Főszerepeket játszik, bábokat tervez, emellett saját előadásait írja és rendezi. Horváth Márkkal, a győri Vaskakas Bábszínház sokoldalú művészével öngyilkos parafafiguráról, szakrális színházról és vérfrissítésről is beszélgettünk. JÁSZAY TAMÁS INTERJÚJA.
Gyerek
Hirdetés
„NEM A PARAVÁN MÖGÉ TERVEZTEK MINKET”
RÓKASZÍV Vuk / Vaskakas Bábszínház
Vuk története – felnőtt fejjel nézve – olyan, mintha a bibliai József életét követnénk, a fölívelő egyiptomi időkben. Neki drukkolni annyi, mint hódolni a hősnek, a maga erejéből sikeresnek, a szerző-védő, épeszű és könyörtelen gyereknek, s a bájjal teli, ifjúi férfierőnek. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
CSAK INNEN EL Krausz Attila – Tasnádi István: Tipli / Kolibri Pince
Ülök a Kolibri Pincében, nézem a Tipli című előadást, és egy jelenet után rájövök, hogy ezeket a srácokat én ismerem valahonnan. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
Hirdetés
ÜRES KAPURA, MELLÉ Az őrzők legendája
Tegye fel a kezét, aki attól a rendezőtől, akinek debütálása egy klasszikus zombifilm remake-je volt, és olyan további popcorn-klasszikusok fűződnek a nevéhez, mint a 300 vagy a Watchmen, beszélő baglyos filmet várt. TOROCZKAY ANDRÁS CIKKE.
SÁRKÁNY, INDIÁN, KIRÁLYFI Utcaszínházi előadások / Vidor Fesztivál 2010
Ami a délelőtti bábelőadásokra, az a Kossuth téri amatőr gyermekelőadásokra is igaz: dramaturgiai felkészületlenség és egy összetettebb színházi gondolkodás hiánya. Mintha a Vidort is sújtó pénzügyi gondok idén az utca- és bábszínházi programokon csapódtak volna le… SZALAY ÁLMOS ÍRÁSA.
AZ IGAZIRA VÁRVA Bábszínházi előadások / Vidor Fesztivál 2010
Átgondolatlanság – ez jellemzi leginkább a Vidor Fesztivál bábszínházi programsorozatát, amely jelen esetben, akár az „utcaszínház” kifejezés, gyermekelőadásokat jelent. Tavaly még a Művész Stúdióban, profi színházi körülmények tették teljessé a bábosok produkcióit, most viszont a játszók a Jósa András Múzeum zöldjébe száműzettek. SZALAY ÁLMOS ÍRÁSA.
… ÉS A VÉGÉN JÓT NEVET 15. Pécsi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál / Pécs, EKF 2010
A felszabadult játék, s vele a nevetés is igen kevéssé volt jelen az előadásokban, tán mert a „felnőttbáb-játék” szabadulni akar a könnyedség és könnyűség ódiumától. Pedig hát legalább Huizinga óta jól tudjuk, hogy a játék nagyon is komoly dolog. MILBACHER RÓBERT BESZÁMOLÓJA, 2. RÉSZ.
EGYÜTT SÍR A FABÁBUVAL… 15. Pécsi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál / Pécs, EKF 2010
A fesztivál idején egy gyerekkori bábműsor főcímdala járt a fejemben, mely szerint „fakanálból van a báb”, illetve „játszani és együtt lenni […] milyen jó”. A fesztivál végére az első közhely megdőlt, ez utóbbi fényesen beigazolódott. MILBACHER RÓBERT BESZÁMOLÓJA, 1. RÉSZ.
SZLOVÁK ÍZEK Závada Pál: Harminchárom szlovák népmese
Závada Pál ezúttal szlovák népmeséket gyűjtött kötetbe. Ismerősnek persze valahonnan ismerős mesék ezek, hiszen visszaköszön számos elemük a magyar népmesekincsből is, mégis tagadhatatlanul van bennük valamiféle izgalmas-szokatlan íz. KERESZTESI JÓZSEF KRITIKÁJA.
MENNY A POKOLBAN Színház és tánc / III. Ördögkatlan Fesztivál
Az Ördögkatlan Fesztivál zárt téri színházi előadásai idén is extra teltházakkal mentek, a szabadtériek meg csak azért nem, mert vagy nem tudtunk róluk, vagy elég nagy hely volt mindenki számára a szabad ég alatt. Kellemesen kaotikusan és barátságosan telt a színházi idő. SISSO ÍRÁSA.
MESE HAB NÉLKÜL Bogyó és babóca
Nem szokványos kritikusi feladat: szigorú szemmel ítélni egy ovisoknak szóló, egészestés rajzfilmről, amelyet alkotói eredetileg huszonhat részes tévésorozatnak szántak, s amelyről a próbavetítések után derült ki, hogy füzérként is remekül működik a célközöségnél. KŐHEGYI ILONA KRITIKÁJA.
A CSONTCSIKÓTÓL A CICAVÍZIÓIG „Ki játszik ilyet?” Játékhagyomány és játékdivat / Egri vár, Dobó-bástya
Az egri vármúzeum időszakos kiállítása széles merítésből válogat, alapos és gazdag művelődéstörténeti áttekintést nyújtva a tizenkilencedik század végi és huszadik századi magyar játékkultúráról. KERESZTESI JÓZSEF ÍRÁSA.
Hirdetés
ITT A VÉGE Shrek a vége, fuss el véle
A nagy zöld mogorva ogréról csak az nem hallott, aki az elmúlt évtizedet átaludta egy barlangban. TOROCZKAY ANDRÁS KRITIKÁJA.
CSODÁK GYEREKNYELVEN V. Nemzetközi Gyermek- és Ifjúsági Biennálé, Kaposvár
Az értő és érzékeny válogatásnak köszönhetően csecsemőszínháztól nevelési programokon át bábjátékig és probléma-darabokig sokféle előadást láthattak a kaposvári gyerekek és fiatalok, a hazai és külföldi szakemberek. NÁNAY ISTVÁN ÍRÁSA.
GYŐZTES CSAPATON NE… Toy Story 3.
Az első teljes egészében számítógéppel megalkotott animációs film, a Toy Story tizenöt évvel a méltán hatalmas sikerű első darab után trilógiává bővült. Tudják-e tartani a szintet a Pixar zsenijei? – a kérdés merőben költői. TOROCZKAY ANDRÁS KRITIKÁJA.
CSAK TŰZ LEGYEN Jókai Mór–Kocsák Tibor–Miklós Tibor: Szegény gazdagok / Budapesti Nyári Fesztivál 2010
A darabbeli, Babérossy Leander-féle társulat Ügyelőnője (a jó humorú Nagy Anikó) kacsintva kér elnézést az Othello-betét egy szál színpadi nézőjétől: Mi nagyon rosszak vagyunk! Az előadás is rá-rászorul az elnézésre. De nincs nagy vész. TARJÁN TAMÁS KRITIKÁJA.
ZSIGAZSUZSIESZTERKATA Keresztanya / Harlekin Bábszínház, Eger, POSZT 2010
Nem tudom, nem is számoltam, hány éve játszhatott utoljára Csákányi Eszter gyerekeknek szóló előadásban, mindenesetre úgy saccolom, még kaposvári színésznő korában. A Keresztanya azt bizonyítja, nem jött ki a gyakorlatból. PAPP TÍMEA KRITIKÁJA.
PIRUETT ÉS TRAPPOLÁS Magyarországi Bábszínházak X. Találkozója / Kecskemét
Feszített ütemben, bőrig ázva, de jó hangulatban nézte a szakma egymás előadásait Kecskeméten, a Magyarországi Bábszínházak X. Találkozóján. A szakmai zsűri nem finomkodott, de az általam megkérdezett gyerekek még szókimondóbbak voltak. TÓTH ÁGNES VERONIKA BESZÁMOLÓJA.
JÓGYEREKEK KÉPESKÖNYVE Nanny McPhee és a nagy bumm
Nanny McPhee visszatért. Íme, Emma Thompson második, mágikus átváltozása lógó fogú, bibircsókos asszonyságból derűs, negyvenes szépasszonnyá. A háttérben tehetséges, kiskorú pankrátorok. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
MAGUNK KÖZT Magyarországi Bábszínházak X. Jubileumi Találkozója / Kecskemét
Kevés olyan színházi fesztivál van, ahol mutatóba is alig találni nem szakmai nézőt. A kecskeméti Ciróka Bábszínház idén tizedik alkalommal megrendezett seregszemléje ilyen. PAPP TÍMEA ÖSSZEFOGLALÓJA.
ELFÚJTA A SZÉL Múzeumok Majálisa 2010 / Nemzeti Múzeum
A Nemzeti Múzeum kertje ma már inkább csak egy álmos zöld falat a belváros szívében, de eredeti funkcióját tekintve Budapest egyik frekventált, nyüzsgő találkozóhelye volt. A Múzeumok Majálisa ezt a pezsgő hangulatot igyekszik visszalopni a kertbe, már ha az égiek is így akarják. FÜRTH ESZTER ÍRÁSA.