A kísérleti bábszínházi előadás hallatán kevesen rohannak a jegypénztárakhoz. A vállalkozás legnagyobb kérdése talán éppen abban rejlik, hogy a szűk szakmán és az alkotókon kívül érdekes lehet-e bárkinek egy ilyen produkció. Meglephet-e még bennünket a színházban a vetítés? És hogyan kerülnek a térbe robotgolyók? KESZTE BÁLINT KRITIKÁJA.
Gyerek
Hirdetés
EGY ZSEBLÁMPA TEKINTETE
TURMIX MÉSZÖLYBŐL ÉS CSALIMESÉBŐL Markó Róbert: Gyigyimóka története / Vaskakas Bábszínház
Csalódott lesz az, aki a Vaskakas Bábszínház honlapján Gyigyimóka történetével szeretne találkozni a Gyigyimóka története című előadásban. De még őt is kárpótolhatja az elvarázsolt tűzoltózenekar muzsikája. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
A SZEMÜK SE ÁLL JÓL Grimm testvérek–Fodor Orsolya–Oláh-Bebesi Bori: Egyszem, Kétszem, Háromszem / Ciróka Bábszínház, Kecskemét
Kirekesztés és normalitás kérdéseit veti fel a Grimm testvérek Egyszemű, Kétszemű, Háromszemű című meséje, és a belőle készült adaptáció is, amelyet Fodor Orsolya és Oláh-Bebesi Bori készítette a Ciróka Bábszínház számára. A kettő között csak finom hangsúlyeltolódásokat figyelhetünk meg. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
Hirdetés
BORONGÓS TINIMESÉK ODE 30 gála / Nemzeti Színház
Kallódó lakótelepi tinédzserek, akik egy értelmetlen haláleset miatt nőnek fel hirtelen, illetve egy, a nevekben történelmi, a sztorit illetően nagyon is aktuális uralkodói felnövéstörténet, sok zenével. Ilyen előadásokat is láthattunk az Országos Diákszínjátszó Egyesület 30. születésnapja alkalmából a Nemzeti Színház kamaratermeiben. KÓNYA RITA VERONIKA BESZÁMOLÓJA.
NÉPI BETLEHEMES LEDLÁMPÁKKAL Horváth Márk: Leszállt az ég dicső királya / Vaskakas Bábszínház, Győr
Akiknek a betlehemes játékról véget nem érő általános iskolai műsorok jutnak eszébe, ahol bágyadt szülők nézegetik lopva a telefonjukat, miközben gyermekeik egy nem nagyon képességes pedagógus rendezésében szavalják a Betlehemi királyokat, feltétlenül nézzék meg Horváth Márk előadását a Vaskakas Bábszínházban. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
KINCSKERESŐBEN Dennis Martin: A kincses sziget / Pesti Magyar Színház
Nem lehetetlen, hogy ebből a nehézkes nevű intézményből jó színház legyen egyszer. Az erő tudniillik, ha nem is művészi teremtőerő, olykor csodákra képes. Márpedig ki tagadná itt az erő jelenlétét? GABNAI KATALIN KRITIKÁJA.
FONTOS NEKEM A ZENE Beszélgetés Éry-Kovács Andrással
Budaörsön, két vendégelőadás közötti szünetben beszélgetünk negyvenéves pályájáról, az egri Harlekin Bábszínházról, amelynek igazgatója. NÁNAY ISTVÁN INTERJÚJA.
MESE AZ IDŐRŐL ÉS A BIZALOMRÓL Lázár Ervin: Szegény Dzsoni és Árnika / Harlekin Bábszínház, Eger
Ha azt mondanák nekem, hozzak fel példákat műalkotásokból, amelyek megindítóan beszélnek a bizalomról, akkor első körben két név jutna eszembe: az egyik Pina Bausch, a másik Lázár Ervin. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
A LEGNAGYOBB HŐS A LEGKISEBB HŐSNŐ Lázár Ervin: A legkisebb boszorkány / Miskolci Nemzeti Színház
Furfangos egy mese Lázár Ervin gyönyörű szövege, A legkisebb boszorkány. De már furfangos Ámi Lajos meséje is, ami Lázár Ervin szövegének alapjául szolgált. Szabó Attila rendező a Miskolci Nemzeti Színház számára készített átiratában még egy csavart beletesz az adaptációba. SZEMERÉDI FANNI ÍRÁSA.
SZIA MOZART! Gimesi Dóra – Jeli Viktória – Tasnádi István – Vészits Andrea: Időfutár / Szegedi Nemzeti Színház
A nézőtér tele volt tinikkel, vagyis a legvérszomjasabb kritikusokkal, de még egy orrfújást sem lehetett hallani az előadás közben. IBOS ÉVA KRITIKÁJA.
KOMOLYAN VETT JÁTÉK Medvék minden mennyiségben / Vaskakas Bábszínház
Félórás színházi alapélmény négy éven aluliaknak rengeteg plüssel és még több alapossággal. GERGICS ENIKŐ ÍRÁSA.
MIT SZÓLNA A GYEREKKORI ÉNEM AZ ELŐADÁSHOZ… Beszélgetés Vidovszky Györggyel
Dublin és Budapest között ingázik, decemberben tovább megy Tatabányára, ahol az Ádám almáit rendezi. Vidovszky György amúgy a Kolibri Színház rendezője, de azért ez nem annyira egyszerű, mint elsőre látszik. VLASICS SAROLTA INTERJÚJA.
Hirdetés
HÁROM A TIZENHÁROMBÓL X. BÁBU fesztivál / Budapest Bábszínház
Ünnepel a Budapest Bábszínház. Visszanéz hetvenéves múltjára, összegez és előretekint. Tíz napig minden rendezvénye – több más esemény mellett a hosszúra nyúlt BÁBU fesztivál – erről a jubileumról szólt. NÁNAY ISTVÁN ÍRÁSA.
AZONOSÍTATLAN REPÜLŐ LÉNY Lanczkor Gábor: Gúfó-könyvek
„Gúfó álmossága egy pillanat alatt elillant. Még sosem látott lámpást. Embert se látott még soha.” Lanczkor Gábor bagolyfiókája repülni tanul, bulizik a gombákkal és a fákkal, boszorkányokkal és csillagképekkel ismerkedik. TAMÁS ZSUZSA ISMERTETŐJE.
ITT TÖBB CSODÁT KELL LÉTREHOZNI Beszélgetés Meczner Jánossal
Napra pontosan hetven évvel az első premier után új bemutatóval kezdi az évadot a szülinapos Budapest Bábszínház, egyben elindítva a X. Bábu Fesztivált is. Az intézmény igazgatója, Meczner János hagyományokról és újításról is beszélt. VLASICS SAROLTA INTERJÚJA.
BAGOLY, A VAGÁNY Bán Zsófia: Vagánybagoly és a harmadik Á, avagy mindenki lehet más
Eduárd, aki a neve ellenére lánybagoly, Bilibóc Valentin, aki lányokkal is játszik, Gargaliza, Kasza Blanka, Pipacs Vili osztálytársak. De ilyen iskola a VALÓSÁGBAN nincs is. VÁNDOR JUDIT ISMERTETŐJE.
NEM VAGYOK EGY HARCOS TÍPUS Interjú Halász Judittal
Fantasztikusan indult a pályán, több mint negyven filmben, rengeteg tévéjátékban játszott, színházi indulása a Vígszínház klasszikus korszakára esett. Halász Juditot idén a kritikusok a legjobb női mellékszereplő díjára javasolták Pass Andrea A vándorkutya című darabjában nyújtott teljesítményéért. VLASICS SAROLTA INTERJÚJA.
MIT KERES A POLITIKA A GYEREKSZÍNHÁZBAN? Lúdas Matyi / A győri Vaskakas Bábszínház és a pécsi Bóbita Bábszínház előadásának összehasonlítása
Lúdas Matyival kezdődött az évad a pécsi Bóbita Bábszínházban, és Lúdas Matyival végződött a győri Vaskakasban. E két előadásból úgy tűnik, ehhez a történethez van a legtöbb közünk mostanában. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
EZT ÜZENIK NEKÜNK A GÖRÖGÖK Szophoklész – Jon Fosse – Madák Zsuzsanna: Antigoné / Harlekin Bábszínház, Eger
Barna csomagolópapírok a kellékei Madák Zsuzsanna osztálytermi színházi nevelési előadásának, az Antigonénak. A csapat kreativitása és játékossága azt bizonyítja, ennyi is elég a thébai mondakör szellemes megjelenítéséhez. PUSKÁS PANNI KRITIKÁJA.
„NAGYON FONTOS A FELNŐTT KÖZÖNSÉG IS” Interjú Markó-Valentyik Annával
Markó-Valentyik Anna a Vaskakas Bábszínház társulati tagja, főleg gyerekszínházi produkciókban vesz részt, de az elmúlt években két felnőtteknek szóló bábszínházi előadást is készített. Beszélgetésünk a komfortzónától indult, és végül a halálnál kötöttünk ki. PUSKÁS PANNI INTERJÚJA.
UTASBIZTOSÍTÁS 80 nap alatt a Föld körül / Budapest Bábszínház
Nagyszabású, mozgalmas és abszolút kockázatmentes előadás lett a Budapest Bábszínház állatszereplős Verne-adaptációja. A dinamikus látványvilág talán még a mozgóképen nevelkedett potenciális nézők ingerküszöbét is eléri. GERGICS ENIKŐ ÍRÁSA.