Újabban ismét felerősödtek a hangok, amelyek szerint a rockzene halott. De ahogy ezt a Walking Deadből tévénézők milliói megtanulhatták, a halál nem feltétlenül jelenti azt, hogy végképp megszűnik minden mozgás. GREFF ANDRÁS KRITIKÁJA.
Zene
Hirdetés
RÖNTGENSZEMŰ SÓGUNOK A DEÁK TÉREN
BÚCSÚ ÉS KATARZIS A Budapesti Fesztiválzenekar koncertje a Zeneakadémián
Sigrid T’Hooft és a Budapesti Fesztiválzenekar hét évadra kiterjedő együttműködése egészen sajátos színfoltot jelentett a budapesti hangversenyéletben: egy cseppnyi ízelítőt a barokk színpad világából. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.
A VARÁZSFUVOLA Emmanuel Pahud, Éric Le Sage / Zeneakadémia
Nem mindenki születik Tamino hercegnek. De aki mégis, annak kezében csodákra képes a mesebeli hangszer: hangjától megszelídülnek a vadállatok – sőt még a kritikusok is. CSENGERY KRISTÓF ÍRÁSA.
Hirdetés
DRAMATIKUS ROMANTIKUS A Staatskapelle Dresden hangversenye / MűPa
Myung-Whun Chung dirigálásával az egykori NDK egykori büszkesége, a drezdai Staatskapelle klasszikus felépítésű koncertet adott: nyitány (Weber: A bűvös vadász), versenymű (Mozart: d-moll zongoraverseny, K. 466), végül egy nagyszabású szimfonikus alkotás (Brahms: 4. szimfónia). CSONT ANDRÁS CIKKE.
AZ ÜRESEK MÁV Szimfonikusok, Erdélyi Miklós bérlet / Zeneakadémia
Japán vendégművészek uralták a MÁV Szimfonikusok koncertjén a pódiumot; Yuki Miyagi vezényletével Wagner-Brahms műsort hallhattunk, Rachmaninov 2. zongoraversenyének szólistája Yuki Kurashima volt. CSONT ANRÁS KRITIKÁJA.
TANULÓÉVEK Nicola Luisotti Puccini estje
Preludio sinfonico, Capriccio sinfonico, Messa di Gloria – e műveket még talán az sem hiányolja a repertoárból, aki tudja, hogy Puccini alkotta őket. Nicola Luisotti a Budapesti Filharmóniai Társaság zenekara élén most két csokorra valót dirigált a mester zsengéiből. CSONT ANDRÁS KRITIKÁJA.
ROKON VONÁSOK ÉS KONTRASZTOK Fenyvesi Márton-Borbély Miklós Quintet, Borbély Műhely / Európai Jazzhíd
Azt hiszem, illő volna örvendezni egy tehetséges, fiatal társulat koncertje után. Csakhogy számos oka van, amiért nem tartom ildomosnak kritikát mondani a pályája elején, vagy még ott sem tartó zenészek produkciójáról. VÉGSŐ ZOLTÁN ÍRÁSA.
A DAL LELKE Hungarian Songs – Rost Andrea / Warner Classics & Jazz
Bartók, Kodály és a két éve elhunyt Ligeti György dalaiból állította össze új lemezének anyagát a kiváló lírai szoprán. A világjáró operaénekes produkciójában nincs semmi operás és nincs mímelt népiesség sem, van ellenben kulturált, szép okosság. LÁSZLÓ FERENC CIKKE.
ÚTTÖRŐK HÉT TENGEREN TÚLRÓL Raw Materials / Mediawave 2008
A Mediawave megint utat mutatott: az amerikai jazz kortárs ágának egyik legeredetibb duóját hívták meg először Magyarországra. A zongorista Vijay Iyer és az altszaxofonos Rudresh Mahanthappa egy évtizede zenélnek duóban, és egyre magasabb csúcsokra törnek. ZIPERNOVSZKY KORNÉL KRITIKÁJA.
HEGEDÜLŐ GYERMEKEKNEK Bartók Új Sorozat 16. / Hungaroton Classic
„Had’ jussanak a tanulók a tanulás első egynéhány évében olyan előadási művekhez, amelyekben a népi zene keresetlen egyszerűsége annak dallambeli és ritmusbeli különösségével együtt megvan” – írta Bartók az UMZE 1932. január 20-i koncertjének műsorfüzetébe a Negyvennégy duó sorozatáról. CSONT ANDRÁS CIKKE.
SZELLEMI RESTSÉG A gordonka hangja – Perényi Miklós
A Mérei Anna rendezte film mintha olyasmit sugallna, hogy korunk egyik legnagyobb zenei egyénisége folyton a város járja egy hatalmas hófehér csellótokkal a hátán, ezen kívül nemigen történik vele semmi, és feltehetően már nem is fog. Ám ezt valahogy vonakodik elfogadni az ember. CSONT ANDRÁS ÍRÁSA.
INKOGNITÓBAN Grigorij Szokolov szólóestje – Zeneakadémia
A zenebolond számára a tavasz immár négy éve hasonlóan alakul: nagyjából februártól izgatottan várja Grigorij Szokolov következő fellépését. CSONT ANDRÁS ÍRÁSA.
Hirdetés
FEKETE SZENTEK A ZSINAGÓGÁBAN Mediawave 2008
David Murray kvartettje, néhány köszöntő és megnyitó beszéd, majd Kovács Ferenc kibővített world music zenekara, a Nagymagony – ezzel a három programmal tért vissza hosszú évek után a Mediawave a győri Zsinagógába, egykori legendás programjainak helyszínére. ZIPERNOVSZKY KORNÉL KRITIKÁJA.
GYŰLÖLETES NEVEK Petrovics Emil: Önarckép – álarc nélkül 2. könyv
1967-től egészen napjainkig tárgyalja életeseményeinek, rokon- és főleg ellenszenveinek krónikáját a jelentős zeneszerző memoárjainak második kötetében. Olykor dühítő, gyakran bosszantó és szinte mindvégig pikáns, figyelemreméltó olvasmány. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.
KLASSZIKA ÉS ROMANTIKA KÖZÖTT Lőwenberg Dániel / Óbudai Társaskör
Ha azt halljuk, hogy egy 24 éves zongorista egyetlen este ugrik neki Bach Olasz koncertjének, Beethoven Appassionatájának és Schubert utolsó, B-dúr szonátájának, óhatatlanul is aggódni kezdünk. Vajon áll-e kellő művészi fedezet egy ilyen program megszólaltatása mögött? BÓKA GÁBOR CIKKE.
SÁPADTAN, ZAVAROSAN Klukon Edit és Ránki Dezső koncertje
A művészházaspár folytatta februárban megkezdett Bach-Bartók sorozatát. A Gyermekeknek III-IV. füzete után Bach Négy duó (BWV 802-805) című műve és a C-dúr versenymű két zongorára (BWV 1061) hangzott el. A múltkori lelkesedés után ezúttal az erős csalódottság hangján kell szólnunk. CSONT ANDRÁS KRITIKÁJA.
A HANGVERSENYBÉRLET DIADALA Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Azok a szép hangversenybérletes idők! Teljesen elfeledtem, hogy a zenekultúrát milyen egyszerűen és tervezett módon szívhattuk magunkba gyermekként az éves programsor koncertjeiből, s hogy mennyire hozzátartozik az efféle koncertlátogatáshoz az ismeretterjesztés. VÉGSŐ ZOLTÁN ÍRÁSA.
NYUGATOS RUBATO A Nyugat és a zene / Óbudai Társaskör
Krúdy Gyula utolsó otthonának szomszédságában hangszeres zene, dal, vers és próza idézte az évfordulós folyóirat és a muzsika oly fertilis kapcsolatát. Derűs csapongás paródiától tündértáncig. LÁSZLÓ FERENC CIKKE.
A 100 ÉVES MŰ ÚJJÁSZÜLETÉSE Bartók-Lajtha ősbemutató / Nemzeti Hangversenyterem
Ünnepelni jó, még ha kicsit farzsebből előhúzott indok alapján tesszük is. Bartók Béla I. zenekari szvitje immár nem csak nagyzenekari köntösben hallgatható, hanem négykezes zongoraátirat formájában is: ennek jelentőségét mindenkinek saját mértékrendszere szerint kell megítélnie. VÉGSŐ ZOLTÁN CIKKE.
MENNYI? 30! Triginta Percussion – Electric / Columbus
Hiába töröm a fejem, a Trigintához hasonló hazai formációt nem tudok mondani. Az egyedülálló zenei produkció önmagában természetesen nem erény, a koncepció azonban rávilágít a korunkat meghatározó egyik legfontosabb zenei kérdésre. VÉGSŐ ZOLTÁN KRITIKÁJA.
KULCS – MIHEZ IS? Szalóczy Péter: Elfeledett zeneszerzők
A cím hiánypótló művet ígér: ilyen típusú kézikönyvre bizony nagy szüksége van a magyar zenebarátnak, aki szívesen ismerkedik az alaprepertoáron kívüli művekkel és szerzőikkel. Hogy aztán e kötetecske mennyi segítséget nyújt az ismerkedéshez, az már más kérdés. BÓKA GÁBOR KRITIKÁJA.