A legjobb húsleves, amit valaha enni fogsz, a mozivásznon gőzölög. A vietnámi Tran Anh Hung versenyfilmje kulináris élvezetek soha nem látott gyönyöreibe burkolja Juliette Binoche és Benoit Magimel szerelmét. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA.
Film
Hirdetés
HÚSLEVESBEN FŐTT SZERELEM
PÁLCÁK KIRÁLYAIA karmestermítosz a moziban
Az elmúlt években a popzene ikonikus alakjairól szóló dokumentum- és játékfilmek mellett a klasszikus zenei világ szereplőiről szóló alkotások is megjelentek a populáris kultúra látómezején. A filmgyártás a könyviparhoz hasonlóan mitikus alakok magánélete után kutat, és tekintetét a magával és a világgal küzdő karmester ambivalens személyiségére irányítja. WAGNER SÁRA ÍRÁSA.
JODOROWSKY A TELJES IDEGÖSSZEOMLÁS SZÉLÉN A Dűne kétszer
Frank Herbert Dűne című regényét vallásos mítosz övezi. A tudományos-fantasztikus irodalom egyik legkomplexebb mesterműveként számontartott könyv megfilmesítésébe több nagy rendező bicskája is beletört, Hollywood mégsem adja fel, hogy egyszer igazságot szolgáltasson az enigmatikus irodalmi műnek. A regény első filmes adaptációja, közel negyven évvel bemutatása után újra a mozikban. SUGÁR BERTALAN ÍRÁSA.
Hirdetés
RETTEGÉS ÉS EMANCIPÁCIÓ A bostoni fojtogató / Disney+
A bostoni fojtogató és a Zodiákus mindmáig felderítetlen esete remek nyersanyag ahhoz, hogy újabb és újabb filmek szülessenek a témában. Matt Ruskin új verziója David Fincher mintáját követi: két újságírónő szemszögéből mondja el a maga verzióját. Egy olyan korban, amikor egy hivatásának élő nő gyanúsabb jelenség lehetett, mint maga a tettes. PAPP SÁNDOR ZSIGMOND KRITIKÁJA.
PÉLDÁZAT A LÉT BÖLCSŐJÉBŐL Kojot négy lelke
Robosztus bölények, helyeslő mosómedvék, bűn mérgével átitatott kígyók, hiszékeny kacsák, ármánykodó prérifarkas és az általa formált emberek lakják a teknős alakú, páratlan Paradicsomot, ahol a teremtett harmóniát az ösztönök önkénye bolygatja meg Gauder Áron régóta dédelgetett tanmeséjében. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
MENNYIRE GAZDAG A CSEND A csendes lány
Nagyon szép, nagyon egyszerű, nagyon ír film a hallgatás és a törődés erejéről. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
NEM IS GONOSZ, NEM IS ÖRDÖGI Luther: A lemenő nap / Netflix
A Luther című brit tévésorozat évadról évadra növelni tudta a nézettségét, és a nyomozó egyre népszerűbb lett a krimi rajongói között, logikus volt tehát, hogy nagyobb léptékben, egész estés filmben is kipróbálják. Idris Elba azonban igazi ellenfél nélkül már nem olyan érdekes. PAPP SÁNDOR ZSIGMOND KRITIKÁJA.
PIXELES EMLÉKEIM Volt egyszer egy nyár
Az idei Oscar nem is annyira titkos favoritja gyengéd film a depresszióról, és a hiábavaló vágyról, hogy megfejtsük a szüleinket. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
HUSZÁRFAKADÁS Hadik
A kurrens magyar történelmi film továbbra is képtelen úgy elmesélni egy valóban vászonra kívánkozó történetet, hogy közben túllépjen a korlátolt, szigorú értelemben vett jó-rossz bináris oppozíción. A jelenség alól a Hadik sem kivétel, sokkal inkább a szabály. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
AZ ÖNKÉNY SZIMFÓNIÁJA Tár
A Tár pontosan olyan komplex élmény, mint a benne központi szerepet betöltő szimfónia partitúrája: a hangjegyek helyét a dialógusok, a szekciók helyét a karakterek veszik át, melyeket a hierarchia pódiumán vezénylő karmester kénye-kedve szerint pakolgat – egészen addig, amíg már nincs előtte semmi, amiből játszhatna. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
A SORS MAJD IGAZSÁGOT SZOLGÁLTAT Az almafa virága
Látszólag politikai rendszerek és kultúrák csapnak össze Szűcs Dóra filmjében, valójában azonban magánélet és közélet ősi ellentéte elevenedik meg Az almafa virágában. Csak ne ilyen minőségben történne mindez. VIGH MARTIN KRITIKÁJA.
EGY MÉLY TOROK KÁLVÁRIÁJA A bálna
Lehet, hogy Brendan Fraser hamarosan Oscart-díjat kap a sokkolóan elhízott, depressziós meleg angoltanár megformálásáért, de ettől még A bálna című film gyengécske melodráma marad. HUNGLER TÍMEA KRITIKÁJA.
Hirdetés
AMIKOR ELJÖN AZ ÍTÉLET NAPJA Kopogás a kunyhóban
A történet végi csavarok virtuóza, M. Night Shyamalan Kopogás a kunyhóban című filmjében az apokalipszis küszöbén morális dilemmák elé állítja szereplőit és ezzel együtt a nézőket is. KISS DALMA KRITIKÁJA.
NEM VAGY A BARÁTOM A sziget szellemei
Remek színészi alakításokkal teljes, Golden Globe-díjas, Oscar-jelölt mozi a barátságról, amely egy képzeletbeli ír szigeten ér véget. HUNGLER TÍMEA KRITIKÁJA.
AKI MEZTELENÜL VONUL A FESTÉSZETTÖRTÉNETBE Exhibitions on Screen: Lucian Freud — Self Portraits
Az angol EOS —Exhibitions on Screen sorozat legújabb darabja a londoni Royal Academy of Arts és a bostoni Museum of Fine Arts közös kiállításáról, a Lucian Freud önarcképeinek sorát bemutató tárlatról nyújt átfogó képet. GYÖRE GABRIELLA KRITIKÁJA.
OTT A CSODA HOLLYWOOD POKLÁBAN IS Babylon
A Babylon váratlanul vulgáris, meglepően vicces és szörnyen szórakoztató moziélmény a némafilmek arany- és végkoráról. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
A NAGY MŰVÉSZ ÉS CSALÁDJA A Fabelman család
Steven Spielberg fiktív elemekkel feltöltött önéletrajzi filmje a rendezőre jellemző, magával ragadó stílusában egyszerre szól a művész magányáról, illetve az őt nevelő család néhol vidám, máskor tragikus történetéről. BOZÓ ANTAL KRITIKÁJA.
SOHAMÁR Halványkék szemek / Netflix
Látszólag minden együtt van, hogy remek szórakozássá váljon Scott Cooper filmje: pompás kosztümök, lehengerlő képek, és az Edgar Allan Poe ihlette, hamisítatlan gótikus történet, amelybe ő maga csöppen bele önkéntes nyomozóként. Ám a Halványkék szemek ettől még nem ragyognak fel. PAPP SÁNDOR ZSIGMOND KRITIKÁJA.
SZÍNJÁTSZÓKÖR Jövő nyár
Kárpáti György Mór legújabb munkája, a Jövő nyár egy színjátszótábor falai között kicsírázó tragédiát visz végig, miközben maga is leginkább azokra a formagyakorlatokra emlékeztet, amelyeknek inkább előadóik, mintsem nézőik számára van értelme. BECSÁGH DÁNIEL KRITIKÁJA.
GUY RITCHIE UGYE CSAK BLÖFFÖL? Fortune hadművelet – A nagy átverés
Az egykori brit fenegyerek, Guy Ritchie Fortune hadművelet – A nagy átverés című filmje nyomokban sem tartalmazza a rendező markáns stílusjegyeit. Legújabb rendezése lapos, fantáziátlan kémtörténet, melyet Hugh Grant sem képes megmenteni. KISS DALMA KRITIKÁJA.
ÉRTELMET TALÁLNI A ZAJBAN Fehér zaj / Netflix
Noah Baumbach filmjei eddig többnyire kiáltó hétköznapiságukkal váltak emlékezetessé: a The Meyerowitz Stories családi dinamikája, a Házassági történet váláskrónikája kényelmetlen érzékletességgel ábrázoltak mindenki számára ismerős élethelyzeteket. Legújabb műve, a Fehér zaj azzal nyűgöz le, hogy kozmikus értelmet vágyik találni az élet trivialitásában. BECSÁGH DÁNIEL KRITIKÁJA.