„EZ NEM ÜZEM, EZ MANUFAKTÚRA” Markó Róbert, a Kabóca Bábszínház igazgatója
Mert nagyot álmodni már a pályázatában is Markó Róbert: a világ legjobb bábszínházát fogja megcsinálni Veszprémben. A Kabóca Bábszínház vadonatúj épülete, a városvezetés bizalma, némi pénz már megvan, a stáb nagyjából felállt – jövőre az előadásoknak kell bizonyítani. CSÁKI JUDIT INTERJÚJA.
BATMAN A MÁTRIXBAN Francis Ford Coppola: Megalopolis / 77. Cannes-i filmfesztivál
Az idei cannes-i fesztivál leggrandiózusabb mentális és kinematografikus kompozíciója a legnagyobb bukás is lehet egyben. Coppola önmagát is felemésztően ambiciózus, filmtörténetet és történelmet félelmetes vízióban egybeolvasztó opusza észbontó filmélmény. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
BELŐLED ÉLEK Hörcher Gábor: Emma és Eddie: A képen kívül
Webkamera előtt színlelt orgazmusok, díszcsomagolásban postára adott használt bugyik, nemi betegség és végtelen exhibicionizmus: Hörcher Gábor dokumentumfilmje első blikkre egy OnlyFans modellpár munkájába ad kendőzetlen betekintést, ám hamar világossá válik, hogy a kamera valójában egy velejéig toxikus kapcsolat mindennapjait rögzíti. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Hirdetés
MENNYBEMENETEL Händel: Theodora
Ritka az az album, mely nem csupán megérdemli, de kiköveteli a szuperlatívuszokat: Händel 1750-es oratóriumának új, az Erato gondozásában megjelent felvétele azonban kétségkívül ilyen kincs. GYÁRFÁS ORSOLYA ÍRÁSA.
FELSŐFOKÚ TANULMÁNYOK Takács-Nagy Gábor és a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Varázslatos koncertet vezényelt a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának élén Takács-Nagy Gábor december 7-én a Zeneakadémián. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
A FELNŐTTÉ VÁLÁS RÍTUSAI Szabó Attila: Fehérlófia / Harlekin Bábszínház, Eger
Szabó Attila átdolgozásában a Fehérlófia című előadás az eredeti történetet csupán keretként használja, s gazdag népmesei referenciákkal összefércelt mesemontázst hoz létre. SÁNDOR PANKA KRITIKÁJA.
EGY NEGYVENÉVES FÉRFI Pierrick Geais: Vilmos herceg – A trónörökös
Háromgyermekes apa, férj, fivér, fiú és unoka, visszavonult mentőpilóta és aktív trónörökös. Vajon kiderül-e valami több, azazhogy fontosabb Vilmos hercegről a Paris Match és a Vanity Fair újságírójának könyvéből? Kiderülhet-e egyáltalán? LÁSZLÓ FERENC CIKKE.
„ÉN KICSI LILI” Esterházy Péter: Csokonai Lili: Tizenhét hattyúk / Magyar Színház
Egyszerre evidens választás és istenkísértés Esterházy bármely művéből színházat csinálni – aztán nem egyszer és nem kétszer mégiscsak sikerül, noha épp nem a választás evidens jellege miatt. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
A BONCMESTER, A BOSZORKÁNY, AZ ÉJJELIŐR ÉS A HALOTT SZERELME Átjáróház
2022 utolsó magyar mozija vérbeli romkom, ami mese- és csodatematikájával, ötletes vizualitásával és alaphelyzetéből adódó abszurditásával igyekszik kiemelkedni a középszerű közönségfilmek mezőnyéből – moderált sikerrel. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
ALCINA ESETE A PURITANIZMUSSAL Händel: Alcina / Royal Opera House, London
Sztepptáncoló mennoniták, óriás parfümös üvegből spriccelő varázsital, Martens-bakancsos varázslónő, gigantikus állatfej-maszkok: Richard Jones londoni Alcinájának eklektikus látványvilága messzire repíti a nézőt Händel operájának barokk fantasztikumától. Az elsőre talán abszurd, de mindvégig rendkívül szórakoztató olvasat ügyesen ragadja meg az opera központi konfliktusát a szabadjára engedett érzékiség és a „helyes” szerelem között. GYÁRFÁS ORSOLYA ÍRÁSA.
NYOMORULTAK Borbély Szilárd: Nincstelenek avagy Már elment a Mesijás? / Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros
Ábrázolható-e a nyomor színpadon? Ha igen, milyen eszközökkel? Naturalista vagy szimbolista jelrendszer a célravezető? Hogyan válik valami nyomorúságossá? Ilyen és ehhez hasonló kérdések kavarogtak a fejemben a Bartók Kamaraszínház Nincstelenek bemutatója után. HORNOK MÁTÉ ÍRÁSA.
LADY CHATTERLEY NEM SZÉGYENLŐS Lady Chatterley szeretője / Netflix
A Netflix kosztümös drámája nem csupán az egykori botránykönyv legújabb adaptációja: a túlfűtött pillanatok és a meztelenkedés mögött felsejlik a patriarchális normák közötti őrlődés állapota és az abból való szabadulás lehetősége. KISS DALMA KRITIKÁJA.
Hirdetés
MAGAS LABDA Ramy 3. évad / Hulu, HBO Max
A harmadik évadánál járó Ramy a dramedy műfajának sziporkázóan szellemes, ugyanakkor súlyos egzisztencialista dilemmákat felvető remekműve. A címszereplő felnövekedés-története merész húzás a politikai korrektség már-már végzetesen humorvesztett korában, a sorozat mégis képes utat találni akár a legérzékenyebb nézőhöz is. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.
NYÁJEBEK, FITORKÁK, SELYMÉREK ÉS BANGÓ EBEK VAU! A fővárosi kutyatartás kultúrtörténete – Kiscelli Múzeum
A Kiscelli Múzeum évek óta rendez érdekes civilizációtörténeti kiállításokat. A divat és csillogás, majd a csatornázás és a vécé kultúrhistóriája után most a fővárosi kutyatartás története van soron. Vakvezető és rendőrkutyák, őrkutyák és kiállításon parádézó szuperkutyák, ölebek és segítő, terápiás kutyák, kutyaiskolák és ebnyilvántartás – mindezekről szól a kutyás közösséget is megszólító kiállítás. SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA KRITIKÁJA.
HALOGATÓK, IMPOSZTOROK, SZARANYÁK Réz Anna: Mardos. A bűntudatról kilenc fejezetben
Lekéssük a határidőt. Nem hívjuk fel a nagyanyánkat. Reggelre hagyjuk a mosogatást. Nem szelektíven gyűjtjük a szemetet. Bicikli helyett néha autóba ülünk. Meseolvasás és legózás helyett leültetjük a gyereket a tévé elé, és a felszabadult időben a Facebookon pörgünk. A bűntudat ezer mindennapi forrásáról szól Réz Anna filozófus esszékötete. JUHÁSZ BORBÁLA RECENZIÓJA.
KIVITTEM A KÖNYVEKET, MINT EGY PIZZAFUTÁR Beszélgetés Szálinger Balázzsal
A találkozásunk napján a szerzői oldalon megjelent egy bejegyzés „Mohács megvan! Elkészült végre a Mohács-dráma, amivel hónapok óta nyomasztok mindenkit”. Remélem – mondja Szálinger Balázs az interjúban –, hogy aki mostanában látott, nem gondolja, hogy ilyen vagyok, csak nagyon sürgetett a határidő. VLASICS SAROLTA INTERJÚJA.
„NEM PIROSKÁVAL AZONOSULTAM, HANEM A FARKASSAL” Beszélgetés Varsányi Péterrel
Varsányi Péter a FreeSzFE és a Salzburgi Mozarteum PhD-hallgatójaként doktori kutatása részeként állította színpadra a vitát generáló Népmesebeavató.333 című előadást, ami legközelebb december 12-én, majd január 4-én látható a Trafóban. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
A LEGJOBB KEZEKBEN Cyprien Katsaris és a MÁV Szimfonikus Zenekar
Második éve áll a MÁV Szimfonikusok élén Farkas Róbert, de igazából ez az első saját évada, ahol nemcsak vezényel: ő állítja össze az éves programot, hívja meg a szólistákat és építi az együttesét is. Mindez összefügg egymással – derült ki a zenekar november 24-i koncertjén. MESTERHÁZI GÁBOR ÍRÁSA.
A HIÁNY HELYE Hidas Judit: Nem vagy többé az apám
„Haragszom-e apámra? Haragudhatunk-e apáinkra vagy bárki másra, amiért olyanok lettünk, amilyenek, és olyan életet élünk, amit ebben az országban? Rólam szól-e a könyv vagy valami egyetemesebbről próbáltam írni?” VÁNDOR JUDIT KRITIKÁJA.
NŐI LÁTHATÓSÁGI MELLÉNY Mán-Várhegyi Réka: Vázlat valami máshoz
Mán-Várhegyi Réka új regénye négy kisregényből, azok pedig még kisebb egységekből, tárcákból épülnek fel. A négy kisregény négy nő életét villantja elénk, töredékesen. Életközépi válság, válás, egyedül nevelt gyerek, horvátországi nyaralás, járvány, depresszió, csupa olyasmi, amit jól ismerünk. De mi máshoz szolgál vázlatul a Vázlat valami máshoz? HUTVÁGNER ÉVA KRITIKÁJA.
SZERETNI CSELEKEDETTEL ÉS VALÓSÁGGAL Sztehlo Gábor: Háromszázhatvanöt nap. Emlékek a magyarországi zsidómentésről 1944-ben
„… szeretném egy évnek a történetét megírni, ahogy azt átéltem, a maga tapasztalásaival, az élmények leszűrt eredményeivel 1944 márciusától egészen 1945 márciusáig. Háromszázhatvanöt nap? Sokak számára több év nyomorúságával és átélt tapasztalataival ér fel.” NAGYGÉCI KOVÁCS JÓZSEF KRITIKÁJA.