a megjelentetése a 2018-as Optimista kiállítás óta váratott magára. MARTINCSÁK KATA RECENZCIÓJA.

Tovább a cikkhez

KORTÁRS AVATÁROK – SEBEZHETŐ IDENTITÁSOK  Keresztes Zsófia: Az álmok után: Merek dacolni a károkkal / Ludwig Múzeum

KORTÁRS AVATÁROK – SEBEZHETŐ IDENTITÁSOK
Keresztes Zsófia: Az álmok után: Merek dacolni a károkkal / Ludwig Múzeum

Bár a fiatal művész egy bécsi kiállításában, a Sticky Fragility-ben már reflektált az identitásvesztettség állapotára, a sebezhető identitásokkal foglalkozó alkotásai az 59. Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonjában teljesedtek ki. A kiállítás most a Ludwig Múzeumban kap teret, amely egy helyspecifikus installáció esetében nem mentes a kihívásoktól. MARTINCSÁK KATA ÍRÁSA.

Tovább a cikkhez

Hirdetés

bfz jarvi
szfvar 20240118
6szin kizarolag revizor
maimano munoz revizor
bun es bunhodes

A KÉPZAVAR DICSÉRETE
Szüts Miklós-Parti Nagy Lajos: Winterhelyzet / Pintér Galéria

Ez itt most nem szokványos kiállítás-kritika Szüts Miklós legújabb tárlatáról. Bár a Pintér Galéria tágas tereiben húsznál is több méretes új kép függ – mind az utolsó évek friss terméséből való akvarell –, merész leszek és figyelmen kívül hagyom őket. Ennek a kiállításnak különös szenzációja, hogy ha fölül nem is írja, valamelyest új fénytörésbe helyezi az akvarellfestő munkáját. RÉNYI ANDRÁS ÍRÁSA.

Tovább a cikkhez

MICHELANGELO ÉS A KÍSÉRTÉS
A test diadala. Michelangelo és a 16. századi itáliai rajzművészet / Szépművészeti Múzeum

Mi legyen a vezérvonalunk? Michelangelo gazdag életművének végigkövetése, esetleg az emberi testábrázolás fejlődésének tanulmányozása? Vagy arra vagyunk kíváncsiak, hogy a kezdeti elképzelésekből hogyan születtek meg a Sixtus-kápolna alakjai? Esetleg azt nyomozzuk, hogyan hatott Michelangelo tanítványaira és kortársaira? Ha csak egyetlen szóval kellene jellemeznem „A test diadala. Michelangelo és a 16. századi rajzművészet” kiállítást, az minden bizonnyal a kísértés lenne. SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA ISMERTETÉSE.

Tovább a cikkhez

TÖRTÉNELMI TURKÁLÓ
Minden múlt a múltam – #huszadikszázad #privátfotó #Fortepan / Magyar Nemzeti Galéria

A Fortepan százezres digitalizált fotógyűjteményének mintegy háromszáz képéből nyílt kiállítás a Nemzeti Galériában. Az emberi élet szakaszai szerint tematizált válogatás valójában a huszadik század civil történetének képes krónikája. Érdemes böngészni a tablót – mindenki garantáltan magára ismer valahol… ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.

Tovább a cikkhez

MINDENNAPI ASZTALUNK
FoodPlay / GasztroJáték kiállítás / Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum

A FoodPlay / GasztroJáték című tárlaton a kiállított alkotások – fotók, videók – üdítően és pofátlanul ingerelik, inspirálják a szemlélődőt. Azt üzenik, minden lehetséges: miért ne foglalhatnánk történetbe az asztalunkon lévő tányér tartalmát, miért ne alkothatnánk belőle játékosan? (Itt nem a kész ételeket szaporán dokumentáló, majd kiposztoló ún. foodporn-jelenségre gondolunk.) VERESS GYÖNGYI ÍRÁSA.

Tovább a cikkhez

A RITMUS RÍTUSA
A Nemzeti Táncszínház új épülete

A Nemzeti Táncszínház új épületbe költözött. Tekintsünk most el attól, hogy miért kellett szednie a sátorfáját, és nézzük pusztán az építészeti beavatkozást: mit ad az elegáns ház a városnak és a közvetlen környezetének? Az egyik tervezővel, Orlovits Balázzsal, a táncszínházat jegyző ZDA iroda munkatársával jártuk be az épületet. ZÖLDI ANNA KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

VÉNUSZ KANOSSZÁJA
Erdei Krisztina: Vénusz születése és más történetek / Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ

A tenger hullámai hatalmas kagylót sodornak, benne szépséges istennő áll, zanzában ennyi látható Botticelli Vénusz születése című festményén. Az aluljáróban, a földön nagyméretű papírmasékagyló, benne farmernadrágos lány álldogál – ez pedig egy fiatal fotográfusnő 21. századi változata ugyanerre a témára. IBOS ÉVA KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

FENYEGETŐ FEKETE NÉGYZET
Iparterv 50+ / Ludwig Múzeum

Az Iparterv 50+ cím letűnt idők állami tervgyárainak kevéssé izgalmas közegét juttathatja a látogatók eszébe – legalábbis bizonyos életkor alatt. Aki azonban az 50-et már legalább két évtizeddel maga mögött hagyta, vagy történetesen a művészettel foglalkozók szűk köréhez tartozik, jól tudja, hogy egy legendává vált képzőművészeti kiállítás ötödik ikszéről van szó. A Ludwig Múzeum emlékező tárlata – csakúgy, mint a róla szóló beszámoló – mindkét csoport igényeinek igyekszik megfelelni. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA.

Tovább a cikkhez

Hirdetés

magveto krasznahorkai 20240117
btm kozepkor 20240115
szepmu 20240224 revizor
orlai mikor hazudtam 20240110
babszinhaz krabat kicsi revizor

VAJDÁBÓL NEM LETT JÓZSEF ATTILA
Világok között – Vajda Lajos élete és művészete / Ferency Múzeum, Szentendre

„Az üresen hagyott háttér Vajda számára a végtelen” – írja róla az alkotótárs és egykori hitves, Vajda Júlia. Vajda Lajos fiatalon lépett át a végtelenbe, 1941-ben, mindössze 33 évesen ragadta el tüdőbetegsége, melynek előszele már jóval korábban és huzamosan részt követelt az alkotó mindennapjaiból. Ennek lenyomata kitapintható az életműben. Képeinek tömörítettsége, a koncentráltság, az egyszerűsítés, ami fokozatosan elhatalmasodott a művészetében, ebből a betegségtudatból is fakadt. VERESS GYÖNGYI ÍRÁSA.

Tovább a cikkhez