JÁSZAY TAMÁS JÚNIUSI KULTURÁLIS AJÁNLÓJA
A kultúra biztosan nem pihen a nyáron sem, így aztán a kultúrafogyasztó állampolgárnak sem lesz nyugta: júniusban feszt olvasunk, nézünk, hallgatunk, figyelünk. Szigorúan korosztály- és országhatárfüggetlen ajánló a nyár első igazi hónapjára lapunk főszerkesztőjétől.
IRÁN: BELÁTHATATLAN IDEIG ZÁRVA Mohammad Rassoulof: A vadfüge magjai / 77. Cannes-i Filmfesztivál
A családi otthon levegőjét is fojtogatóvá teszi a rendszer bűze az üldözött iráni rendező nagy léptékűnek szánt, a végén szinte Kubrickba váltó opuszában, a cannes-i versenyprogram egyik leginkább várt darabjában. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
SAIGONI ROBOGÓK ŰRBÉLI KERINGŐJE Miguel Gomes: Grand Tour / 77. Cannes-i Filmfesztivál
Egy nagy ázsiai körutazásról szól a versenyprogram első remekműve, egy olyan komplexitású narratív és audiovizuális varázslat, ami egyszerre bódítja el nézőinek érzéseit, gondolatait és érzékeit. Nincs idén olyan film, ahol jobb helyen lenne az Arany Pálma. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Hirdetés
MESE A SÖTÉT ERDŐRŐL ÉS A SÖTÉT VALÓSÁGRÓL ART-RAVALÓ: Testvérek / Kesztyűgyár
Az ART-RAVALÓ projekt Schermann Márta vezetésével öt esztendeje hoz létre színházi előadásokat, évadonként egyet-egyet, állami gondoskodásban felnőtt fiatalok közül kiválasztott kis csoportokkal. PROICS LILLA ÍRÁSA.
ARANYKOR NÉLKÜL Kék lagúna / Dollár Papa Gyermekei, Trafó
„A négy, végig meztelen, egymáshoz finomabb és kevésbé finom módon viszonyuló férfiszereplő testbeszéddel és hangokkal érintkezik egymással, mozgásuk, viselkedésük ketrecbe zárt majmok világát idézi. Tetteik, meg-megszakadó, ismétlődő játszmasorozatuk egyszerre lehetne sűrítménye hétköznapi nexusainknak, cselekvéseinknek, világeseményeknek.” PETHŐ TIBOR KRITIKÁJA.
„VALAHOGY NAGYON SZIMBOLIKUS A TÖRTÉNET” Beszélgetés a Túlságosan vékony falak alkotóival
Az amerikai Gabby Pepito sztoriját 2021 nyarán úgy követték százmilliók világszerte, mint egy true crime sorozatot. A történetből Bódi Zsófia, Horváth Panna és Georgita Máté Dezső Túlságosan vékony falak címmel készített előadást, melynek premierjét március 17-én tartják a Trafóban. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
EGY SZIGET, AHOL A MŰVÉSZET SZABAD Théâtre du Soleil: L’Île d’or / Párizs
„Valóban létezik az Arany Sziget? Merre található? Ez alkalommal Japán vizein. Igen, létezik. És nem először. Többször létezett már (és még fog is) csillagjaink és katasztrófáink hosszú krónikája során… A Szigetre megyünk, ami száműzetésnek tűnhet, ám valójában menedék és újrakezdés.” HORVÁTH PATRÍCIA ÍRÁSA.
A GONDOLAT MINŐSÉGE Kőhalmi Péter: Erdély Miklós
Az intézményesülés minden formájától tartózkodó Erdély Miklós nem csak a magyar neoavantgárd egyik legfontosabb alakja, hanem olyan mester, alkotótárs, akinek munkája egyetemes jelentőségű. Kőhalmi Péter monográfiájának a megjelentetése a 2018-as Optimista kiállítás óta váratott magára. MARTINCSÁK KATA RECENZCIÓJA.
HOSSZÚ HARAG HIÁNYÁBAN Bertolt Brecht–Paul Dessau: Kurázsi és gyerekei / Budaörsi Latinovits Színház
„Azt mondod, meghalok?” – kérdi az őrmester az őt mustráló Kurázsitól. Szembesülve az előadással, a néző is felteszi magában a kérdést. Azt mondod, csúnya vége lesz? Mert tehetetlenek vagyunk? Hát, nagyon úgy néz ki. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
EGY DISZKREPANCIA MEGHALADÁSA Tromba Veneziana / Müpa, Régizene Fesztivál
A rangos Boroszlói Barokk Zenekar (Wrocławska Orkiestra Barokowa) és Boldoczki Gábor trombitaművész együttműködésének volt igen élvezetes gyümölcse az általuk adott hangverseny február 24-én a Müpában, a Régizene Fesztivál keretében. MALINA JÁNOS CIKKE.
„KIMONDTUNK VÉGRE VALAMIT, AMI AZ IGAZSÁG” Beszélgetés Szabó Rékával
Húsz év működés után a Tünet Együttes megszűnik: az alapító-társulatvezető Szabó Rékával árnyalatlan kijelentésekről, a döntési mechanizmusok átláthatatlanságáról, és arról is beszéltünk, hogy mitől könnyebbült meg a búcsúlevél nyilvánosságra hozatala után. JÁSZAY TAMÁS INTERJÚJA.
A MÉLY ELLENTÉTE Lawrence Brownlee a Müpában
Lawrence Brownlee és vendégei elhozták Budapestre Rossinit, Bellinit és Donizettit, a bel canto-gála azonban kedélyes sétarepülés lett a felhők meghódítása helyett. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ ÍRÁSA.
Hirdetés
KÓSZÁLÓK KORA Here és The Shadowless Tower / Berlinálé 2023
Felgyorsult és hatékonyság-hajszoló világunkban viszonylag ritkán találkozunk céltalanul sodródó emberekről szóló történetekkel, és nem csak azért, mert idegen a korszellemtől, hanem mert egyre kevesebben engedhetik meg maguknak a sehova nem haladás luxusát. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
„REMÉLHETŐLEG JÓ KULCSOT TALÁLTUNK” Beszélgetés Mikó Csabával
Bartis Attila A vége című nagyregényéből a Radnóti Színház számára Mikó Csaba írt darabot, melynek bemutatóját Nagy Péter István rendezésében, ígéretes szereposztással március 5-én tartják. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
„OTTHON BABBAL NAGYON EGYSZERŰ MINDEN” Beszélgetés Szikszai Rémusszal
Ez a Dekameron nem az a Dekameron, siet leszögezni azonnal a Budapest Bábszínház új bemutatójával kapcsolatban a rendező Szikszai Rémusz, aki azt is elárulta, miért jó valahai mat-fiz szakosként élete eddigi legnagyobb projektjét rendezni. JÁSZAY TAMÁS INTERJÚJA.
HÁNYAN VAGYUNK AZ ÁGYAMBAN? Ira Sachs: Passages / Berlinálé 2023
Párosulhat-e nárcisztikus személyiség igaz szerelemmel, avagy el tudjuk-e fogadni, hogy önmagunkban nem feltétlenül vagyunk elegek társunknak? Parádés színészi alakítások, szenzuális szexualitás és kifinomult rendezői érzékenység a Berlinálé leginkább magával ragadó filmjében. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
FIRST WORLD PROBLEM VAGY SZEMÉLYES KONFLIKTUS? Vilmos Noémi: Nem lehetetlen lenni / Káva Kulturális Műhely – Kerekasztal Színházi Nevelési Központ, Marczibányi Téri Művelődési Központ
Az epikus történetekben mindig vannak kiemelkedő riválisok. Akhilleusz és Hektor, Zrínyi és Szulimán, Capulet és Montague, hogy csak a kötelező olvasmányokat idézzük. Sokáig úgy képzeltem, hogy a magyarországi színházi nevelés történetében ilyen a Káva és a Kerekasztal. Aztán létrehoztak egy közös produkciót, ami felülírta ezt a mítoszt. KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
KI ITT AZ ISTEN? Ferdinand von Schirach: Isten / Örkény Színház
Előfordul, hogy a kritikust a szakmai tudásnál-érdeklődésnél mélyebben érinti meg egy előadás; ilyenkor eldöntendő, hogy ellép-e a feladattól, vagy vállalja a személyes többlet-érintettséget, és éppen beleáll. Ez utóbbit választottam. CSÁKI JUDIT ÍRÁSA.
NEMZEDÉKEK Eötvös Péter és a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara február 12-én, vasárnap Eötvös Péter vezényletével lépett pódiumra a Zeneakadémia nagytermében „A zenekar mesterei” című koncertsorozat keretében. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
ITT SEMMI JÓ NEM FOG TÖRTÉNNI Jászberényi Sándor: A varjúkirály / Másik Produkció, RS9 Színház
“Az igazán bűnösökért a varjúkirályt küldi a Sátán. Kivájja a szemüket és megeszi a szívüket, hogy ne láthassák Istent és ne érezhessék a Kisjézusnak szeretetét soha. Emberteste van és varjúfeje.” A varjúkirály Jászberényi Sándor mitológiájának része, a rosszra, a halálra, az író harmadik novelláskötetére, a benne szereplő hosszú elbeszélésre és az abból készült előadásra egyszerre utal. BOGYA TÍMEA ÉVA KRITIKÁJA.
A KÖVETKEZMÉNYEK NÉLKÜLI EMBER Molière: Don Juan / Pécsi Nemzeti Színház
Hit, becsület, erkölcs, szellem, szerelem, haza, család; milyen nemes, fontos, időt álló fogalmak ezek. És mennyire könnyű elhasználni őket a semmire. OROSZLÁN ANIKÓ KRITIKÁJA.