Kim Catrall, Sarah Jessica Parker és Kristin Davis |
Botorság lenne eltagadni, hogy az HBO hat évadon át futó vígjátéksorozata, a kikapós, de azért egyre az igazi után sóvárgó szinglilét, a boltkórság és a végtelenített partizás fény- és árnyoldalait jelenetező Szex és New York az ezredfordulós populáris kultúra mentalitástörténeti jelentőségű alkotása. Akár a női reprezentáció, akár a divathoz és a látványos fogyasztáshoz való viszony, akár az évtizedes AIDS-pánikot feledtető új promiszkuitás témáját tárgyalnánk, Carrie Bradshaw és kis csapata egyszerűen megkerülhetetlen. S a roppant népszerű és kolosszális pénzeket fialó sorozat egyszersmind a televíziózás történetének is mérföldköve, s mint ilyen, természetesen nem kerülhette el a megfilmesítés aktusát sem. Bár a sorozatkarakterek és a mozifilmes verzió 2008-as találkozása nem tűnt éppenséggel felhőtlen, mindenki számára teljes kielégülést nyújtó légyottnak, azért az összeborulás nem maradhatott alkalmi (ha tetszik, egyalkalmas), s így immár a második két és fél órás celluloideposzt véleményezhetjük e témakörben.
Jelenet a filmből |
Nos, e második részben mindössze csupán a korelnököt, az ötvenes Samanthát (Kim Catrall) találjuk a szingli csajszi „én vagyok a világ lotyója” altípusú szerepében lubickolni, míg a többiek már rég Valentino-kosztümjeik nyakkivágásáig belemerültek a házasélet, sőt – Carrie (Sarah Jessica Parker) kivételével – az anyaság örömeibe. Síró és maszatoló kisdedek, egymással álomesküvőn házasságra lépő melegek, valamint a férjjé lustuló Mr. Big (Chris Noth) előtérbe kerülő tévénézési szokásai érzékeltetik a változó időket, melyekkel rajongott hölgyeink szembesülni kényszerülnek. Valamint az arab kultúrkörrel, miután a film nagyobbik fele a történet szerint Abu Dhabiban (tényszerűen Marokkóban) játszódik, ahol New York királynői kedvükre és hozzá ingyér’ ámuldozhatnak a szállodai luxuson és a fotogén homokbuckákon, s közben még magánéletüket is bonyolíthatják – hála a tékozló bőséggel mért játékidőnek.
S mégis, bár a négy főszereplő színészi teljesítménye jószerint ezúttal is mindössze az emblematikus gesztusok reprodukálására korlátozódik, a folytatás lényegesen szórakoztatóbbnak tűnt az első filmnél. A változatlanul temérdek bújtatott reklám mellett több elfogadható poén, több szórakoztató elem és több sztár került az ismét csak Michael Patrick King által írt és rendezett második részbe, s ha a tengerentúli kritikusokból nem is, belőlünk azért itt-ott kiváltott némi tetszést e fokozott igyekezet. A hattyús, férfikórusos meleg menyegzőn Liza Minnelli esket és énekel, Penélope Cruz madridi bankárnőt ad csöppnyi szerepében, s még a csitri Miley Cyrusnak (lásd még: Hannah Montana) is jut egy önironikus villanás.
Sarah Jessica Parker (A képek forrása: PORT.hu) |
A szaldót, fájdalom, jelentősen lerontja, hogy az alkotók ezúttal is jó alaposan kilúgozták Carrie figurájából a szép emlékű sorozat humorát, s így Sarah Jessica Parkernek nem marad más tennivalója, mint váltogatni Doktor Huncut Muci (cop. by Karinthy Frigyes) mindinkább kiüresedő arckifejezéseit. Az önismétlés mindig alacsonyabb szint, s ezt az aranyigazságot Matthew Broderick rokonszenves hitvese is beigazolja: külön gardróbban tartott manírjait láthatóan sokkal jobban koptatja, mint tavalyi Manolo Blahnik-cipellőit.
S végezetül a játszó személyek és a recenzens számára egyaránt legkínosabb téma: a fiziológia. John Thomas kamerája ugyan remekül szuperál, amikor az haute-crème fényűzését mutathatja, ám kínosan alatta marad az elvárásoknak mindannyiszor, midőn Samantha, Carrie és Miranda arcáról kell közelit adnia. S ez sajna nem a jeles szakember hibája, itt bizony a természet munkál – átütve sminken, világítási trükkön, gondosan elrendezett ruharedőkön. Azt mutatja, amit a sztori – túl minden önreflexív tili-tolin – cáfolni próbál: az idő múlását, ami nem egyszerűen nevetségessé, de menthetetlenül kicsit szánalmassá is teszi ezt a szabad szájú hölgykoszorút. Hogy az igazság ilyen kegyetlenül szexista, vagy csupán a kritikus, annak eldöntését az olvasóra/nézőre bízzuk.
Vö. Mesterházy Lili: A múmia visszatér
Gulyás Luca: A házasság szabályai