BUMM TENGERNAGY A NAPRAFORGÓ UTCÁBAN

Ferkai András: Modern házak és lakóik. A Napraforgó utcai kislakásos mintatelep története
2021.03.23.

Ferkai András monográfiája a Napraforgó utcai modernista épületegyüttes történetét mutatja be. A tervek, dokumentumok és képek segítségével felidézi az építőket és építtetőket, az újfajta életmódot kínáló lakókörnyezet fogadtatását és utóéletét. VÁRADI ANDRÁS ISMERTETŐJE. Tovább a cikkhez

HÓRUSZ SZEME

A bomlás virágai – Fejezetek a Hórusz Archívumból
2021.02.15.

Az egyiptomi hieroglif írásban a Hórusz-szem egész képe jelenti az 1-es számot, míg a szem ábrájának részletei a végtelen kicsi felé tartó törtszámokat. VÁRADI ANDRÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

AZ IZÉ ÉS A HOGYISHÍVJÁK

Hilde Østby és Ylva Østby: Titokzatos memória
2020.12.06.

A könyvrecenzió címéhez igyekeztem emlékekkel, emlékezettel kapcsolatos verscímeket vagy idézeteket felidézni. De sajnos mindet elfelejtettem. Hilde és Ylva Østby könyvéből megérthetjük, miért. VÁRADI ANDRÁS RECENZIÓJA. Tovább a cikkhez

AU REVOIR!, AVAGY A VISZONTLÁTÁS ÖRÖME

Magyar származású fotográfusok Franciaországban, Budapesti Történeti Múzeum
2019.12.08.

A Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeumában világhírű és kevésbé ismert, Franciaországban alkotó magyar fotográfusok képei szerepelnek. Nem egy közülük először látható. A fotók mellett eredeti tárgyak, dokumentumok idézik meg a Párizsban boldogulni igyekvő művészek életét. VÁRADI ANDRÁS ISMERTETŐJE. Tovább a cikkhez

INGRES DADAISTA HEGEDŰJE

Man Ray / Kunstforum, Bécs
2018.05.25.

Man Rayt nem lehet megunni. Ezt mondta barátja és szellemi társa, MArcel Duchamp, és recenzensünk is erre a megállapításra jutott Bécsben. Tovább a cikkhez

VOLT EGY FAKATONA, FÁBÓL VOLT A LOVA

Ydessa Hendeles. Death to Pigs / Kunsthalle, Bécs
2018.05.03.

A kanadai Ydessa Hendeles nagyszabású bécsi kiállítása a mesék, a mesebeliség köré épült kultuszok és azok értelmezése körül forog. De sem a Három kismalac, sem Lúdanyó nem gyerekeknek szól.VÁRADI ANDRÁS RECENZIÓJA. Tovább a cikkhez

QUESTION EVERYTHING – KÉTELKEDJ MINDENBEN (falra fújt graffiti a világ számos aluljárójában)

Schiller Róbert: A kételkedés gyönyörűsége
2018.03.25.

Három bonbont ízlelünk meg Schiller Róbert tudományos csokoládés dobozából. Az olvasó nem fog csalódni. Mert lebilincselően érdekesen írni tudományról, tudósokról és egyetlen kultúránkról, hát ez az, amihez Schiller professzor nagyon ért. A könyv címe pedig telitalálat! VÁRADI ANDRÁS ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A JÖVŐ LABORATÓRIUMA

A World of Its Own: Photographic Practices in the Studio / Museum of Modern Art, New York
2014.10.23.

A fotográfiának nagyon hosszú utat kellett megtennie, mire befogadták a művészetek közé. És ebben Amerikának nagy szerepe van, a MoMÁ-nak (Museum of Modern Art) pláne. VÁRADI ANDRÁS ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

CIPŐT A CIPŐBOLTBÓL!

SHOEting Stars; Shoes in Art and Design – KunstHaus Wien
2014.09.26.

Azok a cipők, amelyeket a bécsi KunstHaus „SHOEting Stars” kiállításán lehet látni, semmilyen cipőboltban nem kaphatók. Ezek a cipők ugyanis nem hordásra készültek, hanem az extravagancia korlátok nélküli tobzódását valósítják meg. VÁRADI ANDRÁS ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

EMBER: A TÖRTÉNETMESÉLŐ ÁLLAT

A történelem terhe – Roskó Gábor retrospektív kiállítás / Modem, Debrecen
2013.07.01.

Fred Ritchin, a New York University művészettörténet professzora a kilencvenes évek elején a város egyik kertes negyedében vett családi házat. Megismerkedett egy magyar képzőművésszel, R.G.-vel, aki ügyeskezű asztalos (is) volt. Megállapodtak, hogy ő fogja Ritchinék konyhabútorát elkészíteni. Tovább a cikkhez

TALPRA MAGYAR, HÍ A KONCEPT ART!

Tót Endre kiállítása a Nemzeti Színház előcsarnokában
2013.05.12.

A Nemzeti Színház történetének művészeti szempontból talán a legtartalmasabb periódusát köszönheti Alföldi Róbertnek. Idényről-idényre izgalmasnál izgalmasabb művek kerültek a falakra. VÁRADI ANDRÁS ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

AKT NYAKMEREVÍTŐBEN

Helmut Newton kiállítása a Szépművészeti Múzeumban
2013.04.22.

Ki ez az ember, aki a hetvenes-nyolcvanas-kilencvenes évek legtöbbet foglalkoztatott, egyik legismertebb fotósa volt? A Szépművészeti Múzeum “szóróanyaga” kissé leegyszerűsítő tömörséggel fogalmaz: “Már fiatalon szeretett fényképezni, felnőtt korában pedig igazi szenvedélyévé vált”. Tovább a cikkhez