KATONADOLOG

Shakespeare: Macbeth – Cheek by Jowl / Nemzeti Színház, Budapesti Tavaszi Fesztivál 2011
2011.03.29.

Semmiből mi sem lesz, megtanultuk rég a másik nagy tragédiából, itt viszont épp annak lehetünk tanúi, ahogyan a semmiből minden lesz a nyomasztóan következetes, súlyos előadás során. JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

ÉNÉNÉNEK

Esterházy Péter: Én vagyok a Te / Nemzeti Színház
2011.03.03.

Egy hétvégén két jelentékeny ősbemutatóra is futotta a társulat erejéből. Az új Esterházy-darab mai revü (a zenés katonadolog, azaz a Mohácsi testvérek Egyszer élünk című „tegnapi revüje” után). Az Én vagyok a Te amolyan esterházys Isten-dolog. TARJÁN TAMÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

MEGHALNI KÖNNYŰ, ÉLNI NEHÉZ

Kovács Márton–Mohácsi István–Mohácsi János: Egyszer élünk, avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe / Nemzeti Színház, POSZT 2011
2011.02.27.

A megtörtént eseményekből kiinduló, a valóságot mesébe oltó, a rejtőzködő költészetet, az (ön)ironikus groteszket és a brutális abszurditást ötvöző mű múltunkkal és jelenünkkel való szembenézésre késztet. NÁNAY ISTVÁN KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

OKTETT

Heiner Müller: Kvartett / Nemzeti Színház
2011.01.31.

Heiner Müller kétszereplős Kvartettje – tehát kvartett két hangra, ami már önmagában megrezzenti füleinket, miként lehet négyzetre emelni egy előadás belső tartományát –, bizonyos értelemben Jean Genet Cselédek című francia klasszikusára adott német riposzt. FORGÁCH ANDRÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

ESTETEMETŐ

Fejes Endre–Presser Gábor: Jó estét, nyár, jó estét, szerelem / Nemzeti Színház
2011.01.10.

Nem lenne haszontalan tudni, mely felkínált darabok közül bólintott rá a rendező éppen erre. Zenés színházi ön- és társulati tréningnek nem rossz választás, de az emberöltővel ezelőtt keletkezett színmű, miközben levedlette a régit, kevéssé vett fel új, mai arcot. TARJÁN TAMÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

FEKETE, FEHÉR, IGEN, NEM

A válogató a Deszka Fesztiválról
2010.12.17.

A Deszka Fesztivál, a kortárs magyar dráma egyetlen országos fesztiválja a Drámaírói Kerekasztal kezdeményezésére jött létre. Először vándorfesztivál volt, megjárta a Petőfi Színházat (Sopron) és a Gárdonyi Géza Színházat (Eger), végül 2007 óta minden évben a Csokonai Színház rendezi meg. Tovább a cikkhez

RING

Térey János: Jeremiás avagy Isten hidege / Nemzeti Színház
2010.11.18.

Tennessee Williams Orpheusza után Térey Nagy Jeremiása is alászáll a Gobbi Hilda Színpadon. Antal Csaba forgáselvű díszlete ezúttal a közönséggel köröz néha: a fantáziált közeljövő debreceni metróállomásait járjuk be. Ám Jeremiás helyett nem tehetjük meg a sorsösszegző utat. TARJÁN TAMÁS ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

SOK SZÍNES LUFI

Csehov: Három nővér / Nemzeti Színház, POSZT 2011
2010.09.28.

Bár az átgondolt koncepciótól, az újszerű ötletektől és a fegyelmezett színészi csapatmunkától nehéz lenne megtagadni az elismerést, azért Andrei Şerban rendezése a néző legelső, naivitásában is érvényes kérdésére nemigen válaszol. A kérdés: segíti-e az életemet ez az előadás? LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

KIS BAJOR ÖLMELEG

Martin Sperr: Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból / Nemzeti Színház, POSZT 2011
2010.05.02.

A kritikus fájós nyakú, zsibbadékony kripli. E restellnivaló tény említését eddig sikerrel mellőzte írásaiban, ám Alföldi Róbert igazgató-rendezői működése most mégis arra készteti, hogy egy fontos előadás beszámolóját e merőben magánjellegű életproblémával kezdje. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

POROND ÉS HORIZONT

Shakespeare: Lear király / Nemzeti Színház, BTF 2010
2010.04.26.

A király önmaga szobra. Kulka János egy lassan emelkedő hengertalapzatra merevedve érkezik a mélyből, feje fölé fényglóriás henger ereszkedik. Ő a kapocs föld és ég között. Talán ebből már sok neki, talán ezért dől le posztamenséről s dönt úgy: országfelosztó bolond lesz. TARJÁN TAMÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez