ASZTALNÁL, MUNKARUHÁBAN

Háy János: Kik vagytok ti? Kötelező magyar irodalom
2019.08.02.

Találkozások élménybeszámolói ezek az írások. Nem irodalomtörténeti kalauz, nem is tudományos munka ez. Nem akar az lenni. De ha még sokáig rosszul reklámozzák, ez lesz az a könyv, amit merő tévedésből „pihévé szednek hűvös kócsagok”. Kár lenne. GABNAI KATALIN ELEMZÉSE. Tovább a cikkhez

MINDENKI HAZUDIK

Tóth Krisztina: Fehér farkas
2019.07.31.

Tóth Krisztina új kötetének írásait talán a titok fűzi egybe. Titkok, rejtélyek, erőszak, megaláztatás, elfeledni és eltemetni vágyott kínos esetei a múltnak, amelyekre hol fény derül, hol nem, de sem az írások szereplőit, sem az olvasót nem hagyják nyugodni. SCHILLER MARIANN RECENZIÓJA. Tovább a cikkhez

CSÚCSRA JÁR

Móricz Zsigmond: Kivilágos kivirradtig / Miskolci Nemzeti Színház
2016.12.04.

Végtelenül gazdag előadás: nemcsak a húszas évek numerus claususos világát idézi meg, de az örök magyar agóniát; a pusztulást, az életörömöt, a szépséget. A miskolci társulat tündököl Móricz ragyogásában. KOVÁCS DEZSŐ KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

KI LEGYEN A VEZÉR?

Móricz Zsigmond: Erdély – Tündérkert / Miskolci Nemzeti Színház
2015.05.11.

Miről is szólna másról az Erdély, mint a hatalomváltások mocskos praktikáiról? KOVÁCS DEZSŐ KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

SZEGÍNY LEGÍNY, SZEGÍNY LYÁNY

Móricz Zsigmond: Pillangó / Nemzeti Színház, a Székesfehérvári Vörösmarty Színház vendégjátéka
2014.05.11.

Ebben az alcíme szerint Szerelmi idillként aposztrofált móriczi történetben kevés van, ami idillikus, a szerelem beteljesedéséhez vezető út pedig végképp nem az. Vehetjük ezt iróniának is a realista széppróza írófejedelmétől? Tovább a cikkhez

AZ IRODALOMTÖRTÉNÉSZ MINT ÉN-ELBESZÉLŐ

Soltész Márton: Működés
2013.09.23.

Tanulmányok, kritikák, előadások, jegyzetek sorakoznak a könyvben. Gondosak, találóak, egyéni szemszögűek, vitatható mozzanataikban is formátumosak. Alább mégis viszonylag kevés szó esik a szakmai kvalitásokról. TARJÁN TAMÁS ISMERTETÉSE. Tovább a cikkhez

DRÁMA HÍJÁN

Móricz Zsigmond: Úri muri / Miskolci Nemzeti Színház
2012.11.07.

Van valami finom irónia abban, hogy az év drámája Miskolcon voltaképpen nem dráma, hanem a dráma töredékeit is felhasználó regényadaptáció. URBÁN BALÁZS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

BOLDOG(TALAN) EMBER

Móricz Zsigmond: Naplók 1926–1929
2012.10.01.

A jelen elképzelések szerint hat kötetet kitevő hatalmas anyag második gyűjteménye az író nem minden érzelmi és gyakorlati akadályt leküzdve megkötött második házassága táján kezdődik, és a Nyugat szerkesztői feladatainak elfogadásával végződik. TARJÁN TAMÁS KÖNYVISMERTETÉSE. Tovább a cikkhez

MAGYAR NYÁR, MAGYAR ECSETTEL

Móricz Zsigmond: Nem élhetek muzsikaszó nélkül / Kőszegi Várszínház 2010
2010.07.15.

„Móricz Zsigmond ebben a darabjában nem bírál, nem mond erkölcsi ítéletet, nem erőszakoskodik nagy életproblémákkal” – idézi Schöpflin Aladárt a Nem élhetek muzsikaszó nélkül című előadás színlapja, s a Nyugat jeles recenzensének állítása éppúgy igaz a kőszegi produkcióra, mint a Móricz-színműre. Tovább a cikkhez

ELHÚZTÁK

Móricz Zsigmond: Úri muri / Nemzeti Színház
2010.01.26.

Markáns, a hangulati aláfestés szerepén jócskán túlterjeszkedő zenei kíséret és erőskezű, ám némiképp iránytalan rendezés jellemzi az Úri muri legújabb, Móricz színművétől és regényétől egyaránt elrugaszkodó változatát. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA. Tovább a cikkhez