Októberben pályázatot írtak ki a Trafó Kortárs Művészetek Háza igazgatói posztjára, az új vezetés megbízása 2025 januárjától indul. Az alábbiakban Erdődi Katalin pályázatát közöljük.
Tánc
Hirdetés
BOROSS MARTIN PÁLYÁZATA A TRAFÓ IGAZGATÓI POSZTJÁRA
Októberben pályázatot írtak ki a Trafó Kortárs Művészetek Háza igazgatói posztjára, az új vezetés megbízása 2025 januárjától indul. Az alábbiakban közöljük Boross Martin és Tóth Péter pályázatát.
A KIÉGÉS MŰVÉSZETE A burnout jelensége a kortárs művészetben
Négy művésszel, négy művészeti ág képviselőjével beszélgettünk a kiégés általános jelenségéről. Talán nem meglepő, hogy Simon Márton költő, Fábián Gábor színész-rendező, Grosan Cristina filmrendező és Szeri Viktor táncművész nagyon hasonló problémákat vázoltak fel a téma kapcsán. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
Hirdetés
PER- ÉS PÁRBESZÉDBENNEXTFESZT 2017 / Trafó
A NEXTFESZT második kiadása nem a nagy dobások fesztiválja, hanem a Trafó kicsi és még kisebb tereibe befészkelt kísérleti daraboké, ha szigorúan a tánc felől érkező alkotók premierjeit, és a már bemutatott, de csak ritkán elcsíphető produkciókat nézzük. KRÁLL CSABA ÖSSZEFOGLALÓJA.
BATYUK ÉS LÉGGÖMBÖK Timothy and The Things: Schrödingerre várva / Trafó
Fülöp László koreográfiája – Schrödinger után szabadon – a láncreakció tere, ahol semmi sem független egymástól és fényévnyi távolságra levő dolgok is egybekapcsolódhatnak, érintkezésbe léphetnek, hatással lehetnek egymásra. KRÁLL CSABA CIKKE.
HULLÁMTÖRÉS Meg Stuart – Damaged Goods: Violet / Trafó
A Violet olyan absztrakt táncmű, mely a kortárs, konceptualista belátások talajára építkezik. Mint ilyen, ideális darab a tánc hagyományos formáiban jártasabb magyar közönség „bevezetésére” a konceptualista tendenciák világába. PÉTER PETRA ELEMZÉSE.
JÁTSZANI IS ENGEDD Molnár Csaba: Az ökör / Trafó
Molnár Csaba alkotói együttműködésekben kiváló, a Marcio Canabarróval tető alá hozott Tropical Escape a tavalyi év egyik legjobbja volt, de amikor ő a séf, van, hogy kicsit bicegni kezdenek a dolgok. KRÁLL CSABA KRITIKÁJA.
EGY MALOMBAN Gergye Krisztián Társulat: Lautrec táncolni fog / Müpa Budapest
Különös, hogy egy, a tánchoz annyi szállal kötődő művész, mint Henri de Toulouse-Lautrec, mennyire kevéssé ihlette meg saját történetével, alakjával eddig e művészeti ág alkotóit. HALÁSZ TAMÁS KRITIKÁJA.
A KÖZHELY SZÍNEVÁLTOZÁSA FRENÁK SZÍNPADÁN Frenák Pál Társulat: Lutte / Trafó
A címet persze lopom, de hát tolvajtól lopni nem bűn, lépjünk is tovább a címproblémán. Frenák Pál új darabjában szinte minden tánccal kapcsolatos közhely előkerül: a tánc harc, ösztön, agresszió, öröm, szex, halál. Küzdelem a gravitáció ellen. Hogy történhet meg mégis, hogy a Lutte működik, mi több: nagyon jól működik? DOHY ANNA KRITIKÁJA.
NEKÜNK CÍMEZVE Vass Imre: taking place / MU Színház
Amióta a kortárs színház lemondott önnön nagyságának és tévedhetetlenségének bizonygatásáról, felvállalva sebezhetőségét és az illúzió színházának végét, a néző számára egyre valóságosabb, hogy nem csak neki, de vele is játszanak – sőt olykor elsősorban vele. KRÁLL CSABA ÍRÁSA.
BETONON SARJADÓ VADVIRÁG Caroline Laurin-Beaucage & Martin Messier: Soak / Trafó
A Trafó Koreográfusok új utakon-sorozatában volt látható a kanadai alkotópáros, Caroline Laurin-Beaucage és Martin Messier Soak című produkciója. A nézői tűrőképesség határait alaposan próbára tévő, egyszersmind izgalmas munka zene, fény és tánc real time-boszorkánykonyhájába csalta a vállalkozó szellemeket. HALÁSZ TAMÁS KRITIKÁJA.
BALJÓS ÁRNYAK Kegyetlen tánc
A sorozat eredeti címe, a Flesh and Bone (Hús és vér) sokkal kifejezőbb és helytállóbb a Kegyetlen táncnál. Mert bár a balett rettentő kemény műfaj, amiről profi táncosok hosszan mesélhetnének: az élet az, ami igazán kegyetlen, nem a tánc. KRÁLL CSABA KRITIKÁJA.
Hirdetés
A NÉGYSZÖG KÖRÖSÍTÉSE TranzDanz: Menetfény / MOM Kulturális Központ
Az ég tudja, honnan jönnek és hova tartanak Kovács Gerzson Péter táncalakjai, csak azt tudjuk, hogy örökös körforgásban vannak és délibábnak látszó ideákat kergetnek. KRÁLL CSABA CIKKE.
MINDENKI MÁSKÉPP CSINÁLJA Molnár Csaba: Eclipse / Trafó
Az Eclipse első látásra pofonegyszerű, könnyen áttekinthető előadásnak tűnik, mégis bonyolult gondolati játszmákat indít el. De mire való a művészet, ha nem erre, hogy ne hagyjon nyugton bennünket. KRÁLL CSABA CIKKE.
NÉZŐPONT-BONTOGATÁS Timothy and the Things: Anyádék rajtam keresnek / MU Színház
Pár perc után már bele is merülök a lendület, az izomerő és a fizika kecses összhangjának csodálatába, ami mindig magával ragad, ha Cuhorka Emese lép színpadra. Tiszta tánc, tiszta látvány – egy darabig. Aztán hirtelen minden megváltozik, minden megkérdőjeleződik, a néző pozíciója legalább annyira, mint a táncosé. DOHY ANNA KRITIKÁJA.
SOKKAL INKÁBB SZERELEM Lander Patrick: Tojáshéj / OPEN 2015 Nemzetközi Közösségi Színházi Fesztivál – SÍN Kulturális Központ, MU Színház
Bekötött szemű pár dülöngél andalító dallamra egy kifújt tojásokból rakott szív alakú forma közepén. Elhal a zene, a két táncos tapogatózva, toporogva rálép az első tojásra. Majd a következőre. Reccs. DOHY ANNA KRITIKÁJA.
TEST-TÉR-KÉP Sasha Waltz & Guests: Körper / Tanzquartier, Bécs
Amit tudni akarsz a testről, de sosem merted megkérdezni. Kicsit viccesen így vezethetném fel a kortárs német táncművészet egyik korszakos művét, amelytől a komolytalanság és a karót nyelt (ál)tudományoskodás egyaránt távol áll. KRÁLL CSABA CIKKE.
TÜKRÖZÖTT TÖRTÉNET Grecsó Zoltán: Egy faun alkonya / Szkéné Színház
Egy férfi és egy nő, és egy egyáltalán nem hétköznapi történet. Grecsó Zoltán koreográfiáját a kiemelkedő színészi játék és a konfliktus szálainak mesteri szövögetése mellett a darab matematikai pontosságú szerkesztése teszi igazán különlegessé – de erre csak a darab második felében jövünk rá. DOHY ANNA ÍRÁSA.
MOZGÁSTANULMÁNY ÉLŐHOLTAKRA Fehér Ferenc: Helló, zombi! / Szkéné Színház
Elég stabilan becsípődött Fehér Ferencnél a horror mint kulturális referencia: néhány éve a Drakula-sztorira kattant rá, most harmadmagával zombizik, és emlékezzünk csak, hogy a Morgan & Freemannek is volt némi pszichopatikus-lidércnyomásos kicsengése. KRÁLL CSABA CIKKE.
DIGITÁLIS PARANCSOK ANALÓG TESTEKNEK Bodyscape: Dar Winners / Trafó, CAFe Budapest
Valaki mesélte, hogy amikor véletlenül CD-t tett fel egy analóg lemezlejátszóra, megszólalt az adat a maga sistergő-krákogó valóságában. Nem tudom, valóban így volt-e, de megfogott a gondolat: vajon mi történne, ha lejátszhatnánk a digitális jelet analóg szerkezettel? DOHY ANNA KRITIKÁJA.
BRILIÁNS DISZNÓSÁGOK L-E-V by Sharon Eyal & Gai Behar: Sara, Killer Pig / Trafó
Mindent a szemnek, a fülnek, az érzékeknek, az ösztönöknek, sőt még annál is többet – semmit az értelemnek. Baj ez? Ugyan már! Egyedülálló hardcore „élményfürdő” a Liliom utcában, Sharon Eyal és a L-E-V újra hengerelt. KRÁLL CSABA CIKKE.