A HaNeKoNa – Harlekin Nemzetközi Kortárs Bábművészeti Napok kétévente kerül megrendezésre az egri Harlekin Bábszínházban. A nemzetközi jelleget 2020-ban célozták meg, akkor viszont a rendezvény elmaradt, így tulajdonképpen a 2021-es az első nemzetközi kiadás. BOGYA TÍMEA ÉVA BESZÁMOLÓJA.
Gyerek
Hirdetés
BÁBSZÍNHÁZI LABORATÓRIUM
A MESE KÉT ÉLE Szólít a szörny / Weöres Sándor Színház, Szombathely
A fiú (férfi? már nem fiú, és még nem férfi) egy nagy, zárt dobozban ül, csak felénk van nyitva a negyedik fal. Kockának nagy, világnak kicsi. SZEMERÉDI FANNI KRITIKÁJA.
FŐSZEREPBEN A GYERMEK Új drámák a lengyel gyermek- és ifjúsági színházművészetben
Lengyelországban a gyermekeknek és fiataloknak szóló színházzal évtizedek óta neves alkotók foglalkoznak: a magyar nyelven először megjelenő történeti áttekintés célja az irányzatok és meghatározó személyiségek összegyűjtése. ZBIGNIEW RUDZIŃSKI ÍRÁSA.
Hirdetés
MINDEN KLAPPOL Tíz emelet boldogság / Budapest Bábszínház, Szombathelyi Mesebolt Bábszínház
Az óriások, az emeletes házak és az emberek azért születtek, hogy egymásra találjanak – a Tíz emelet boldogság című mese üzenete csodálatosan érvényesül a belőle készült előadás minden elemében: a díszletben és a bábos megoldásokban. RÁDAI ANDREA ÍRÁSA.
FELNŐTTEK A FELADATHOZ Kabóca Showcase / Kabóca Bábszínház, Veszprém
Összességében az a kép fogalmazódott meg bennem a Kabóca Bábszínház előadásai kapcsán, amit már egyébként is tudni véltem: a gyerekekhez nem le kell ereszkedni, hanem fel kell hozzájuk nőni. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
HUNCUT SZÖKÉSVONALAK Barboncás Társulat: Halálian jó történet
A Barboncás Társulat új darabja, a Halálian jó történet Kiss Ágnes kortárs vásári bábjátékainak folytatásának tekinthető, s stílusában leginkább a szabadtéri fesztiválokon játszott Fekete kisasszonyhoz hasonlítható. KÉRCHY VERA ÍRÁSA.
CSÚCSRA ÉRTÜNK Beszélgetés Janikovszky Jánossal
Janikovszky Jánossal, a Móra Könyvkiadó Zrt. elnök-vezérigazgatójával klasszikusok újrakiadásáról, a gyerekkönyvkiadás kortárs trendjeiről és a jogutódok felelősségéről is beszélgettünk. MARTON ÉVA INTERJÚJA.
MI KÖZÖM HOZZÁ? Káva Kulturális Műhely: Az emlékezés drámái / MU Színház
Amennyiben a Szobor című előadás középpontjában álló műalkotást egy nagy fába vágott fejszeként értelmezzük, akkor azt bizony vonatkoztathatjuk a Káva emlékezés-projektjének egészére is. KRICSFALUSI BEATRIX KRITIKÁJA.
APÁTLANUL Szélben szállók / Kerekasztal Színházi Nevelési Központ és Stúdió K
Akárhová nézek, történeteket látok: a Kerekasztal és a Stúdió K koprodukciója ennek az egyszerű igazságnak ered a nyomába. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA.
SZABADON VÁLASZTHATÓ Robert Merle: Üvegfal mögött / Katona József Színház
Középiskolás, tehát igazán kritikus közönség előtt vizsgázott jelesre az Eötvös József Gimnáziumban bemutatott Üvegfal mögött. Az 1968-as párizsi diáklázadásokat megidéző előadás nekik készült, s mint ilyen, nagyon is róluk szól. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA.
IVARÉRETT ERDEI KALANDOK Felix Salten: Bambi
Van abban valami, hogy a Bambi megjelenésekor fellázadtak az osztrák vadászok. Akkor a könyv elveszített egy potenciális olvasói réteget, ám a kieső vadászcsemeték lelkesedését most az új magyar fordítás egy másik csoport szimpátiájával pótolhatja, az erotománok remélhető érdeklődésével. IBOS ÉVA ÍRÁSA.
HIÁBA HÁT A BÁNAT Szabó Borbála: Nincsenapám, seanyám / Stúdió K
Kamasznak lenni eléggé rettenetes. Még akkor is, ha a dolgok körülöttünk viszonylag normális mederben folynak, hát még úgy, hogy a világ teljesen a feje tetejére áll körülöttünk. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA.
Hirdetés
GYEREK-REÁL Szabó T. Anna: Tatok Tatok
Körömpörkölt és sör, porszívó és nyeremény-hétfő, mama mindig mosogat, apa, most ne pörögj be! Ezek a hétköznapi szavak és kifejezések mind benne vannak Szabó T. Anna gyermekverseiben, mégsem tűnik el belőlük a ritmus, a játék, és a könnyedség, amit Kárpáti Tibor illusztrációi illőn támogatnak. IBOS ÉVA ÍRÁSA.
AZ ÖREG KIRÁLY Bruno Bettelheim: A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek
A könyv címét ódivatúnak és szentimentálisnak éreztem, tartottam tőle, hogy a bővebb kifejtés is ezt a stílt követi. Szerencsére az idegenkedés hamar múlt, mert a szerző napi gyakorlatban szerzett tapasztalatai egyre meggyőzőbbé tették, hogy a meséken keresztül magunkat tanulmányozzuk. IBOS ÉVA ÍRÁSA.
APRÓSÁGOK APRÓCSKÁKNAK Pont, pont, vesszőcske / Kolibri Színház
A Kolibri Pont, pont, vesszőcske című előadása a csecsemőszínház új oldalát mutatja meg, ami így továbbgördítheti a műfaj legitimációját és meghonosodását. Ám ezzel együtt több szempontból sokkal hagyományosabb, mint a színház legkisebbeknek szóló, korábbi előadásai. RÁDAI ANDREA ÍRÁSA.
BÁBSZÍNHÁZ – ÚJRAHASZNOSÍTVA I. Metamorfózis Bábfesztivál / Bóbita Bábszínház, Pécs
A római egyes számra és a fesztivál színvonalára gondolva, a szervezők aggodalmai ellenére is reméljük, hogy nem először és utoljára rendezték meg az I. Metamorfózis Bábfesztivált, mely a Pécsi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál jogutódjaként, idén már felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt szolgált színházi meglepetésekkel. REGŐS JÁNOS BESZÁMOLÓJA.
FEJBŐL VAGY ÍRÁSBÓL Menyhért Anna: A kis ló és a kacsukahal
Menyhért Anna legújabb kötetét ugyanaz a műfaji paradoxon teszi problematikussá, mint a korábbi kis ló-történeteket: a könyvek a fejből mesélés aktusát igyekeznek megeleveníteni, de a szöveg rögzítettsége kioltja a spontaneitással járó örömöt és könnyedséget. RÁDAI ANDREA ÍRÁSA.
MESÉVEL ÉLNI Boldizsár Ildikó: Mesekalauz úton lévőknek. Életfordulók meséi.
A (felnőtt) mindennapokba bevont mesék nem recepteket kínálnak problémáink megoldására, hanem inkább valamiféle támpontot, magabiztosságot adnak az élet éléséhez. Boldizsár Ildikó legújabb könyve bizonyíték arra, hogy ez bármelyik életkorban lehetséges. RÁDAI ANDREA ÍRÁSA.
VAGÁNY TÖRTÉNETEK, VAGÁNY GYEREKEKNEK Sopotnik Zoltán: Fahéjas kert
Megszokhattuk már – na jó, én még mindig nem tudtam –, hogy gyerekes költő előbb-utóbb gyerekkönyvvel jelentkezik. AYHAN GÖKHAN KRITIKÁJA.
„AZ ELRONTOTT SZÜLETÉSNAPOK ÉRDEKELNEK” Interjú Dóka Péterrel
A gyerekirodalom lehetőségeiről, a halálról, a kamaszkorról, családi problémákról és egyéb egyetemes szorongásokról beszélgettem Dóka Péterrel, A kék hajú lány szerzőjével. PUSKÁS PANNI INTERJÚJA.
KINCS, AMI VAN Bátky András – Rofusz Kinga – Sárik Péter: A világ összes kincse
Példaértékű összművészeti vállalkozás A világ összes kincse című jazz-mesejáték. A Csimota Kiadó a műfaj legjobbjait kötötte csokorba, akarom mondani: rejtette kincses ládájába. A teljesség élményéért megéri elindulni nyomukban az úton. MIKLÓS MELÁNIA ÍRÁSA.