Jóllehet a huszadik Mediawave kisjátékfilmjei vadul hullámzó színvonalat hoztak, a szekció tematikai és műfaji térképét nézve relatíve egységesnek és már-már egyhangúnak látszott. Legyen szó spanyol, brit vagy éppen lengyel alkotásról, a rendezők jobbára a családi viszonyok vagy a szerelmi relációk nyomába eredtek, ámde többnyire szerzői szemlélettel, az erősebb műfajoktól ódzkodva közelítettek a tárgyhoz. Ilyenformán a néhány üdítő kivételt jelentő gegfilm vagy egynémely nyíltan politizáló alkotás mellett, főképpen borongós családi drámákkal illetőleg bágyadtabb-életesebb romantikus mozikkal találkozhattunk, amelyekben a művészi invenció – leleményesebb fabulák, merészebb ötletek híján – a formai megoldásokban és a stiláris finomságokban volt megragadható.
A másik lány |
A másik lány című román kisfilm legfőbb erénye a következetes minimalizmusában áll. Stephane Munteanu – akit egyébként, sok más direktorral együtt, vendégül látott a fesztivál, így megnyerő szerénységgel vallhatott alkotói döntéseiről a morzsányi közönségnek – két nővér családi tragédiával terhelt kapcsolatát állította fekete-fehér, morózus filmjének középpontjába, amely játékideje során túlnyomórészt zsibbadt konyhai szöszmötölést mutat aprólékosan bevilágított kompozíciókban, valószínűtlenül hosszú perceken át. A gyakorlatilag cselekménytelen film végtelenbe nyúló beállításait idővel a két nő félszavakban felizzó viszonya volna hivatott feszültséggel telíteni, ámde Munteanu filmjének főszereplője továbbra is a drámaiatlanság és az üresség marad – no meg a masszív, sűrű unalom, ami ugyanakkor néhol valóban megkapó képekben, roppant stílusfegyelemmel kerül a vászonra.
Felicitá |
Szintén nagy kedvvel él hosszú, statikus snittekkel a grúz Salomé Aleksi Felicitá című művében. A szekció egyik legerősebb darabját jelentő munka a megélhetési okokból nyugatra emigrált grúz asszonyokat méltató felirattal indul, ám a publicisztikus felütés kellemetlen mellékízét hamar feloldja az abszurd alaphelyzet. Főhősünket, az Olaszországba szakadt Tamarát ugyanis csupán telefonon keresztül ismerhetjük meg: miután férje egy balesetben elhunyt, és az asszonynak hazautazni nincsen érkezése, csak a holttesthez szíjazott mobilkészülék és némi kihangosítás segítségével tudja nyilvánosan meggyászolni urát. Az elszegényedett falu lakói (akik voltaképp egy családot alkotnak) majd’ mindahányan összegyűlnek a tetem köré, és hol egyetértőn, hol kritikusan hallgatják Tamara monológját, miközben maguk is leróják a tiszteletüket a ravatalnál – ennek során pedig Salomé Aleksinek egy válságos társadalmi helyzetről és egy mikroközösség kultúrájáról egyaránt sikerül átélhető képet rajzolnia, mindezt szikár stílusban, fanyar humorral.
Gyapot kövek |
Kevésbé harmonikus kisközösségi és családi viszonyokról tudósítottak az angolszász nyelvterületről érkező munkák. A London Film School-ban tanult Jonathan Entwistle diplomafilmje, a Gyapotkövek egy eltűnt ecstasy-csomag körüli bonyodalmakat fogalmazza 13 percbe, amelynek során magabiztos kézzel vázolja föl néhány észak-angliai tinédzser konfliktusos kapcsolatát, valamint az ellenséges külvilághoz való ellentmondásos viszonyukat. A prolik közegét panorámázó brit mozik neves hagyományába csatlakozó munkát kivált az autentikus környezetrajz és az erőteljes színészi (vagy épp civil) alakítások tüntetik ki – kár, hogy az egyre izmosodó elvárásokat térdből elkaszálja a kurtán-furcsán lezavart, elcsapott végjáték, így a műegész csupán egy nagyjátékfilm expozíciójaként értelmezhető.
A Gyapot kövek-éhez hasonlóan zordon kamaszvilágot ábrázol Rene Hernandez A talaj alant című kisfilmje, és szintén nagy mesterségbeli tudásról tanúskodva teremt atmoszférát, története azonban – melyben az iskolában és otthon egyaránt abuzált kissrác megtanul felelősséget vállalni a szomszédban lakó fogyatékosért – bővelkedik a fejfájdítóan közhelyes megoldásokban, ráadásul a film végén jócskán túlhangsúlyozott, ordítóan szimbolikus záró kép fityeg.
Darek |
A szekció fődíját ugyancsak egy családi problémákat tárgyaló munka vitte el. A Darek kiskamasz hőse hosszan készülődik apja famíliájához, hogy masszívan piás anyja helyett velük töltse el szilveszter éjjelét, ám a túlzott nekibuzdulás a közmondásban rögzített irályba vezet, és a zavartan csetlő-botló, szeretetre szomjazó srác végül egyik féltestvére súlyos, netán halálos balesetének tanúja – vagy talán okozója lesz. Az eredetiséggel vagy fordulatossággal legkevésbé sem vádolható, ám talányosan nyitott befejezésű sztorit a főszereplő szemszögéből ábrázolja a lengyel Jonas Matzow, amit főképp az érzékeny kamerakezelés és a kis mélységélességű, kontrasztos kompozíciók, no meg újfent a képességes színészek hitelesítenek. Keveset markol, ám vele messzire jut a Darek, és hasonlóan józan anyagkezelés jellemzi a belga David Lambert munkáját, az árulkodó című Élj még egy kicsit továbbot is, melynek gyújtópontjában éppúgy egy motiválatlan, tragikus esemény áll, mint a lengyel kisfilm esetében. A pékség tetőterében éldegélő huszonéves meleg pár egyik tagja ugyanis egy napfényes délelőttön holtan esik össze, amit az összeroppant pék, akárhogy is próbálkozik, képtelen elmondani az elhunyt fiába fülig szerelmes srácnak. A jócskán melodramatikus helyzetet a rendező jó ízléssel kezeli – a pék küzdelme a szavakkal pedig már-már megrendítőnek is nevezhető.
Hosszú séta az örökkévalóságba (A képek forrása: mediawavefestival.hu) |