A Moveast Nemzetközi Filmfesztivált negyedik alkalommal rendezték meg. A találkozó főleg a kelet-közép-európai régió első nagyjátékfilmeseinek munkáira, illetve a mozgóképek készítőire összpontosít. A fesztivál egyben verseny is, fődíja a 10 000 euróval járó Arany Benjámin díj, melyet öt főből álló nemzetközi zsűri ítél oda. A vetítéseken résztvevő országok (Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Ausztria, Szerbia, Horvátország, Szlovénia, Románia, Bulgária, Montenegró, Bosznia-Hercegovina, Ukrajna, Macedónia és Magyarország) közül Montenegró és Bulgária nem rendelkezik 2007-ben készült első nagyjátékfilmes alkotással, így ők nem képviseltethetik magukat a versenyszekcióban.
A folyónál |
A beérkezett 34 filmből 12 került a végleges mezőnybe a három főből álló előzsűri (Forgács Iván filmkritikus, Márta István zeneszerző, Szomjas György filmrendező) döntése alapján. Az öttagú zsűrin kívül a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége, illetve a Diákzsűri is képviselteti magát a rendezvényen. A versenyfilmek mellett az információs programban öt „művészileg kiemelkedő” filmből álló válogatást is bemutatnak a szervezők, melyek bár a közép-kelet európai régióból származnak és az előző évben készültek, de nem elsőfilmes rendezők alkotásai.
Az ősszel is nyüzsgő egyetemi város Jókai terén a gyerekek vizuális igényeit igyekeznek kielégíteni a szervezők: animációs filmeket vetítenek itt, épp úgy, mint a csak 11 főt befogadó Mediawave Zsebmoziban, a Széchenyi téren. E két alkalmi mozin kívül – melyek elsősorban az önreklámozást szolgálják, hiszen igazi élményt senkinek sem jelent az utcai hangzavarban való mozizás – a versenyprogramok és információs vetítések az Apolló moziban láthatók azon keveseknek, akik a zsúfolásig megtelt előadásokra még beférnek.
A nyomozó |
A szervezők kitettek magukért: nemcsak workshopot rendeztek leendő filmkritikusoknak, hanem Balkán kurzus néven a Pécsi Tudományegyetemmel együttműködve szabadon választható műveltségi kurzust is hirdettek, amely megismerteti a résztvevőket a Balkán országainak történeti, politikai, társadalmi hátterével, valamint a térség multietnikus és multikulturális jellegével, különös tekintettel a filmművészetre. És ha ez még mindig nem volna elég, a fesztiválozók a nagysikerű szlovák filmrendező, Dusan Hanák fotókiállítását is megnézhetik, amelyet a Moveast csapata a Szlovák Intézettel együttműködve szervezett. Ezen kívül Passport Control – Mediawave nemzetközi zenei műhely címen életre hívtak egy színes muzsikus workshopot is, amelynek keretében a régió több országának fiatal és középgenerációs zenészei találkozhatnak egymással, hogy különböző zenei műfajokban (jazz-blues-underground) közösen zenéljenek. Esténként a hazai és a régió országaiból érkező fiatal együttesek adnak koncertet: Ferenczi György és a Rackajam, Joe Fonda (Eastern Boundary Trio), Pavel Fajt, Yumiko Ishijima, Grencsó István, Takáts Eszter és a Gumizsuzsi.
Hogy miért jó egy ilyen fesztivál? Egyrészt a filmszakma tagjainak önfeledt egymásra találása miatt. Képzeljük el, ahogy Durst György producer lila kalapban ölelgeti a Filmunió munkatársát Baranya megye székhelyének sétálóutcáján, vagy azt, hogy Xantus János rendező szambára emlékeztető mozdulatokkal ropja a táncot, míg Tóth Erzsébetet, az MMK vezetőjét elbűvöli az afro-kubai és brazil hagyományból táplálkozó, hip-hoppal, jazzel és a szláv dallamvilággal fűszerezett szlovák nemzetiségű Mango Molas koncertje. Török Ferenc ifjú tanítványai közé vegyülve egy füstös kocsmában tart előadást azokról az időkről, amikor a Filmművészeti Főiskola testvériskolája volt a rendőrtisztképző. De azt is csak egy ilyen fesztiválon lehet elcsípni, amint Gigor Attila kissé már vöröslő szemekkel, de még mindig kedvesen válaszolgat az újságíró kérdéseire, akivel a mosdóban találkozott össze.
Rezervátum |
A Moveast legnagyobb erénye azonban mégis az, hogy széles közönségréteget vonz a film és a filmezés bűvkörébe akkor, amikor a mozgóképkultúra újabb radikális átalakulásának korszakát éljük. A fesztivál negyedik napján tartott szakmai konferencián Vígh Zoltán, az MTV Zrt. digitális műsorszórásra való átállásának koordinátora elmondta, hogy a médiapiac versenyhelyzete miatt várhatóan a jövő nyártól kezdve kizárólag HD-formátumban készülő műsorokra kötnek majd szerződést. A beszélgetésen jelen lévő filmrendezők és producerek félelmüknek adtak hangot, amiért kevés idő áll rendelkezésükre a fullraszteres kamerahasználat elterjesztésére és saját HD-technikai apparátus kiépítésére. A termékbemutatóval egybekötött konferencián az érdeklődők megismerkedhettek a filmgyártás digitális lehetőségeivel és a legújabb médiatechnológiai eszközökkel.
Hasonlóan nyitottak a nagyközönség számára a versenyfilmek utáni beszélgetések is, amelyeken egy-egy magyar filmrendező kérdezi a filmek alkotóit. Ezeken a néha esendő, ám mégis szerethető beszélgetéseken a fő problémát – a vetítésekhez hasonlóan – a nyelvi szakadékok áthidalása okozza. Míg a filmeknél ez az elcsúszó, elmaradozó feliratokat jelenti, a közönségtalálkozókon sok múlik a fáradhatatlan tolmácsokon. A legnagyobb érdeklődés mellett zajló beszélgetésen, amikor A nyomozó stábja teltház előtt válaszolt a nézők és Mispál Attila moderátor vég nélkül sorjázó kérdéseire, kiderült, hogy teljesen felesleges a tolmács jelenléte. A beszélgetés háromnegyedekor vette valaki a bátorságot a közönség soraiból, hogy megkérdezze, ül-e nem magyar anyanyelvű közöttünk…
Kapcsolódó cikkünk: Toroczkay András: Zsánerfilm kizárva
V.ö. Csákvári Géza: Zsugori kelet
A versenyprogramhoz kapcsolódó cikkünk:
Stuber Andra: A boncmester közbevág / Gigor Attila: A nyomozó
Bán Zoltán András: Árvácskák / Faur Anna: Lányok