AZ ÜRES TEREK ESZTÉTIKÁJA

Vojnich Erzsébet retrospektív kiállítása / Győr, Esterházy Palota
2014.10.06.

A medencék esztétikájának tragikuma nem absztrahált tragédia többé, hanem kortársi dráma. Nem kalkulált, de nem is irányítható, legfeljebb aggódva lehet figyelni, ahogy a tét emelkedik. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

MODERN HAGYOMÁNY

Cézanne és a múlt – Hagyomány és alkotóerő / Szépművészeti Múzeum
2013.02.03.

Sosem rendeztek még Magyarországon önálló kiállítást Paul Cézanne műveiből, és bizonyos értelemben a Szépművészeti Múzeum most sem arra vállalkozott, hogy főművek kölcsönzésével kielégítse a közönségigényt, illetve hogy ismételje a kanonikus narratívát, mely szerint Cézanne nélkül nincs modernizmus. Tovább a cikkhez

ERŐTLEN, ÓVATOS

…és a zsidók? / Magyar Zsidó Múzeum
2011.11.27.

A Zsidó Múzeum kiállításának koncepciója egyszerre merész és bátortalan, így nem csoda, ha a két tényező kioltja egymást, és legfeljebb attól a hallatlan bátorságtól remegünk, hogy valakik le merték írni a „zsidó” szót művészeti vonatkozásban. Miért is? KÜRTI EMESE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

BUZGÓ ORSZÁG

Számokba zárt sorsok – A numerus clausus 90 év távlatából / Holokauszt Emlékközpont
2011.01.31.

A kiállítás legkellemetlenebb tárgya egy térkép, amelyen a rendezők feltüntették a numerus clausus bevezetésének országonként eltérő időpontját. Magyarország nem az egyetlen hely volt, ahol a kirekesztést törvényre emelték, de nyilvánvalóan a legbuzgóbb. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

MÁSKÉPP ÉS UGYANÚGY

AROMA – Roma köztéri kiállítás / Szabadság tér
2010.08.26.

A köztéri kiállítás első hallásra fából vaskarika, vagy kevésbé finoman: rejtett dilettantizmus. Legalábbis ha nem köztérre, hanem zárt intézményi közegbe vagy magánfalakra szánt művekről van szó. Amolyan súlytalan „legszebb nyári élmény”, egy kávézó szomszédságában. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A KÉNYSZER EREJE

Kovásznai György életmű-kiállítása / Magyar Nemzeti Galéria
2010.07.19.

Kovásznai György életművének bemutatása és rekontextualizálása nem pusztán egy kevéssé ismert életmű leporolását és a kisszámú rajongótábor félhomályos emlékeinek felidézését jelenti, hanem a hatvanas-hetvenes évek képzőművészetének újragondolását is. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A GETTÓBÓL A MÚZEUMBA

Néma jelek. Az (in)tolerancia kortárs megközelítései / Magyar Képzőművészeti Egyetem, BTF 2010
2010.04.05.

A művészettörténeti nyelv nincs igazán berendezkedve az ilyen kiállítások leírására. Nem is tudom, mi lehet itt a kritikus dolga, még sosem éreztem ennyire feladat nélkülinek magam. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A KURÁTOR ÁLMA

Minden nap lefekvés előtt tizenhat órát gondolkodom - az FKSE kiállítása / Trafó Galéria
2009.10.07.

Ennek a kiállításnak nincs végleges állapota, mert ami a Trafóban látható, az csak része annak, ami az interneten zajlik. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A DOROTTYA SZÉKEI

Köztes idő: A Galéria / Menesi Attila, Nemes Csaba és Katarina Šević kiállítása, Dorottya Galéria
2009.05.19.

A Műcsarnok az év végéig Köztes idő címmel öt kiállításból álló sorozatot rendez az 1957 óta kiállítóhelyként működő Dorottya Galériában, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a galéria múltjának a tudatosítása pozitívan befolyásolja a további sorsát. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

KELL-E NEKÜNK IMPORTNACIONALIZMUS?

A Nő dicsérete - Alfons Mucha, a szecesszió cseh mestere / Szépművészeti Múzeum, Budapesti Tavaszi Fesztivál 2009
2009.03.26.

A kérdést egyetlen szóval meg tudom válaszolni. Az indoklás kicsit bonyolultabb, mert túl azon a kézenfekvő érven, hogy van nekünk sajátunk, minek szaporítsuk, meg hogy a nacionalizmusok természete kínosan egyforma, Mucha-kiállítást mégsem látunk minden nap Budapesten. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

AZ UTOLSÓ MUNKÁS ELSZÁLL

Vákuumzaj / Trafó Galéria
2009.03.18.

A Trafó kiállítási programja kis túlzással önbeteljesítő jóslatként működik, mert évek óta állítanak ki társadalomkritikus művészetet, de ez a mostani történetesen egybeesik a sokak által vizionált gazdasági világválság realista jelenidejével, amitől különös hangsúlyt kap. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

Címkék: Trafó Galéria

„ÉN OLYAN SZOBROKAT SZERETNÉK CSINÁLNI KLOTILD”

Perneczky Géza: Héj és lepel - Pauer Gyula művészetéről
2009.01.14.

Pauer Gyula 2005-ös műcsarnoki retrospektív kiállítására végül nem jelent meg a megígért katalógus. Helyette megjelent most Perneczky Géza könyve, amelyben a művészettörténeti objektivitás ilyenkor szokásos distanciáit lerövidítik az emlékezés személyes epizódjai. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A MESTER

Korniss Dezső (1908–1984) gyűjteményes kiállítása / MűvészetMalom, Szentendre
2008.12.25.

1980 óta nem láthattuk, hogy milyen hatalmas ez az életmű: alig is fér el a szentendrei MűvészetMalom három szintjén és melléktereiben. KÜRTI EMESE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A MEDICI-EFFEKTUS

A Mediciek fénykora / Szépművészeti Múzeum
2008.12.15.

A reneszánsz év áthallásos kiállítása a Szépművészetiben, melynek művészeti vonatkozása is van. Botticelli, Pontormo, Leonardo, Fra Angelico és a többiek. Megfeledkezünk a reformokról. KÜRTI EMESE ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

ANGOL LÁNY PESTEN

„Egyszer volt.” – Merkovits Beáta divatos meséi / KREA Kortárs Művészeti Iskola és Műhely, Fotóhónap 2008
2008.11.30.

Szép, zöldvirágos kabátban perdült ki elém egy lány az Október 6-a utcában, innen gyanítottam, hogy közel lehet az iskola, a KREA, ahol ilyen kabátokat tanulnak tervezni, hogy kevesebb legyen az utcán a fekete, mint az enyém. Egyelőre mi, feketék vagyunk többen. KÜRTI EMESE ÍRÁSA. Tovább a cikkhez