BELŐLED ÉLEK Hörcher Gábor: Emma és Eddie: A képen kívül
Webkamera előtt színlelt orgazmusok, díszcsomagolásban postára adott használt bugyik, nemi betegség és végtelen exhibicionizmus: Hörcher Gábor dokumentumfilmje első blikkre egy OnlyFans modellpár munkájába ad kendőzetlen betekintést, ám hamar világossá válik, hogy a kamera valójában egy velejéig toxikus kapcsolat mindennapjait rögzíti. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
A NÉZŐK KÉPJÁTÉKA Rényi András: Rembrandt. A képek színjátéka
Zsigerileg átélt élménnyé tehető-e mégoly régmúlt korok művészete is? Ez minden műértelmező elsődleges kihívása, és ezt teljesíti be Rényi András a kortárs művészettörténeti-esztétikai szakirodalom egyik leginspiratívabb könyvével, A képek színjátékával, ezzel a monumentalitásában is könnyed Rembrandt-monográfiával. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
BETON.HOFI ÉS A TÖBBI VAGÁNY KÖLYÖK Beton.Hofi: 0
„Neked riadalom az Orczy tér, nekem élet és irodalom” – fogalmazza meg Beton.Hofi (Schwarz Ádám) a Tükörterem című számában „költői hitvallását”. Ebben a mondatban felfedezhető népszerűségének kulcsa is. Ő azt nézi, amitől sokan elfordítjuk a fejünket. Mindenben megmerítkezik, majd belső megéléseinek és a külvilág zajainak esszenciáját adja. 28-as villamoson kihallgatott
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Hirdetés
EGY NEGYVENÉVES FÉRFI Pierrick Geais: Vilmos herceg – A trónörökös
Háromgyermekes apa, férj, fivér, fiú és unoka, visszavonult mentőpilóta és aktív trónörökös. Vajon kiderül-e valami több, azazhogy fontosabb Vilmos hercegről a Paris Match és a Vanity Fair újságírójának könyvéből? Kiderülhet-e egyáltalán? LÁSZLÓ FERENC CIKKE.
„ÉN KICSI LILI” Esterházy Péter: Csokonai Lili: Tizenhét hattyúk / Magyar Színház
Egyszerre evidens választás és istenkísértés Esterházy bármely művéből színházat csinálni – aztán nem egyszer és nem kétszer mégiscsak sikerül, noha épp nem a választás evidens jellege miatt. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
A BONCMESTER, A BOSZORKÁNY, AZ ÉJJELIŐR ÉS A HALOTT SZERELME Átjáróház
2022 utolsó magyar mozija vérbeli romkom, ami mese- és csodatematikájával, ötletes vizualitásával és alaphelyzetéből adódó abszurditásával igyekszik kiemelkedni a középszerű közönségfilmek mezőnyéből – moderált sikerrel. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
ALCINA ESETE A PURITANIZMUSSAL Händel: Alcina / Royal Opera House, London
Sztepptáncoló mennoniták, óriás parfümös üvegből spriccelő varázsital, Martens-bakancsos varázslónő, gigantikus állatfej-maszkok: Richard Jones londoni Alcinájának eklektikus látványvilága messzire repíti a nézőt Händel operájának barokk fantasztikumától. Az elsőre talán abszurd, de mindvégig rendkívül szórakoztató olvasat ügyesen ragadja meg az opera központi konfliktusát a szabadjára engedett érzékiség és a „helyes” szerelem között. GYÁRFÁS ORSOLYA ÍRÁSA.
NYOMORULTAK Borbély Szilárd: Nincstelenek avagy Már elment a Mesijás? / Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros
Ábrázolható-e a nyomor színpadon? Ha igen, milyen eszközökkel? Naturalista vagy szimbolista jelrendszer a célravezető? Hogyan válik valami nyomorúságossá? Ilyen és ehhez hasonló kérdések kavarogtak a fejemben a Bartók Kamaraszínház Nincstelenek bemutatója után. HORNOK MÁTÉ ÍRÁSA.
LADY CHATTERLEY NEM SZÉGYENLŐS Lady Chatterley szeretője / Netflix
A Netflix kosztümös drámája nem csupán az egykori botránykönyv legújabb adaptációja: a túlfűtött pillanatok és a meztelenkedés mögött felsejlik a patriarchális normák közötti őrlődés állapota és az abból való szabadulás lehetősége. KISS DALMA KRITIKÁJA.
MAGAS LABDA Ramy 3. évad / Hulu, HBO Max
A harmadik évadánál járó Ramy a dramedy műfajának sziporkázóan szellemes, ugyanakkor súlyos egzisztencialista dilemmákat felvető remekműve. A címszereplő felnövekedés-története merész húzás a politikai korrektség már-már végzetesen humorvesztett korában, a sorozat mégis képes utat találni akár a legérzékenyebb nézőhöz is. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.
NYÁJEBEK, FITORKÁK, SELYMÉREK ÉS BANGÓ EBEK VAU! A fővárosi kutyatartás kultúrtörténete – Kiscelli Múzeum
A Kiscelli Múzeum évek óta rendez érdekes civilizációtörténeti kiállításokat. A divat és csillogás, majd a csatornázás és a vécé kultúrhistóriája után most a fővárosi kutyatartás története van soron. Vakvezető és rendőrkutyák, őrkutyák és kiállításon parádézó szuperkutyák, ölebek és segítő, terápiás kutyák, kutyaiskolák és ebnyilvántartás – mindezekről szól a kutyás közösséget is megszólító kiállítás. SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA KRITIKÁJA.
HALOGATÓK, IMPOSZTOROK, SZARANYÁK Réz Anna: Mardos. A bűntudatról kilenc fejezetben
Lekéssük a határidőt. Nem hívjuk fel a nagyanyánkat. Reggelre hagyjuk a mosogatást. Nem szelektíven gyűjtjük a szemetet. Bicikli helyett néha autóba ülünk. Meseolvasás és legózás helyett leültetjük a gyereket a tévé elé, és a felszabadult időben a Facebookon pörgünk. A bűntudat ezer mindennapi forrásáról szól Réz Anna filozófus esszékötete. JUHÁSZ BORBÁLA RECENZIÓJA.
Hirdetés
KIVITTEM A KÖNYVEKET, MINT EGY PIZZAFUTÁR Beszélgetés Szálinger Balázzsal
A találkozásunk napján a szerzői oldalon megjelent egy bejegyzés „Mohács megvan! Elkészült végre a Mohács-dráma, amivel hónapok óta nyomasztok mindenkit”. Remélem – mondja Szálinger Balázs az interjúban –, hogy aki mostanában látott, nem gondolja, hogy ilyen vagyok, csak nagyon sürgetett a határidő. VLASICS SAROLTA INTERJÚJA.
„NEM PIROSKÁVAL AZONOSULTAM, HANEM A FARKASSAL” Beszélgetés Varsányi Péterrel
Varsányi Péter a FreeSzFE és a Salzburgi Mozarteum PhD-hallgatójaként doktori kutatása részeként állította színpadra a vitát generáló Népmesebeavató.333 című előadást, ami legközelebb december 12-én, majd január 4-én látható a Trafóban. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
A LEGJOBB KEZEKBEN Cyprien Katsaris és a MÁV Szimfonikus Zenekar
Második éve áll a MÁV Szimfonikusok élén Farkas Róbert, de igazából ez az első saját évada, ahol nemcsak vezényel: ő állítja össze az éves programot, hívja meg a szólistákat és építi az együttesét is. Mindez összefügg egymással – derült ki a zenekar november 24-i koncertjén. MESTERHÁZI GÁBOR ÍRÁSA.
A HIÁNY HELYE Hidas Judit: Nem vagy többé az apám
„Haragszom-e apámra? Haragudhatunk-e apáinkra vagy bárki másra, amiért olyanok lettünk, amilyenek, és olyan életet élünk, amit ebben az országban? Rólam szól-e a könyv vagy valami egyetemesebbről próbáltam írni?” VÁNDOR JUDIT KRITIKÁJA.
NŐI LÁTHATÓSÁGI MELLÉNY Mán-Várhegyi Réka: Vázlat valami máshoz
Mán-Várhegyi Réka új regénye négy kisregényből, azok pedig még kisebb egységekből, tárcákból épülnek fel. A négy kisregény négy nő életét villantja elénk, töredékesen. Életközépi válság, válás, egyedül nevelt gyerek, horvátországi nyaralás, járvány, depresszió, csupa olyasmi, amit jól ismerünk. De mi máshoz szolgál vázlatul a Vázlat valami máshoz? HUTVÁGNER ÉVA KRITIKÁJA.
SZERETNI CSELEKEDETTEL ÉS VALÓSÁGGAL Sztehlo Gábor: Háromszázhatvanöt nap. Emlékek a magyarországi zsidómentésről 1944-ben
„… szeretném egy évnek a történetét megírni, ahogy azt átéltem, a maga tapasztalásaival, az élmények leszűrt eredményeivel 1944 márciusától egészen 1945 márciusáig. Háromszázhatvanöt nap? Sokak számára több év nyomorúságával és átélt tapasztalataival ér fel.” NAGYGÉCI KOVÁCS JÓZSEF KRITIKÁJA.
NŐVÉREK ÉS FELESÉGEK kamara.hu a Zeneakadémián
Az egyre szigorodó külvilág nem maradt hatás nélkül a kamara.hu fesztiválra sem, ami a rendezvények számát, helyszínét, a külföldi vendégművészek létszámát, a nyomtatott információ mennyiségét és az ehhez hasonlókat illeti; a fesztivál szellemét és színvonalát azonban megérinteni sem tudta. MALINA JÁNOS CIKKE.
FANTASY KEZDŐKNEK A Gyűrűk Ura: A hatalom gyűrűi
Az Amazon sorozata inkább lett modern fantasy, mint Tolkien mesevilága. Ennek elfogadását és megítélését pedig nagylelkűen a nézőre bízza, míg saját mitológiáját az első évad során ügyesen felépíti. BOZÓ ANTAL ÍRÁSA.
ÉP(P) SEM LESZEK Larry
Bernáth Szilárd nagyjátékfilmes debütálásának kulcsszava az autentikusság: releváns, szőnyeg alá söpört, kínzóan kevéssé tematizált témáról beszél olyan érvénnyel, hitelességgel és szerzői stílussal, ami a magyar kortárs moziból fájóan hiányzik. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.