A gyerekvilágba időnként felnőtt problémák tolakszanak, rájuk pedig talpraesetten és viccesen reagálnak a gyerekek. Ez akár Erich Kästner könyveinek összefoglalója is lehetne, de ezúttal Szabó Borbála Kalandok a Ló csoportban című kötetét jellemzi. VÁNDOR JUDIT RECENZIÓJA.
Gyerek
Hirdetés
OVIS ABSZURD
CSATÓ KATA PÁLYÁZATA A MESEBOLT BÁBSZÍNHÁZ IGAZGATÓI POSZTJÁRA
Szombathely város önkormányzata pályázatot írt ki a Mesebolt Bábszínház igazgatói pozíciójára a 2024-2029 közötti időszakban. A következőkben közöljük Csató Kata bábművész, bábrendező pályázatát.
AKI SOKAT MOSAKSZIK, HAMAR ELKOPIK. TÉNYLEG? Piotr Socha – Monika Utnik-Strugała: Kosz – A tisztálkodás színes-szagos története
A Covid alatt készült Piotr Socha és Monika Utnik-Strugała gyerekkönyve a tisztálkodás történetéről. Hogyan kerülnek a nyelvünkbe a tisztasággal és a kosszal kapcsolatos kifejezések? És miért nem fürödtek az aszkéta keresztények? A szerzőpáros vicces történetei és rajzai emlékezetes válaszokat adnak. MERÉNYI ÁGNES RECENZIÓJA.
Hirdetés
MONÓBAN, DE SZTEREÓBAN Magyarországi Bábszínházak 15. Találkozója
Erre is jó egy jó fesztivál: az addig önállóan, térben és időben szétszórva létező jelenségek hirtelen koncentráltan jelennek meg, az ember (na jó, a kritikus) meg elkezd trendeken tűnődni. JÁSZAY TAMÁS BESZÁMOLÓJA.
JÓ JÁTÉK A KON(N)EKTOR I. Konnektor Fesztivál, Pécsi Harmadik Színház
A május utolsó hetében a pécsi Uránvárosban felbukkanó konnektorfejű ember kétségtelenül a legbizarrabb fesztiválarc az idei palettán. OROSZLÁN ANIKÓ ÍRÁSA.
ÁROKÁSÁS NÉLKÜL Magyarországi Bábszínházak 15. Találkozója
A Magyar Bábszínházak XV. Találkozóján a program rendkívül színes volt: a hagyományos bábos formák megőrzésétől vagy tartalmi-formai újragondolásától egészen a fiatal alkotók formai kísérleteiig sok mindennel találkozhattak a fesztivál nézői. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
„MÉG LESZ MESE?” Marék Veronika: Boribon / Harlekin Bábszínház, Eger
Ahhoz, hogy „a báb mindenkié” legyen, már a legkisebb korban el lehet kötelezni a gyermekeket a forma iránt. Ehhez pedig olyan eladásokra van szükség, amelyek ismerik a saját közönségüket és tudják, mik azok az eszközök, amelyektől gyermeknek és felnőttnek egyaránt élvezhető lesz a színházi élmény. A Harlekin Bábszínház Boribonja egy generációs élményt tovább éltetve igyekszik ezen elvárásoknak megfelelni. KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
ÁRON POKOLJÁRÁSA Escargo Hajója: Kihívás / Escargo Szobaszínház, Pécs
„Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel” – de azért semmiképp se feledd, hol az ESC billentyű… OROSZLÁN ANIKÓ KRITIKÁJA.
LETT EGY KORTÁRS OPERÁNK GYEREKEKNEK Interjú Tárnoki Márkkal és Hajós Zsuzsával
Tárnoki Márk és Hajós Zsuzsa második közösen készített győri előadását májustól láthatja a közönség a Vaskakas Bábszínházban. A Csipkerózsika óvodásoknak szóló kortárs opera, amely az igazmondás-hazugság összetett kérdéskörére fókuszál elmesélve Csipkerózsika százéves álmát is. PUSKÁS PANNI INTERJÚJA.
„A JÓ IGENIS NYERJE EL MÉLTÓ JUTALMÁT!” Beszélgetés Csató Katával
A szervező, Csató Kata bábművész, bábrendező szerint az ESZME Fesztivál aktuális problémákat feldolgozó, egyszerre szórakoztató és elgondolkodtató produkciókkal várja a felnőtteket és a gyerekeket május 1-4. között a margitszigeti Kristályban. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
EGY FIÚRÓL Escargo Hajója: II. Lajos / Escargo Szobaszínház, Pécs
A történelmet mindig a győztesek írják. De mi van a vesztesekkel, főleg akkor, ha tönkremegy a VR szemüvegük? OROSZLÁN ANIKÓ KRITIKÁJA.
NEM MASZATOLNAK Varró Dániel–Presser Gábor: Túl a Maszat-hegyen / Harlekin Bábszínház
A Harlekin Bábszínház Túl a Maszat-hegyen című bemutatója arra bizonyíték, hogy a Varró Dániel gyerekkönyvéből írt Presser-musical 17 évvel az ősbemutatója után is nagyszerűen működik. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
Hirdetés
AHOL NINCSENEK JÁRT ÖSVÉNYEK A dzsungel könyve / Vaskakas Bábszínház
A győri Vaskakas Bábszínház ősbemutatója új köntösbe öltözteti Kipling klasszikusát: a friss adaptáció egészen más jellegű, más atmoszférájú zenei világot épít fel, mint az 1996-os Dés-Geszti-féle musical vagy az 1967-es Disney-rajzfilm. Épp itt volt az ideje egy újabb értelmezésnek, hangzásnak! SZEMERÉDI FANNI KRITIKÁJA.
A TÖRTÉNELEM LESZÓL A GANGRÓL Személyes Történelem Produkció: Fény/Törés – Színházi séta a Nemzetközi Holokauszt Emléknapon / Erzsébetvárosi Zsidó Történeti Tár
Üdítő látni, amikor egy színházi kezdeményezés az érdeklődő fiatalokat nem kötött művészi szándék megvalósítására szeretné használni, hanem egyedi élményt, közös alkotáson keresztüli ismeretszerzést kíván nyújtani. A Személyes Történelem Produkció már negyedik éve kívánja ez utóbbi célt megvalósítani. KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
CSALÁDI TÖREDÉKEK Maria Wojtyszko: Sam, avagy felkészülés a családi életre / Kolibri Pince
Egy 13 éves lengyel fiú világának darabokra hullása, majd átrendeződve újbóli összeállása. A Sam, avagy felkészülés a családi életre című előadás felületi kórképet mutat a jelen társadalom hazugságairól, bizonytalanságáról és sodródásáról. KÓNYA RITA VERONIKA KRITIKÁJA.
A KÖR BEZÁRULT Beszélgetés Bede-Fazekas Csabával
Kedvenc szerepei közé sorolja a Vaskakas Bábszínház Vuk-produkciójában Karakot Győr Kossuth-díjas bariton legendája, a 88 éves Bede-Fazekas Csaba, aki hosszú pályáján szinte minden színpadi műfajban sikert aratott. HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA.
GYEREKET ÜTLEGELNI NEM MENŐ Tasi Katalin: A Homoklakó
Tasi Katalin A Homoklakó című, óvodás, kisiskolás gyerekeknek szóló meséje komoly és aktuális témát dolgoz fel: az úgynevezett bullyinggal (zaklatással), illetve tágabban a gyerekbántalmazással és a kiközösítéssel foglalkozik. KULCSÁR MELINDA ÉS BENCSIK ORSOLYA RECENZIÓJA.
MINKA ÉS A VILÁGIRODALOM TÖRTÉNETE Fábián Péter: A Szerb Antal-kód, avagy A Pendragon legenda / Budapest Bábszínház
Nemcsak a cím utal a híres-hírhedt sikerkönyvre és filmre, A Da Vinci-kódra – az előadás annak szellemes parafrázisa, de utal Szerb Antal sorsára, sőt, korunkra is. NÁNAY ISTVÁN ÍRÁSA.
BÁBSZÍNHÁZI LABORATÓRIUM Harlekin Nemzetközi Kortárs Bábművészeti Napok / Harlekin Bábszínház, Eger
A HaNeKoNa – Harlekin Nemzetközi Kortárs Bábművészeti Napok kétévente kerül megrendezésre az egri Harlekin Bábszínházban. A nemzetközi jelleget 2020-ban célozták meg, akkor viszont a rendezvény elmaradt, így tulajdonképpen a 2021-es az első nemzetközi kiadás. BOGYA TÍMEA ÉVA BESZÁMOLÓJA.
A MESE KÉT ÉLE Szólít a szörny / Weöres Sándor Színház, Szombathely
A fiú (férfi? már nem fiú, és még nem férfi) egy nagy, zárt dobozban ül, csak felénk van nyitva a negyedik fal. Kockának nagy, világnak kicsi. SZEMERÉDI FANNI KRITIKÁJA.
FŐSZEREPBEN A GYERMEK Új drámák a lengyel gyermek- és ifjúsági színházművészetben
Lengyelországban a gyermekeknek és fiataloknak szóló színházzal évtizedek óta neves alkotók foglalkoznak: a magyar nyelven először megjelenő történeti áttekintés célja az irányzatok és meghatározó személyiségek összegyűjtése. ZBIGNIEW RUDZIŃSKI ÍRÁSA.