Wes Anderson sok minden volt már: stílusteremtő auteur, sikereket halmozó hipszterzseni, legutóbb TikTok-mém és kiégett, megosztó rendező is. Egyvalami nem volt még: unalmas. Legújabb filmjével ezt is abszolválta. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
Film
Hirdetés
MILYEN CSODÁLATOS VILÁGOK VANNAK WES ANDERSON KÖLDÖKÉBEN!
KÖTÉLTÁNC Rendszerhiba – A magyar film el nem mondott története / Partizán
Az „aranykortól” a mára jellemző kulturális privatizációig ível a Partizán dokumentumfilmje, mely kompakt körképet ad a magyar film történetét meghatározó folyamatokról és arról, hogyan jutottunk el a kurrens, diskurzust nélkülöző, szűk kör által leuralt történelmi korszakig. CSOMÁN SÁNDOR ÍRÁSA.
AZ EMPÁTIA BALFÉK SZUPERHŐSEI A galaxis őrzői: 3. rész
Tökéletlen trilógiává kerekítette James Gunn a Marvel legviccesebb szuperhőssorozatát – és ez pont így van rendjén. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
Hirdetés
A VÉGSŐ HATÁR AZ ŰR Halálos iramban 9
A Halálos iramban 9 még mindig szórakoztató, de hiába lel rá Vin Diesel az eltitkolt testvérére, érezhetően kezd a sorozatból kifogyni a szusz. RICHTER ÁDÁM KRITIKÁJA.
FRANCIS ÉS FRANZ Berlin, Alexanderplatz
Amikor Francisből egy fülledt hangulatú, alkoholban ázó „keresztelőn” Franz lesz, első blikkre a németesedés, vagyis a befogadás aktusát érzékelhetnénk. Másodikra az identitástól való megfosztást. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA.
KINEK VAN KEDVE ILYEN IDŐKBEN VICCELŐDNI? Bo Burnham: Benn / Netflix
A comedy-műfaj wunderkindjének tartott Bo Burnham új, Netflixen elérhető másfél órás műsora, az Inside (Benn) furcsa, hátborzongató és ugyanakkor szupervicces lenyomata, feldolgozása a “karantén-életérzésnek”. Mintha azt mondaná az alkotó: kellemes világvégét mindenkinek! SZEMERÉDI FANNI KRITIKÁJA.
CSENDES HARC A TÚLÉLÉSÉRT Hang nélkül 2.
Az első rész hangulatát hűen követő folytatás olyan, mint egy nagy költségvetésű tévésorozat egyik jól sikerült epizódja. RICHTER ÁDÁM KRITIKÁJA.
BOSSZÚTERÁPIA Az igazság bajnokai / Amazon
Thomas Vinterberg Oscar-sikere után a dán Dogme 95 mozgalom kevésbé ismert alakja, Anders Thomas Jensen is előállt egy filmmel, ami mesterien beszél fontos témákról, miközben remekül szórakoztat és nem mellesleg annyi akciót sűrít magába, hogy azt Liam Neeson is megirigyelné. HARSÁNYI DOMONKOS KRITIKÁJA.
NOSZTALGIA ÜTÖTTE SEBEK Xtrém / Netflix
Felbolydul a barcelonai alvilág, amikor a Japánból hazatérő Lucero átveszi a családi bizniszt. A spanyol Daniel Benmayor ebből forgatott extrémnek tűnő, valójában csupa nosztalgiával átitatott akciófilmet. A rajongók elrévedve számolhatják a bőségesen hulló halottakat, és felidézhetik a műfaj aranykorát. PAPP SÁNDOR ZSIGMOND KRITIKÁJA.
B-FILMES MÓKA GUY RITCHIE MÓDRA Egy igazán dühös ember
Guy Ritchie folytatja, amit a 2019-es Úriemberekkel elkezdett. Új filmje szikár, de izgalmas, régivágású akciómozi, mely a klisékből építkező történet ellenére is eléri kitűzött célját. BOZÓ ANTAL KRITIKÁJA.
BOSSZÚBÓL JELES Minden lány nevében / Netflix
Kevés annál undorítóbb dolog létezik, mint amikor a politika és az embercsempészet összefonódik. A dél-afrikai film, a Minden lány nevében kicsit még ezt is feljebb tudja srófolni, bár a politikai játszmák mélyén rejlő lehetőségeket nem használja ki. Viszont bosszúfilmként kimondottan élvezhető. PAPP SÁNDOR ZSIGMOND KRITIKÁJA.
NÉHA A RENDES SRÁCOK A LEGROSSZABBAK Ígéretes fiatal nő
Pink bosszúfantázia a #metoo korában – A nomádok földje mellett az idei Oscar másik slágerfilmje szatirikus, elgondolkodtató, és véres megtorlás helyett inkább empátiára kényszerít. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
Hirdetés
MENEKÜLÉS LAS VEGASBÓL A halottak hadserege (Army of the Dead) / Netflix
A Netflix és Zack Snyder új zombifilmje ismét bebizonyította: nem biztos, hogy jó az nekünk, ha egy rendező azt csinálhat, amit akar. RICHTER ÁDÁM KRITIKÁJA.
EZ A DISZNÓ OSCART ÉRDEMELNE Gunda
Kísérleti természetfilm különleges állatokról egzotikus helyszínen: a helyi mezőgazdaságban. Az eredmény váratlanul érzelmes, meditatív élmény. És az, hogy a film után nehéz lesz ugyanazzal a szemmel nézni egy oldalasra. HARSÁNYI DOMONKOS KRITIKÁJA.
SZKAFANDERBE ZÁRT ÉRINTÉS Kocsis Ágnes: Éden
Elveszetten téblábol egy szkafander a Bikás-parki metrólejáró kupolája mellett – Kocsis Ágnes új filmje földhözragadt sci-fi a bennünk lévő, belülről kihűtő idegenségről. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
NŐ A HÁTSÓ ABLAKBAN Nő az ablakban / Netflix
Ilyen tehetséges színészgárdát és stábot ritkán pazarolnak el ennyire, mint ahogy a Netflix új Hitchcock-újragondolásában teszik. RICHTER ÁDÁM KRITIKÁJA.
A VÉGZET FÉRFIJA Ferry / Netflix
A Netflix holland nyelvű gengszter noirral rukkolt elő, mely bár különböző műfaji filmek érdekes kombinációját nyújtja, az eredmény aligha nevezhető innovatívnak. A készítők újító szándéka a közönség soraiban így csupán lelkesedéstől mentes elismerő bólintásra találhat. SÜLL KRISTÓF KRITIKÁJA.
AZ ISTEN HÁTA MÖGÖTT, ÖTLETTELENÜL Akik az életemre törnek
Angelina Jolie nagy visszatéréseként harangozták be az Akik az életemre törnek című filmet, csak azt felejtették el közölni, hogy karaktert nem írtak az Oscar-díjas színésznőnek. Üvöltünk, futunk, menekülünk a film során, és már el is telt a másfél óra. VIGH MARTIN KRITIKÁJA.
SZELLEMBE ZÁRT PÁNCÉL Oxigén / Netflix
A Netflix új kis költségvetésű sci-fije félelmetes allegóriája elmúlt másfél évünk klausztrofób karanténélményének. SÜLL KRISTÓF ÍRÁSA.
VÉGLETBŐL VÉGLETBE Holnap, az egész világ
Vajon meddig mehetünk el az elveink/igazunk képviseletében? A német alkotmány szerint mindent meg kell tennünk a demokratikus berendezkedés védelme érdekében, ha elfogytak a jogorvoslati lehetőségek. A Holnap, az egész világ bár nem lesz tanmese, jól illusztrálja a problémát: lehet-e virággal küzdeni a neonácik ellen? PAPP SÁNDOR ZSIGMOND KRITIKÁJA.
ŐSZ, TÉL, TAVASZ, NYÁR…TÉL Spirál
Az évszakok körforgása keretezi Felméri Cecília Spirál című filmjét, melyet a marketing ügyesen egy szerelmi háromszög történeteként adott el, holott valami sokkal egyetemesebbről akar szólni. VIGH MARTIN KRITIKÁJA.