A jó gyerekszínház ad valamit a szülőnek is, de nem téveszti szem elől magát a gyereket. A Péntek úr friss hangon, izgalmasan és érzékenyen beszél gyerekről és gyereknek, de a nézők korosztályonként eltérő igényeinek konzekvens figyelembe vétele és a korhatár pontosítása ezúttal nem sikerült maradéktalanul. GERGICS ENIKŐ KRITIKÁJA.
Gyerek
Hirdetés
AZ ELÉG JÓ GYEREK
VESZÉLYBEN A MŰKRITIKA, VESZÉLYBEN A REVIZOR
Összesen hárommillió forintnyi állami támogatást kapott az idei évre a Revizor – a kritikai portál. Ez az összeg töredéke annak, amelyből az évente 6-700 műkritikát és interjút publikáló lap létezni tud. A portál most arra kéri olvasóit, fizessenek elő a Revizorra.
PUSKÁS PANNI OKTÓBERI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
Színház, könyv, kiállítás, film. Ez az a 10 kulturális esemény vagy termék, amit a Revizor szerkesztője jó szívvel ajánl másoknak is októberre.
Hirdetés
KISRÓKÁNAK LENNI JÓ Kiss Judit Ágnes: Babaróka / Budapest Bábszínház
Kiss Judit Ágnes költő-író Pagony Kiadónál megjelent Babaróka-sorozata egy kisróka és családja életének mindennapjait jegyzi rövid történetkékben. A kedves, békés és bevackolósan otthonos kismesék sokban hasonlítanak az embergyerekek és szüleik hétköznapjaira. SZEMERÉDI FANNI KRITIKÁJA.
LAST MINUTE FÖLDMENTŐK Watergate: Az időkripták rejtélye / Kolibri Színház
Csaknem egy évszázadot előreugorva az időben vázol fel keserű szcenáriót a Kolibri Színház pincebeli, kamaszoknak szóló, interaktív előadása. A Watergate azt vetíti előre, hogy milyen katasztrófa és pusztulás vár a bolygóra, ha az emberiség nem hagy fel az esztelen harácsolással. A megoldókulcsot az alkotók a fiatalság mint egyetlen, erre igazán fogékony generáció kezébe adják. KÓNYA RITA VERONIKA ÍRÁSA.
A BEETETÉS Arika, az elkápráztatóművész (online bemutató) / Vojtina Bábszínház, Debrecen
Kevés feszültséggel telibb dramaturgiai helyzet van a nyíltszíni hazugságnál. Talán csak a testi fenyegetettség ideje, az ütés előtti pillanat ilyen. De míg a színpadi közelharc láttán besüppedünk a székbe, lévén az már a vég, a hazugság hallatán összeránt bennünket a félelem. Mert az még bejöhet. És be is jön. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
ELTÁNCOLNI A MESÉKET A széttáncolt cipellők / Vaskakas Bábszínház, Griff Bábszínház
A KUKTA TOTEMÁLLATA A KAKAS VOLT Nagy Orsolya: Kakasviadal / Vaskakas Bábszínház, Győr
A kiskakas gyémánt félkrajcárja ebben az előadásban olyan, mint a pizzára nyomott kecsap. Lehet, hogy nélküle jobban kijönnének az ízek, de a kecsap meg már bevált. GERGICS ENIKŐ ÍRÁSA.
KIS NAGY ÁLMOK Szűcs Réka-Zádori Szilárd: Moll tündér álma (online előadás) / Harlekin Bábszínház, Eger
Mit is tehetünk, ha az életünk tere egy szűk padlás? Például rock and rollra rophatjuk, miközben álmodozunk a repülésről. OROSZLÁN ANIKÓ KRITIKÁJA.
BENN VAGYUNK A VÍZBEN Gimesi Dóra: Emma csöndje / Kolibri Színház
Kék meg zöld víz alatti lények úsznak egy anyai ösztönökkel bíró, narancsszín polip körül, s egy kétszer félórás bábjáték során felismerjük, benn vagyunk a vízben, benn, a problémák közepében, a gyermeki mássággal járó konfliktusoktól kezdve a mikroműanyagokkal terhelt óceán gondjainak felismeréséig. GABNAI KATALIN KRITKÁJA.
A GYEREKEK IS EBBEN A VILÁGBAN ÉLNEK A győri Vaskakas Bábszínház utóbbi évadjairól
Felnőttként szeretnénk gyermekünket minél nagyobb biztonságban tudni, és elkerülni azt, hogy bármi olyasmit lásson, ami „nem neki való”. Ennek eredménye gyakran lesz az, hogy nem engedjük őt kapcsolatba kerülni a valósággal. A Vaskakas elmúlt pár éve többek között arra példa, hogyan lehet ízlésesen és stílusosan igazat mondani a gyerekeknek. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
MINT A MESÉBEN: UTAZUNK Tittel Kinga: Mesélő Budapest, A várnegyed titkai, A Duna kincsei
Tittel Kinga rendhagyó útikönyvsorozata gyerekeknek már a hatodik kiadásnál tart, és több mint 15.000 eladott példányt számlál. Nem ritka ez egy bestseller esetében, az azonban nem szokványos, hogy egy alapos tárgyi tudással, komoly művészi igénnyel elkészített kiadvány ennyire népszerű legyen. A Kolibri Kiadó sorozata egységesen magas minőséget képvisel. NAGYGÉCI KOVÁCS JÓZSEF ISMERTETŐJE.
Hirdetés
„NEM A PARAVÁN MÖGÉ TERVEZTEK MINKET” Beszélgetés Horváth Márkkal
Főszerepeket játszik, bábokat tervez, emellett saját előadásait írja és rendezi. Horváth Márkkal, a győri Vaskakas Bábszínház sokoldalú művészével öngyilkos parafafiguráról, szakrális színházról és vérfrissítésről is beszélgettünk. JÁSZAY TAMÁS INTERJÚJA.
RÓKASZÍV Vuk / Vaskakas Bábszínház
Vuk története – felnőtt fejjel nézve – olyan, mintha a bibliai József életét követnénk, a fölívelő egyiptomi időkben. Neki drukkolni annyi, mint hódolni a hősnek, a maga erejéből sikeresnek, a szerző-védő, épeszű és könyörtelen gyereknek, s a bájjal teli, ifjúi férfierőnek. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
CSAK INNEN EL Krausz Attila – Tasnádi István: Tipli / Kolibri Pince
Ülök a Kolibri Pincében, nézem a Tipli című előadást, és egy jelenet után rájövök, hogy ezeket a srácokat én ismerem valahonnan. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
KILÓG A LÚDLÁB Fazekas, Benkó, Fábián, Zságer-Varga: Matyi elszabadul, avagy sok lúd disznyót győz / Szegedi Nemzeti Színház
A fiatal, tanulni és a világot megjavítani vágyó munkaerő csomagol és indul külföldre, miután a sötét nagyúr bezáratta az iskolákat meg a kórházakat. Ezekre nincs pénz, helyette viszont futja szoborállításra meg látványépítkezésre. Hol járunk vajon? JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
TÁNCOLÓ BETŰTÉSZTÁK Lackfi János: Paradicsomleves betűtésztával / Vaskakas Bábszínház
Egy kisgyerekeknek szóló revü sok mindenre lehet jó: például felnőtt nézőjét rádöbbentheti arra, hogy milyen egyoldalú a színházról alkotott képe. FRITZ GERGŐ KRITIKÁJA.
KARANTÉN-EGYPERCESEK Interjú Neudold Júliával, az Örkény Színház színházi nevelési programjának vezetőjével
Az Örkény Színház IRAM programjának alapítójával, Neudold Júliával beszélgettünk arról, találtak-e valamilyen formát vagy módszert arra, hogy náluk ne álljon meg teljesen az élet, mint ahogy a legtöbb színházban kényszerűen megállt. PROICS LILLA INTERJÚJA.
MENNYIRE “JUNIOR”? Madách Imre: Az ember tragédiája „junior” / Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház
Az előadás címe: Az ember tragédiája “junior”. Vajon mit takar, miben nyilvánul meg a “junior jelleg”? Cseke Péter negyedéves kaposvári osztálya majdnem teljes létszámban és rengeteg szerepben vesz részt a kecskeméti Kelemen László Kamaraszínházban bemutatott, ifjúságnak szánt előadásban. SZEMERÉDI FANNI ÍRÁSA.
LÁSZLÓ LEGYEN VAGY HENRIK? Markó Róbert: Vitéz László Ángliában / Budapest Bábszínház
Tovább folytatódik, alakul Vitéz László majd’ kétszáz éves története. Legújabb epizódja a Budapest Bábszínház Kemény Henrik termében bemutatott Vitéz László Ángliában, Barna Zsombor rendezésében és előadásában. SZEMERÉDI FANNI KRITIKÁJA.
MOST LÁTSZ, MOST NEM LÁTSZ Szabó Attila: Motyó király birodalma / Harlekin Bábszínház, Eger
Ha valaki megkérdezné, mikor jó egy gyerekelőadás, valószínűleg valami olyasmit mondanék rá, mint amit a Harlekin előadásáról kifelé menet láttam: ha a gyerekek utána nevetgélve, izgatottan elemzik, hogy melyik szereplő mikor viselkedett jól és mikor nem. ELEFÁNTI EMMA KRITIKÁJA.