Az előadás címe: Az ember tragédiája “junior”. Vajon mit takar, miben nyilvánul meg a “junior jelleg”? Cseke Péter negyedéves kaposvári osztálya majdnem teljes létszámban és rengeteg szerepben vesz részt a kecskeméti Kelemen László Kamaraszínházban bemutatott, ifjúságnak szánt előadásban. SZEMERÉDI FANNI ÍRÁSA.
Gyerek
Hirdetés
MENNYIRE “JUNIOR”?
LÁSZLÓ LEGYEN VAGY HENRIK? Markó Róbert: Vitéz László Ángliában / Budapest Bábszínház
Tovább folytatódik, alakul Vitéz László majd’ kétszáz éves története. Legújabb epizódja a Budapest Bábszínház Kemény Henrik termében bemutatott Vitéz László Ángliában, Barna Zsombor rendezésében és előadásában. SZEMERÉDI FANNI KRITIKÁJA.
MOST LÁTSZ, MOST NEM LÁTSZ Szabó Attila: Motyó király birodalma / Harlekin Bábszínház, Eger
Ha valaki megkérdezné, mikor jó egy gyerekelőadás, valószínűleg valami olyasmit mondanék rá, mint amit a Harlekin előadásáról kifelé menet láttam: ha a gyerekek utána nevetgélve, izgatottan elemzik, hogy melyik szereplő mikor viselkedett jól és mikor nem. ELEFÁNTI EMMA KRITIKÁJA.
Hirdetés
LEGENDA A SÁRBAN Robin Hood
Ártalmatlan kardcsörték, szellemes szóváltások és egy könnyed, bájos románc – a Robin Hood-filmek ezen állandó alapelemei egytől-egyig hiányoznak Ridley Scott véresen komoly feldolgozásából. NAGY V. GERGŐ KRITIKÁJA.
GYEREK(B)IRODALMAK KORA Gyerekkönyves programok / XVII. Nemzetközi Könyvfesztivál, VI. Gyermekirodalmi Fesztivál és Vásár
A gyerekkönyvbizniszben évente kilencmilliárd forint van, ami azt jelenti, hogy ez a könyvkiadás legdinamikusabban fejlődő ága. Az évenkénti húsz-harminc százalékos növekedést együtt produkálja a Hannah Montana-franchise és a minőségi kortárs irodalom. PAPP TÍMEA ÍRÁSA.
ANTIUTÓPIÁK ÉS ÁLLATMESÉK Animáció 1.0 szekció / Titanic Nemzetközi Filmfesztivál 2010
Hőseink: egy semmibe robogó vonaton utazó várandós nő, egy akcióhőssé avanzsált, vakmerő gyurmafigura, egy elfogult kutyatartó és egy hétpróbás róka. A Titanic Filmfesztivál animációs blokkjából szemezgetünk. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
EGYSZEMÉLYES SZIGETEK BÁBU Fesztivál / Budapest Bábszínház
Az első BÁBU Fesztivál létrejöttével a bábszínházi szakma fontos, új seregszemlével gazdagodott. A legjobb monobáb előadásokat nézve az a benyomásunk, mintha nem is egyetlen ember tartaná mozgásban az eseményeket, hanem legalábbis egy polip. TÓTH ÁGNES VERONIKA BESZÁMOLÓJA.
BÁBRA MEGY A JÁTÉK 9
A kimondhatatlan és megjegyezhetetlen nevű vulkán, egy hatalmas szökőár, esetleg mi magunk egy harmadik világháborúval intézzük el, hogy megtapasztalhassuk, vajon tényleg olyan király-e egy posztapokaliptikus világban kommandózni a romok közt… TOROCZKAY ANDRÁS ÍRÁSA.
HOGYAN CSINÁLJUNK PÉNZT? Így neveld a sárkányodat
Vajon mekkora ötlet egy meseírótól sárkányokról írni? Mekkora rizikó egy több folytatást megélt gyerekkönyvből látványos filmet készíteni? Vagy elvinni a családot egy Dreamworks-filmre? És mekkora az esély, hogy egy Oscarra jelölt alkotópáros új filmje nézhetetlen? TOROCZKAY ANDRÁS KRITIKÁJA.
NEM AKKORA CSODA Alice Csodaországban
„…és végül a 19 éves Alice meglelé önmagát, s elindult az Élet útján, hogy beteljesítse azt, amire hivatott.” Így végződik Tim Burton története, ami látványnak szép, „betegnek” – már ami a rendezőt illeti – azonban nem elég beteg. PAPP TÍMEA ÍRÁSA.
BÉKA LEGYEN VELÜNK 10. Miskolci Kocsonyafesztivál
A kocsonyafesztivál tágra nyitott kapuin – hiába a szervezők ébersége – nem csak a színvonalas programok, hanem még a tavalyinál is több gagyi-béka árus, méregdrága kifőzde nyomult be, miközben kocsonyából mintha kevesebb lett volna. KOLOZSI LÁSZLÓ ÍRÁSA.
AMÍG CSAK LEHET Rózsa János: Csiribiri / 41. Magyar Filmszemle
E sorok írója is azok között volt, akik a hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején Halász Judittól tanulták meg, hogy az almaszószt kenyérre senki nem keni. Azóta újabb generációk nőttek fel és tanulták meg tőle ugyanezt. A dal nem változik. PAPP TÍMEA ÍRÁSA.
Hirdetés
LELKES IGYEKEZET Badzika, Titkos álom, A Sötétben Látó Tündér / Griff Bábszínház, Zalaegerszeg
Azt mondja a zalaegerszegi Griff Bábszínház igazgatója, Horváth Károly, hogy ő elsősorban nem darabokban vagy rendezőkben gondolkodik, hanem problémákat, kérdéseket akar színházi formában a gyerekek elé vinni. PAPP TÍMEA ÍRÁSA.
BETŰMÁNIA Lackfi János: A részeg elefánt
Lezser profizmus, pimasz játékosság – kell-e több egy gyerekvers-kötethez? Lackfi János, a szakmai díjakkal alaposan elhalmozott virtuóz versgyáros (és nem mellesleg: kiváló író, műfordító, drámaíró) új verseskötetében még szemtelenebbül cifrázza, mint eddig. TÓTH ÁGNES VERONIKA ÍRÁSA.
HÍVD A NAGYPAPÁT! Kiss Ottó: A nagypapa távcsöve
A nagypapa távcsöve varázslatos – de az igazi csoda maga a nagypapa (meg a nagymama, mintegy mellékesen). A generációk kapcsolódási pontjai adják a magját Kiss Ottó új gyerekvers-füzérének, melyhez Paulovkin Boglárka illusztrációi társulnak. SZILÁGYI ZSUZSA KRITIKÁJA.
CSALÁDOM ÉS EGYÉB ÁLLATFAJTÁK Finy Petra: Gréta garbója
Szellemes cím, rendkívül könnyed, finom, mókás, eredeti rajzok – nagyszerű érzés először kézbe fogni a Gréta garbóját, Finy Petra Holló Anna által illusztrált verseskötetét. Aztán ez a lelkesedés kissé csitul. Nem baj, még így is elég jó kötet. TÓTH ÁGNES VERONIKA ÍRÁSA.
SZÍNES ÁLMOKAT KÍVÁNOK! Bagossy László: A Sötétben Látó Tündér
Málnácskapiros, nádszálzöld, éjmélykék ruhába öltöztette Bagossy László meséjét Takács Mari. A Sötétben Látó Tündér kivételes erejű színházi előadásmódján túllépve a mesebeszédből színpompás mesekönyv, önálló mű lett. SZILÁGYI ZSUZSA CIKKE.
KÖNYVTENGER HULLÁMAIN Hárún és a mesék tengere / Budapest Bábszínház
Veszélyben vannak a mesék, mert a mesék óceánján szörnyű szennyezés történt. Hárún feladata, hogy legyőzze a mesepusztító gonosz erőket, vagyis megmentse a világot. Mert mesék nélkül nem lehet élni. KELEMEN ORSOLYA ÍRÁSA.
FÉLBEMARADT MATINÉ Arthur: Maltazár bosszúja
Azt ígérte, hogy nem rendez többet, mégis visszatért elhagyott szakmájához a gall kultfilm hajdani ünnepelt sztárja. Luc Besson legújabb gyerekfilmje leginkább az anyagi ambíciók felől értelmezhető. NAGY V. GERGŐ CIKKE.
ÚTTÖRŐK SZAMURÁJKARDDAL 7. Anilogue / Budapest, Bécs
Lett film nyerte a kisfilmek versenyét az Anilogue animációs filmfesztiválon, melynek idei fő témája a képregény és az animáció volt. A mindentvivő ezúttal mégis a II. világháború keleti hadszínterén játszódó kanadai-orosz (és kicsit japán) anime lett. TOROCZKAY ANDRÁS BESZÁMOLÓJA.
BÁB VAGY NEM BÁB? Felix Salten: Bambi / Kolibri Színház; A halhatatlanság országa / Miskolci Nemzeti Színház; Andersen–Litvai Nelli: A kis hableány / kaposvári Csiky Gergely Színház; Kádár Kata revü / győri Vaskakas Bábszínház
Regényátdolgozás, népmese, Andersen-mű és ballada-kollázs. Egyik sem kifejezetten bábelőadás, de mindegyikben szerepelnek bábok. Melyikben hogyan? Ez itt a kérdés. NÁNAY ISTVÁN ÍRÁSA.