Azok az igazán ütős diákszínjátszó előadások, amelyek a résztvevők saját világáról szólnak, olyan területről, amit igazán jól, belülről ismernek. Ki a diktatúrában, ki a mitológiában talált magára a harmincéves jubileumát ünneplő Országos Diákszínjátszó Egyesület gálaműsorának két előadásában. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
Gyerek
Hirdetés
DIÁKCSEMEGE
BORONGÓS TINIMESÉK ODE 30 gála / Nemzeti Színház
Kallódó lakótelepi tinédzserek, akik egy értelmetlen haláleset miatt nőnek fel hirtelen, illetve egy, a nevekben történelmi, a sztorit illetően nagyon is aktuális uralkodói felnövéstörténet, sok zenével. Ilyen előadásokat is láthattunk az Országos Diákszínjátszó Egyesület 30. születésnapja alkalmából a Nemzeti Színház kamaratermeiben. KÓNYA RITA VERONIKA BESZÁMOLÓJA.
NÉPI BETLEHEMES LEDLÁMPÁKKAL Horváth Márk: Leszállt az ég dicső királya / Vaskakas Bábszínház, Győr
Akiknek a betlehemes játékról véget nem érő általános iskolai műsorok jutnak eszébe, ahol bágyadt szülők nézegetik lopva a telefonjukat, miközben gyermekeik egy nem nagyon képességes pedagógus rendezésében szavalják a Betlehemi királyokat, feltétlenül nézzék meg Horváth Márk előadását a Vaskakas Bábszínházban. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
Hirdetés
A ZÖLD LIFICTŐL A VÉRENGZŐ TEKNŐSIG V. Gyermekszínházi Szemle, 4. nap / Marczibányi Téri Művelődési Központ
Előadásszám tekintetében a leghosszabb nap a szombati. Duplázások is vannak, Schneider Jankó és Zalán Tibor két előadásban is szembejön. Jól vagyok tartva, csupa igényes előadást látok, egészen változatos erősségekkel. TÓTH ÁGNES VERONIKA BESZÁMOLÓJA.
GIRL POWER V. Gyermekszínházi Szemle, 2-3. nap / Marczibányi Téri Művelődési Központ
Két nap, négy verseny- és egy versenyen kívüli előadás. Tanulság: reggel 11-kor is van katarzis, és a női energiák nem tesznek rosszat egy gyerekelőadásnak sem. Persze az sem baj, ha férfi a rendező, csak tudja, mit akar. PAPP TÍMEA BESZÁMOLÓJA.
KABÓCA, VASKAKAS, KOLIBRI V. Gyermekszínházi Szemle, 1. nap / Marczibányi Téri Művelődési Központ
Ötödik alkalommal lepik el válogatott gyerekelőadások a Marczibányi Téri Művelődési Központot. Tóth Miklós rendező 22 előadást válogatott a szemlére, s már az első napon karakteres produkciókat láthattunk hadrendbe állítva. SZ. DEME LÁSZLÓ BESZÁMOLÓJA.
TEJBEGRÍZ ÉS AZ ÉLET ÉRTELME Szijj Ferenc: Zöldség Anna és a beszélő póniló
Egyik legeredetibb hangú költőnk második gyerekkönyvével jelentkezett, amelyben mindent megtalálunk, amit a meséktől elvárni szokás – ha nem is a szokott módon. URFI PÉTER KRITIKÁJA.
NÁDIDUDA ÉS MIKROPORT XXVIII. Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár / Papp László Budapest Sportaréna, Budapesti Tavaszi Fesztivál 2009
Tavaszköszöntő örömtáncra gyűltek össze az ország és a Kárpát-medence minden szegletéből a népművészetek szerelmesei, hogy a hatalmas tereket muzsikával, tánccal-dallal, kézműves tárgyakkal megtöltve csak úgy sugározzák a jókedvet. SZILÁGYI ZSUZSA ÍRÁSA.
FALAK, FALANSZTEREK Ketreceink / Kerekasztal Színházi Nevelési Központ, Marczibányi Téri Művelődési Központ
Ketreceink címmel a társadalmi aktivitásra nevelés lehetőségeiről rendezett nyilvános szakmai napot a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ. SISSO ÖSSZEFOGLALÓJA.
TÚLNŐTTE MESTERÉT A Kisvakond és barátai / Millenáris Teátrum – Piros-Fekete Galéria, Budapesti Tavaszi Fesztivál 2009
A „Vendégünk Csehország” programsorozat keretén belül megrendezett kiállítás nem annyira Zdeněk Miler animációs rendező, mint inkább az általános vakond (Kisvakond?)-kultusz jegyében zajlik. TÓTH ÁGNES VERONIKA ÍRÁSA.
RÉGIMÓDI, MAGASRÖPTŰ Szitakötő
Igényes, szemrevaló, tartalmas folyóirat az általános iskolásoknak szóló, alig több mint egy éve debütált Szitakötő. A frissessége mégis hagy maga után kívánnivalót: segítségével jóleső időutazást tehetünk a hetvenes-nyolcvanas évekbe. TÓTH ÁGNES VERONIKA SZEMLÉJE.
MICIMACKÓ NEM DOLGOZIK! Székely András: Heinzelmann Emma
Páratlan, de Janus-arcú népszerűség a meseillusztrátoroké, mert bár az ő képeiket ismerik a legtöbben – lévén gyerekkorában mindenkinek van mesekönyve –, a szakma könnyűszerrel elfeledkezik róluk. Ahogy a rajongótáboruk is: az időközben hálátlanná vált felnőttek. IBOS ÉVA ÍRÁSA.
Hirdetés
KATARZIS NÉLKÜL Galántai Csaba: A kisgömböc / Vojtina Bábszínház, III. Deszka Fesztivál, V. Gyermekszínházi Szemle
A bábos műfaj erőre kapását az is jelzi, hogy a kortárs magyar drámának szentelt fesztiválon több, mai szövegből készült bábdarab is helyet kapott. Saját épületének impozáns termében csatlakozott a programhoz a Vojtina Bábszínház előadása. SZ. DEME LÁSZLÓ KRITIKÁJA.
KÉTSZEMÉLYES MESEBIRODALOM, 2. RÉSZ Csodaceruza
A Csodaceruza szerkesztősége az év végén különszámot adott ki 2008 ötven legfontosabb – számukra legfontosabb – mesekönyvéről. TÓTH ÁGNES VERONIKA FOLYÓIRATSZEMLÉJE.
KÉTSZEMÉLYES MESEBIRODALOM, 1. RÉSZ Csodaceruza
A Csodaceruzához hasonló profilú lapoknak külföldön népes szerkesztősége, irodája, hosszú távon tervezhető büdzséje van; itthon mindössze ketten, Sándor Csilla Mária és Lantos P. István tartják életben a gazdagon illusztrált gyerekirodalmi folyóiratot. TÓTH ÁGNES VERONIKA FOLYÓIRATSZEMLÉJE.
A BŐSÉG ZAVARA MindenGyerek 2009 konferencia / ELTE
Gyermekönkormányzatiság vagy rászoruló családok hatékony segítése? Nehezen kezelhető gyerekek vagy önkénteskedés? Kortárs mediátorok vagy interkulturális nevelés? A MindenGyerek konferencián többszörösen klónozni kellett volna magam, hogy ne maradjak le semmiről. TÓTH ÁGNES VERONIKA ÖSSZEFOGLALÓJA.
KETTŐT EGY CSAPÁSRA Bábpuccs, avagy színe és visszája/ Budapest Bábszínház
A Bábpuccsban két előadás fut párhuzamosan: egy viccesnek szánt, de inkább csak faragatlanul obszcén és didaktikus tanmese a menny és a pokol között pendliző Katonáról és egy metaszínházi vonulat, mely a kulisszák mögé enged bepillantást. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.
ÉLET-PARA-JELENETEK Szorongás Orfeum / Tatabányai Jászai Mari Színház, V. Gyermekszínházi Szemle
Peer Krisztián darabja alapvetően a fiatalok szemszögéből tekint vissza illetve előre az élet szorongásaira, melyekről sokszor azt gondoljuk, csak velünk fordulnak elő. MIKLÓS MELÁNIA KRITIKÁJA.
MALACUNK VAN A 3 kismalac és a farkasok / Bóbita Bábszínház, V. Gyermekszínházi Szemle
A Bóbita előadása két történetet elegyít: a három kismalacét és a ravaszdi kismalac meséjét. KERESZTESI JÓZSEF KRITIKÁJA.
AZ ÍZLÉSFORMÁLÁS SZABADCSAPATAI – 2. rész Magyarországi Bábszínházak IX. Találkozója / Kecskemét
A címben nevezettek közül néhányan Kecskeméten is felléptek november közepén Kecskeméten a Magyarországi Bábszínházak IX. Találkozóján. NÁNAY ISTVÁN ÍRÁSA.
ELÖLRŐL ÚJRA Szabó Magda – Egressy Zoltán: Tündér Lala / Kolibri Színház
Új kifejezést tanultam a Kolibriben. A Tündér Lalát a gyerekközönség hangos vissza-vissza üvöltéssel honorálta, majd rákezdték: „Elölről újra!” Tényleg jó előadás volt, bár Katkics Ilona filmje azért visszaköszöngetett párszor. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA.