LEVÉLTELEN ÁG A sógun / Disney+
A James Clawell regényét adaptáló új sorozat kétségkívül imponáló alkotás, s méghozzá olyannyira az, hogy e sorok írója szinte hajlamos lenne „nyolcszoros kerítés” mögé rejteni kisebb-nagyobb fenntartásait. LÁSZLÓ FERENC KRITIKÁJA.
MEGÉLT ÉS MEGÉRTETT HAGYOMÁNY Uitz Béla és az orosz ikon. Avantgárd / Kassák Múzeum
Uitz Béla Kassák Lajos sógora. Uitz Béla, a festőművész. Uitz Béla, a kommunista. Uitz Béla sokféle címkét kaphatott volna élete során, bár legkevésbé se bekategorizálható figurája a magyar képzőművészet történetének. Uitz Béla és jelenleg a Kassák Múzeumban látható festményei a megértésről és túlélésről, a múlthoz való kapcsolódásról mesélnek. SOMOGYI ROHONCZY
EGY KICSIT MÉG ÉRTELMETLENEBB HALÁL Arthur Miller: Az ügynök halála / Centrál Színház
Míg Arthur Miller eredetijében a múlt számtalan szellemképe kínozza Willy Lomant, addig a Centrál Színházban látható, Alföldi Róbert által rendezett Az ügynök halála elsősorban a jelenre koncentrál, bezárva a távlatokat egy nyomasztó nappaliba, ami az ügynök halála után csak szebb lesz, mint életében volt. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Hirdetés
A HŐS DURUNGJA Az élet diadala / A Pannon Filharmonikusok a Müpában
Andrij Jurkevicset eddig kizárólag operakarmesterként ismertem, Eri Nakamura szopránját, úgy hiszem, még soha nem hallottam, sőt önhibámból ez idáig nem találkoztam a pécsi zenekar Mahler-produkcióival sem. A szubjektív felütést talán menti, hogy ezzel aligha csak én lehettem így május 5-e estéjén. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
A FIKCIÓ SZABADSÁGÁT A REKONSTRUKCIÓ ADJA Beszélgetés Bódis Krisztával
Hol találkoznak Bódis Kriszta szerepei, az íróé és a Van Helyed mentorprogram vezetőjéé? Talán nem meglepő, hogy éppen könyvekben. Tüdős Kláráról tervezett trilógiájáról és az Amanda Gorman fordítói mentorprojekt keretében a tanítványai által lefordított verseskötetről beszélgettünk. MARTON ÉVA INTERJÚJA.
ÉLJEN (?) A KIRÁLYNŐ Bastarda II / La Monnaie, Brüsszel
Kétestés Donizetti–pastiche a Tudor-operák ciklusából: a brüsszeli La Monnaie nagyszabású projektje merész és izgalmas vállalkozás, mely akár új utat is mutathatna a bevett repertoár műveinek feldolgozására. Olivier Fredj rendező munkája azonban ígéretesebbnek bizonyul elméletben, mint a gyakorlatban. GYÁRFÁS ORSOLYA ÍRÁSA.
KÍSÉRLETI BÁBPRODUKCIÓ ROBOTGOLYÓKKAL Beszélgetés Kocsis Eszterrel
Május 7-én mutatják be a Budapest Bábszínházban a Ponttól pontig című szöveg nélküli, kísérleti bábprodukciót az Abstract – I. Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztiválon. A különlegesnek ígérkező előadásban robotgolyókat is használnak az alkotók. Kocsis Eszter bábkészítővel beszélgettünk. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
ÉLŐ ÖSSZKIADÁS Baráti Kristóf és a Pannon Filharmonikusok
Bartók összes hegedűre és zenekarra írt kompozícióját adta elő egyetlen hangversenyen Baráti Kristóf és a Pannon Filharmonikusok együttese Bogányi Tibor vezényletével április 27-én a pécsi Kodály Központban. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
JOBBAN SZERETTEM VOLNA FIÚNAK SZÜLETNI Viola Ardone: Oliva Denaro
Amikor az áldozat kerekedik felül: szicíliai történet arról, hogyan áll talpra egy fiatal lány a nemi erőszak traumája után, hogyan fordul szembe az ellenséges falusi környezettel, s mindezek tetejébe a törvénnyel is. MERÉNYI ÁGNES RECENZIÓJA.
SONO MUTI Beszélgetés Riccardo Mutival
Riccardo Muti, az egyik utolsó vérbeli Maestro kivételes lehetőségben részesítette a Revizort. Hétvégi bécsi koncertjei előtt interjút adott nekünk, melyben a magyaroktól a bolygók mozgásáig megannyi dolog szóba került. Természetesen Mozart és Verdi is. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ INTERJÚJA.
INDOKOL A KURATÓRIUM A minősítéssel nem rendelkező Budapest fővárosi színházi- és táncművészeti előadó-művészeti szervezetek Emtv. szerinti, 2023. évi szakmai program megvalósítási és működési támogatása – A pályázat értékelése
Az alábbiakban a budapesti székhelyű szervezetek pályázatát bíráló szakmai kuratórium – Barda Beáta, Fuchs Lívia, Imely Zoltán és Jászay Tamás – részletes értékelése olvasható.
EGY KELET-EURÓPAI ÚJSÁGÍRÓSORS Egy újságíró meggyilkolása
Az újságírói étosz, amit folyamatosan megkérdőjelez a honi propagandamédia, végig makulátlannak mutatkozik Matt Sarnecki megrázó dokumentumfilmjében. HUNGLER TÍMEA KRITIKÁJA.
Hirdetés
TÁNCOLNI AZ ÖRDÖGGEL A katona története / Trafó
Sztravinszkij összművészeti vállalkozása új életre kel a Trafó nagyszínpadán: látványos példabeszéd tánccal és bábbal, meg persze Mácsai Pállal az ördög szerepében. KISS LÓRÁNT KRITIKÁJA.
ALVY SINGER RÉMÁLOM-MARATONJA Amitől félünk
Ari Aster új filmje nem annyira horror, mint szürreálban tobzódó kafkai komédia, mégis ez a legkegyetlenebb mind közül. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
ÚJ NŐ A KAMERA MÖGÖTT – AZ ISMERETLEN LANDAU ERZSI Ergy Landau, Budapest – Párizs, 1896 – 1967, Mai Manó Ház
A Magyarországon szinte ismeretlen Landau Erzsi (Ergy Landau) az első világháború után Franciaországba emigrált magyar fotográfusok közé tartozik. Portré-, gyerek- és aktfotóiról, később riportfotóiról vált híressé. FISLI ÉVA RECENZIÓJA.
KEVESEBB ROCK, TÖBB ÉRZELEM Daisy Jones & the Six / Amazon Prime
A hetvenes évek zenei közegében játszódó sorozat egy fiktív banda tündöklésének és bukásának történetét ígéri, s bár több érzelmi csúcspontot és emlékezetes zenét kapunk, a produkció mégis bizonytalan lábakon áll. BOZÓ ANTAL ÍRÁSA.
„NEKED SOK EZ A NŐ” Euripidész: Médeia / Pinceszínház
A színházterembe belépve Karsai Györgyöt pillantjuk meg, aki a színpad szélére állított asztalnál mesél a Médeia-mítosz eredetéről és a dráma cselekményének előzményeiről. Aki hallotta már őt előadni, pontosan tudja, hogy mennyi humorral tudja bizonyítani a mitologikus történetek időszerűségét. Kockázatos így kezdeni egy előadást, hiszen a néző szívesen hallgatná őt az előadás egész ideje alatt. SÁNDOR PANKA KRITIKÁJA.
DE HOL ITT A TÜSKEVÁR? Fekete István–Olt Tamás–Szirtes Edina „Mókus”–Váradi R. Szabolcs: Tüskevár / Pesti Magyar Színház
Nem vagyok se drámaíró, se dramaturg, se rendező, se művészeti vezető. Néző vagyok. Hivatásos néző. De amikor a Pesti Magyar Színház Tüskevár című új bemutatóját készültem megnézni, amelynek műfaja zenés színmű, akkor sokat törtem a fejem. SZEMERÉDI FANNI KRITIKÁJA.
„ITT MINDENKI SPORTOLÓ” – AVAGY POLITIKUSNAK LENNI MIT JELENT? Wolfram Lotz: A politikusok / Katona József Színház, Sufni
Mintha valamiféle színházi kényszermechanizmus nyomulna be az önmagában teljes és tartalmas nyelvi-dramaturgiai térbe. Kár. Annyira jó előadás lett volna. De még így, ebben a formában is kifejezetten jó előadás lett, messze a legjobb a Sufni-projekt mentorprogram idén bemutatott három előadása közül. BAZSÁNYI SÁNDOR KRITIKÁJA.
ATHENAEUM 180 Az Athenaeum kiadó ünnepi díszkiadás-sorozata
Száznyolcvan éves fennállását ünnepelte tavaly az Athenaeum kiadó. Egyszerre kézenfekvő és méltó módját választották a kiadó munkatársai az ünneplésnek: díszkiadás-sorozatot adtak közre „saját” klasszikus szerzőikből. A szerzők, a művek kiválasztása és a kötetek külalakjának, tipográfiájának megújítása főhajtás a kiadói hagyomány előtt, ugyanakkor továbblépés is. VÁNDOR JUDIT ISMERTETŐJE.
MINDENÉRT AZ ANYA A HIBÁS Lionel Shriver: Beszélnünk kell Kevinről / Budaörsi Latinovits Színház
Lionel Shriver regényének kiindulópontja egy iskolai tömegmészárlás, amelyet egy 16 éves fiú követett el. A regény és a belőle készült előadás viszont azért jó, mert túllép az egyszerű közhelyek és a bulvár világán. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.