A KÉPZAVAR DICSÉRETE

Szüts Miklós-Parti Nagy Lajos: Winterhelyzet / Pintér Galéria
2019.05.20.

Ez itt most nem szokványos kiállítás-kritika Szüts Miklós legújabb tárlatáról. Bár a Pintér Galéria tágas tereiben húsznál is több méretes új kép függ – mind az utolsó évek friss terméséből való akvarell –, merész leszek és figyelmen kívül hagyom őket. Tovább a cikkhez

A HELY, A FESTÉK ÉS A TEST SZELLEMEI

Bacon, Freud és a londoni iskola festészete / Magyar Nemzeti Galéria
2018.10.25.

Elegáns, nagyvonalú és szép tárlat a Bacon, Freud és a londoni iskola festészete. A néző első benyomása az arányosság és tágasság érzete: világos teremsorok, áttetsző tagolás, szellős akasztás és tömör, informatív falszövegek segítik elmélyedésünket. RÉNYI ANDRÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A LÉT TEREPASZTALA

Eperjesi Ágnes installációja az INDA Galériában
2017.10.19.

Megrendítő, gyönyörű, katartikus munka Eperjesi Ágnes installációja az INDA Galériában. Ritka, hogy manapság egy-egy munka érzékileg ilyen gazdag, közben ennyire átgondolt, letisztult, koncentrált, ugyanakkor mélyen személyes is legyen. RÉNYI ANDRÁS ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

„EMELVÉN SZÍVÜNK A GYÁSZTÓL A VÁGYIG”

Gedő Ilka kiállítása – Nemzeti Színház, előcsarnok
2013.03.25.

Miért nem azzal kezdem, hogy Gedő Ilka tüneményes munkáit szemlélve a gondolataim rendre olyan elliptikus pályán kergetőznek, amelynek egyik fókuszában az érzékenység, a másikban a töprengés áll?
A kérdés voltaképp költői. RÉNYI ANDRÁS KIÁLLÍTÁSMEGNYITÓJA. Tovább a cikkhez

A DEMISZTIFIKÁCIÓ MŰVÉSZETE

Radnóti Sándor: Az üvegalmárium
2011.08.28.

Kihurcolták a múzeumból, behurcolják az alkotmányba – áll a borítón, összefoglalásaként annak a "reszakralizációs" szándéknak, mellyel a 2000-ben és most is regnáló hatalomközpontosítók – önérdekű praktikáik legitimálásáért – legbecsesebb közös történelmi tradícióinkat is kisajátítanák. Tovább a cikkhez

A MAGÁNSZÁM

Philippe Decouflé - Compagnie DCA: Solo / Képek Ideje - Temps d’Images Fesztivál, Trafó
2010.02.17.

A műfaji megnevezés az orfeumok, kabarék, cirkuszi bódék és hasonló, bár szórakoztató, de kétes értékűnek tekintett műintézmények világát idézi – amikor valaki egyedül áll ki a "nagyérdemű" elé, hogy produkálja magát. RÉNYI ANDRÁS ELEMZÉSE. Tovább a cikkhez

A TŰZ KÖRÜL

Rembrandt: Péter tagadása / Szépművészeti Múzeum, Nincs Lehetetlen
2009.05.24.

Az egyműves kamarakiállítás olyan, mint a belga praliné: ha „ennyi pénzért ilyen keveset” adnak, akkor minden ízt ki kell élvezni. Erényt csinál a szükségből: jobban kell figyelnie az óriástárlatok káprázataira szocializált nézőnek. RÉNYI ANDRÁS ELEMZÉSE. Tovább a cikkhez

DEZILLÚZIÓS AVANTGÁRD

Természetes Vészek Kollektíva és Gergye Krisztián: VÉR-REFLEX / MU Színház
2009.03.01.

Mit tesztelnek itt valójában? Minek a tűréspróbája folyik a szemünk előtt csaknem másfél óra hosszan? Mit „vizsgál” árgus szemekkel Árvai és kutatócsoportja, a „Természetes Vészek Kollektíva”? RÉNYI ANDRÁS ÉRTELMEZÉSE. Tovább a cikkhez

A FILMES, A FESTŐ, A FELESÉGE MEG A SZERETŐJE

Peter Greenaway: Rembrandt tükre / LOW, Millenáris Teátrum
2008.12.19.

A budapesti LOW fesztivál keretében mindössze egyetlen előadásban láthattuk a rotterdami Schouwburg alig néhány hetes, Peter Greenaway fémjelezte bemutatóját. RÉNYI ANDRÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A MONDANIVALÓ KÉPEI

Németh István: Az élet csalfa tükrei
2008.07.07.

Az élet csalfa tükrei címmel fontos és szórakoztató könyvet írt Németh István, az ismert nederlandista művészettörténész a 17. század németalföldi zsánerkép-festészetéről a Typotex Kiadó Képfilozófiák című sorozatába. RÉNYI ANDRÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A MÉLYSÉG SÍKJAI

Megyik János akadémiai székfoglaló kiállítása a Raiffeisen Galériában
2008.04.25.

Megyik Jánost a kézikönyvek és a szakmai köztudat egyaránt szobrászként tartja számon. Neve hallatán a műértő emlékezetében geometrikus fakonstrukciók, újabban finoman megmunkált acéllemezek tolulnak fel. RÉNYI ANDRÁS ÉRTELMEZ. Tovább a cikkhez

A STÍLUSOK IMPRESSZIONISTÁJA

Vaszary János gyűjteményes kiállítása
2008.01.02.

Csaknem 320 tételt – több mint 200 festményt - látni a Magyar Nemzeti Galéria gazdagon adjusztált, profin megrendezett Vaszary-kiállításán. Nemcsak a mennyiség, a minőség is imponáló; tolonganak a látogatók: Vaszary nagyszerű festő, és jó együtt látni ennyi gyönyörűséget. Tovább a cikkhez