Még szerencse, hogy jobb ízlése volt a korabeli rádiós kollégáknak a mai kultúrbiztosoknál, és így az Egmont-nyitányból lett ikonikus zenedarab, és különféle all-stars összeállásokból tákolt dalocskák helyett Beethovent lehet elővenni az évnek ebben a szakában. Így tett az Óbudai Danubia Zenekar is, az együttest azonban Takács Kati előzte meg, aki Márai Sándor Mennyből az angyal című versét szavalta.
Hámori Máté |
Ízlésesen, talán kissé túlságosan megfontoltan, de mindenképpen koherens tempókkal szólalt meg az Egmont-nyitány. Már a mű elején feltűnt, hogy milyen kimért tempóban irányítja az együttest Hámori Máté, de ezt a kimértség inkább hatásos feszültséget okozott, mint unalmat vagy lanyhaságot. Az Allegro con brio fináléban pedig remekelt a zenekar, és ezt annak ellenére állítom, hogy a záróakkordoknál a pikolófuvola majd egynyolcad ütést késett.
Kodály Psalmus Hungaricusa Bartók Táncszvitjével és Dohnányi Ünnepi nyitányával egyetemben Buda, Pest és Óbuda egyesítésének félévszázados fordulójára készült. Hármuk közül Kodály volt a leginkább ambiciózus – kórusra, tenorra és nagyzenekarra írt művet, mely az 55. zsoltár Kecskeméti Vég Mihály-féle régi magyar fordítását-átköltését zenésítette meg. Mégis furcsa, hogy noha címe általánosan ismerősen csenghet, ma mégis oly kevesen ismerik ezt a művet – Kodály talán legjobb művét – igazán. Ennek oka persze könnyen kideríthető: a Psalmus nyomokban ugyan merít a népzenéből, de nem fülbemászó népdalokat, folklórszerű dallamokat állít a mű középpontjába, magyaros jellege inkább organikusan, belülről fakad, mint parafrázisok, adaptációk felhasználásából. A Psalmus címében, hangvételében sem „paraszti”, de nem is pompásan, felhőtlenül harsogó, ahogy azt egy jubileumi kompozíciótól várnánk. Egyszerűség jellemzi: Bónis Ferenc szavaival élve „románkori bazilika”. Sőt, az alábbi sorok után az is felötlik a hallgatóban, hogy való-e ilyet írni egy város egyesülési évfordulója alkalmából: „Egész ez város rakva haraggal, / Egymásra való nagy bosszúsággal, / Elhíresedett az gazdagsággal, / Hozzá fogható nincsen álnoksággal.” Hámori Máté együttesének nagyon jól áll ez a darab, vastag, erőteljes hangzásokkal szólalnak meg a folklór ihletésű dallamok, érzelmek, hangulatok áramlanak a zenén keresztül.
Óbudai Danubia Zenekar |
Fekete Attila énekesi teljesítménye meggyőző, gyakran sikerrel feszegeti saját határait. Sosem veszik el a zenekar mögött, nem tör az előtérbe, de mégis dominálni tud. Érdemes a Nemzeti Énekkar első megszólalását is rögtön megemlíteni, gyönyörű összhangban működtek ugyanis együtt a zenekarral, később a csúcspontokban pedig kulcsfontosságúvá váltak a drámai hangzás kialakulásában. A kórus és a szólista intenzív, izgalmas „concertálását” a mű első szakaszából („Gyakorta köztük gyűlések vannak…”) kiváló példa arra, hogy milyen magas minőségben működtek együtt az előadók. A „dies irae” hangulatú utolsó szakasz („Igaz vagy Uram, ítéletedben”) erőssége hangerejében és abban a stabil, méltóságteljes tempóban rejlett, melyre Hámori biztos kézzel irányította a zenekart.