AMIKOR A PARA AZ ÚR A FEJBEN Kelsey Mann: Agymanók 2
Minden idők egyik legjobb animációjának folytatása nem lett minden idők másik legjobb animációja, de az Agymanók 2 így is visszaad valamit a Pixarba vetett, az elmúlt években megtépázódott hitünkből. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA.
R-BESZÉLGETÉS: VÁRADI GERGELY
Váradi Gergelyt A besúgóban ismerte meg az ország: Jászay Tamással folytatott beszélgetéséből kiderül, kapott-e szebb felsálat az első epizód bemutatójának másnapján a hentesnél, hogy mit tanult az SZFE elfoglalásakor, meg azt, hogy öt év múlva milyen nyelven tervez színházat csinálni.
MOZART ÉS SOSZTAKOVICS Magyar Valentin és a Korossy Vonósnégyes koncertsorozata, 3. rész / Zeneakadémia
Kell-e feltétlenül összefüggést keresni egy hangverseny műsorszámai között? A kontraszt, az „éles váltás” élménye sokszor legalább olyan fontos és üdítő, mint a párhuzam, amelyet a kompozíciók között felfedezhetünk. A kapcsolat olykor nem is a darabok között mutatkozik meg, néha inkább abban, hogy ez is, az is kivételes előadásban szólalt meg.
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Hirdetés
SORSSZERŰ ANALÓGIÁK Veszélyes lehet a fagyi
Szilágyi Fanni első rendezése tükörfilm, mely látszólag különböző, mélyrétegükben mégis ugyanazokat a közös kényszereket hordozó ikerpárról szól, akik valahogy nem találják az egymáshoz vezető utat. CSOMÁN SÁNDOR KRITIKÁJA.
ÜRES KOPORSÓ, ÜRES HINTASZÉK 10. Interetnikai Színházi Fesztivál, Szatmárnémeti
Szatmárnémetiben rendezték tavaly novemberben a romániai kisebbségek – magyarok, németek, zsidók és romák – találkozási helyszínéül szolgáló 10. Interetnikai Színházi Fesztivált. Nagyváradról Az öreg hölgy látogatása, Székelyudvarhelyről a Leenane szépe került a programba. PUROSZ LEONIDASZ ÍRÁSA.
RÓZSABOGÁR Brandenburg Ádám – Hajós Zsuzsa: Csipkerózsika / Vaskakas Bábszínház
Mindig azt gondoljuk, hogy jól ismerjük már a nagy klasszikusokat. Éppen ez a kihívás, ha klasszikus műveket tűz műsorára egy színház: hogyan tud újat mondani ezekkel a történetekkel? SZEMERÉDI FANNI KRITIKÁJA.
JÖVŐBE LES ÉS MÚLTBA SIKLIK Kiss Ottó: A Kék Oroszlán bezár
A Kék Oroszlán bezár önmagában nosztalgikus cím, pedig ez a hangulat csak részben jellemzi Kiss Ottó novelláskötetét. Sokkal több az aggodalom, a szorongás benne, elsősorban a változások miatt, legyenek ezek akár társadalmiak, akár a személyes sors kedvezőtlen fordulatai. DOMJÁN EDIT ÍRÁSA.
SZEMÉLYES BÚCSÚ ÉS VILÁGPUSZTÍTÁS Fekete Párduc: Vakanda, légy áldott!
Az eredeti emlékét tisztelő, ám mégis végtelenül túltelített folytatás lett a Fekete Párduc 2. Korrekt szuperhősfilm egy személyesebb történettel, ami sajnos végig csupán ígéret marad. BOZÓ ANTAL KRITIKÁJA.
MUNKATERÜLET Franz Kafka: A kastély / Vígszínház
Ha én ezt tudom, sokkal előbb leírom, hogy ilyen Magyarországon úgysem fog soha történni, avagy minden kívánságom így váljon valóra. Vagyis majdnem így. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
EGYEM A SZÍVED! Szörnyeteg: A Jeffrey Dahmer-sztori / Netflix
A gyanútlan néző, aki sosem hallott még Dahmerről, a szokásosnál is groteszkebb és elképzelhetetlenebb valósággal lesz kénytelen szembesülni, ha a Netflix sorozatát választja. A milwaukeei kannibálként emlegetett sorozatgyilkos történetének nem ez az első filmes feldolgozása, de reméljük, az utolsó. SUGÁR BERTALAN CIKKE.
SENKIFÖLDJÉN Ildar Abdrazakov dal- és áriaestje / Operaház
Nehéz a basszisták helyzete, mert kiemelkedő, koncertre kívánkozó részlet ebből a fachból kevés van. Ildar Abdrazakov a siker érdekében első budapesti fellépésén bariton álcát öltött, pedig az ő esetében gyakorta a basszus is csak maszk. ESZTERGÁLYOS MÁTÉ ÍRÁSA.
KÖZEL, TÁVOL A.R. Gurney: Love Letters / Orlai Produkciós Iroda, Belvárosi Színház
Hernádi Judit és Gálffi László hibátlan ökonómiával, a hatásvadászat csapdáit messze elkerülve hozzák színre figuráikat. Két erős egyéniséget látunk kibontakozni, méghozzá a maguk „fejlődéstörténetével” együtt. KOVÁCS DEZSŐ KRITIKÁJA.
Hirdetés
A VÉR ÉS ACÉL ZIVATARA Nyugaton a helyzet változatlan
Alig lehet szavakat találni Edward Berger adaptációjához, amely 1930 és 1979 után harmadjára filmesíti meg Remarque leghíresebb regényét. Azért is, mert a kép és zene elemi hatása, az első világháború naturalisztikus nyersessége miatt ez a legszűkszavúbb verzió. Ám annál felkavaróbb. PAPP SÁNDOR ZSIGMOND KRITIKÁJA.
BAJUSZ, CSIZMA, SZEMÜVEG Tadeusz Słobodzianek: A zseni / Katona József Színház, Budapest, Kamra
Legyünk hálásak azért, amit kapunk: a nem túl bonyolult szemléleti és szerkezeti keretek közé helyezett kiváló színészi alakításokért, a huszadik századi tanmese sommásságáért, és persze a szükségszerű közéleti áthallásokért. BAZSÁNYI SÁNDOR KRITIKÁJA.
KÉTSZERES ÖRÖM „Haydn & London” / Haydneum Őszi Fesztivál
Az egyéves születésnapját ünneplő Haydneum őszi fesztiválja október 25-én nyílt meg a Müpában megrendezett „Haydn & London” című hangversennyel. MALINA JÁNOS ÍRÁSA.
HÁROM GYORS HÁBORÚS RECEPT KELT TÉSZTÁBÓL Fábián Péter: Kenyértörés / Láthatáron Csoport, Jurányi Ház
A kenyérhéjropogással, élesztőillattal meghintett, brechti hangulatú tantermi példázat a háborúról szól, de a vita azt a nézőt is képes bevonni – és talán azt célozza meg elsősorban –, aki azt gondolja, hogy nem érdekli vagy nem érinti a nagypolitika. GERGICS ENIKŐ KRITIKÁJA.
ÉLETET AZ ÉVEKNEK Örkény István: Macskajáték / Szegedi Nemzeti Színház
Nem csak a húszéveseké a világ – tanúsítják a Macskajáték intenzív érzelmi életet élő főszereplői Szegeden. Novák Eszter Fekete Gizi parádés jutalomjátékával kacagtatóan és szívmelengetően állította színpadra Örkény groteszk tragikomédiáját a Kisszínházban. HOLLÓSI ZSOLT KRITIKÁJA.
AKI NEM DOLGOZIK, NE IS…? 56. Bitef
Mielőtt valaki félreérti: itt mindenki dolgozik, ráadásul kőkeményen, kitartóan, megalkuvás nélkül. A régió legfontosabb fesztiválja ma is az 1967-ben alapított belgrádi Bitef. JÁSZAY TAMÁS BESZÁMOLÓJA.
A GONOSZ MEGNYERŐ MOSOLYA A másik nővér / Netflix
Egy újabb sorozatgyilkosos film a Netflixen, legyintenénk, pedig a dán rendező Tobias Lindholm most sem enged az általa képviselt minőségből. Megrázó drámája, A másik nővér arról a Charlie Cullenről mesél, aki becslések szerint az egyik legproduktívabb gyilkos lehetett a kriminalisztika történelmében úgy, hogy elvileg a gyógyításra esküdött fel. PAPP SÁNDOR ZSIGMOND KRITIKÁJA.
„WIE LEICHT WIRD ERDE SEIN” Jovánovics György: Jeney Zoltán síremléke
A nemes perzsák között – mondja Montesquieu – a legnagyobb átok, hogy halj meg barátaid közül utoljára. Jovánovicsot – Isten tartsa meg – fenyegeti ez az átok: nem először kell egy barátja síremlékét megalkotnia. RADNÓTI SÁNDOR ÍRÁSA.
ÖNMAGUNKON NEVETNI Szemrevaló Filmfesztivál 2022
A megrázó drámák mellett az idei Szemrevalón megfértek a húsbavágó témákkal foglalkozó, ám azokat könnyedebb hangvételbe csomagoló vígjátékok is, melyek a modern női lét generációkon átívelő dimenzióit és a multikulturális társadalmat feszítő problémákat vizsgálják. CSOMÁN SÁNDOR BESZÁMOLÓJA.