Képző

Hirdetés

 concerto mozart revizor
R-BESZÉLGETÉS: PONTOK, VONALAK, RÁCSOK JÁTÉKA Rényi András tárlatvezetése a balatonfüredi Modern Műtárban

R-BESZÉLGETÉS: PONTOK, VONALAK, RÁCSOK JÁTÉKA
Rényi András tárlatvezetése a balatonfüredi Modern Műtárban

Nem hétköznapi esemény, ha Magyarországon új kiállítóhely nyílik, amelyben egy modern magángyűjtemény kap helyet. A Balatonfüreden 2023 tavaszán nyílt Modern Műtár különleges épületegyüttesében a közel ötven éve alakuló Szöllősi–Nagy-gyűjtemény látható. A hidrológus és festőművész házaspár kezdetben a magyar Európai Iskola modernista alkotóinak műveit gyűjtötte, később Franciaországban a francia és az emigrációban élő magyar művészek alkotásait, majd a kilencvenes évektől a gyűjtemény valóban globálissá vált: japán, latin-amerikai, német, svéd és holland absztrakt darabok sorakoznak benne. A Momű vezető kurátorának Rényi Andrást kérték fel, a Revizor vele járta végig a Képek játéktere című kiállítást.

Bírom a kritikát. Na, erre befizetek!
Ezeket a cikkeket előfizetőink olvashatják. Már előfizetőnk vagy? Lépj be!
Belépek Előfizetek
Tovább a cikkhez

Hirdetés

btm gotikus revizor
szfvar 20240118
concerto mozart kicsi revizor
bfz martin varjon revizor
bun es bunhodes

KIFORDÍTOTT COPYRIGHT
Basquiat. The Retrospective / Albertina Museum, Bécs

Ha van kihagyhatatlan kiállítás, akkor az a Jean-Michael Basquiat életművéből rendezett tárlat a bécsi Albertinában. A művész durva, nyers, art brut-hoz közelítő, az amerikai punk kultúra és east-side világát is beillesztő vizualitásával, kritikai megközelítésével hamar elérte, hogy a legnagyobbakkal állítson ki. Miközben az elsők között ismerte fel, hogy a köztér is lehet kommunikációra alkalmas felület, a jelenben is kívülálló, outsider maradt. MARTINCSÁK KATA KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

AZ ÉLETÖRÖM SZOLGÁLTATÓJA
Henri Matisse – A gondolatok színe. Remekművek a párizsi Centre Pompidouból / Szépművészeti Múzeum

Ha van irodalmi író, akkor Matisse festészeti festő vagy képzőművészeti képzőművész. Életművébe nem szüremlettek be a múlt század első felének történelmi viharai, s azt sem mondhatjuk, hogy gazdagítja emberismeretünket. Szenvedélyesen és lelkiismeretesen végigdolgozott, ugyanakkor állandó kételyekkel terhelt életének kutatásai kifejezetten esztétikaiak voltak. RADNÓTI SÁNDOR KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

GYÁSZMENET, DIADALMENET, KÖRMENET, HALÁLTÁNC
Lágyabban játszd a táncot – William Kentridge videó-installációja (2015). Millennium Háza, NEO Kortárs Művészeti Tér.

Nyolc nagy, különálló táblán vetítik a dél-afrikai képzőművész tájat és ipari tájat, elhagyatott bányát, sívó pusztát, kóró növényeket ábrázoló szénrajzait. Az előtérben fekete ember sárga dzsellabában balról jobbra haladva forgó táncot jár dobszólóra. Majd jobbról balra kezdődik az árnyjátékszerű figurák – táncosok, zenészek, más résztvevők, továbbá rajzok, hibridek – menete, miközben a háttér szénrajzain a sötét ég és a növényzet változik. RADNÓTI SÁNDOR KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

ÖNZETLENSÉG MÁSKÉNT
Jelenlétem evidens. Anyaság a kortárs vizuális kultúrában / Deák Erika Galéria

A hétköznapi teendők között boldogan és elégedetten tűnnek fel a hírmédiában, az utcai plakátokon, a közösségi médiában és a filmekben a gyermeket vállaló nők, más néven anyák, akik nem távolodtak el olyan messze a hetvenes évek amerikai háziasszonyának a szerepétől, amelynek mítosza ellen a második hullámú feminizmus is küzdött. MARTINCSÁK KATA KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

Hirdetés

magveto krasznahorkai 20240117
btm kozepkor 20240115
btm ido 20240110
orlai mikor hazudtam 20240110
babszinhaz krabat kicsi revizor

HULLÁMOK ÁRNYÉKÁBAN
Hans Weigand: Rider in the Storm / Albertina

A klasszikus formákkal is dolgozó Hans Weigand nagyon is kortárs társadalmi problémákra utal alkotásaival, melyekben izgalmas feszültség képződik a jövő felett érzett szorongás, a múltban elszalasztott lehetőségekből fakadó csalódás és a mindezekkel szembeni könnyed humorú, mégis határozott ellenállás között. CSEH DÁVID ÍRÁSA.

Tovább a cikkhez

BEVARRNI A VILÁG SEBEIT
Ai Weiwei: In search of humanity / Albertina Modern, Bécs

Kézzel festett porcelán napraforgómagok, deformálódott biciklik, egy Han-dinasztiából származó váza maradványai – a kortárs művész munkái bár jól ismertek, eddigi legnagyobb retrospektív tárlata mégis új megközelítésben láttatja az életművet, rávilágítva az autobiográfia mellett kultúrtörténeti összefüggésekre is. MARTINCSÁK KATA KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

PETREZSELYEM FÖLAPRÍTVA
Fajgerné Dudás Andrea: Háziasszony katalizátora / Godot Kortárs Művészeti Intézet

Fajgerné ezúttal amellett, hogy Trabantba ültetett, zöldparadicsom lekvárt főzött (ehető műtárgy!), common jam eat-art eseményeket szervezett, festett és felolvasott, a Godot kiállítóterét is teljesen átalakította. A kiállítás megtekintése után még azoknak is leesik a tantusz, akik eddig még nem jöttek rá, hogy az igazi forradalom a mosogatónál kezdődik. MARTINCSÁK KATA KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

STRANDSZOCIOLÓGIA
Martin Parr fotósorozata a Műcsarnokban

A strandoknál őszintébb helyet keveset tudok elképzelni. Nem arra gondolok, hogy a ruharétegeket lehántva magunkról ki milyen beach bodyt tud kivinni a partra. Sokkal inkább arra a kendőzetlen valóságra, ami a brit Martin Parr fotóin feltárulkozik. A Budapest Fotó Fesztivál keretében, a Műcsarnokban kiállított fotókon ugyanis a világ minden tájáról hozott a brit fotós példákat ezekre a szociológiai mikrovilágokra. SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA ÍRÁSA.

Tovább a cikkhez

AZ HAUTE COUTURE MADELEINE-SÜTEMÉNYE
Yves Saint Laurent-kiállítások Párizsban

Merről is közelítsük meg az emblémává emelkedett divattervezőt? Magyarul a szó inkább utal szakmai korlátokhoz kötött mechanikus mesteremberre, nem pedig merészen álmodó, nagyvonalú gondolkodóra. Yves Saint Laurent poéták és szobrászok, festők és filmesek, megannyi művész ámulatában dolgozó, általuk inspirált nagyszabású alkotó. BÖRCSÖK DÓRA ÍRÁSA.

Tovább a cikkhez

MINDENT A SZEMNEK…
Art deco Budapest. Plakátok, tárgyak, terek (1925-1938) / Nemzeti Galéria

Adósságot törleszt a Magyar Nemzeti Galéria most megnyílt Art deco Budapest kiállítása. Ez a stíluskorszak – bár minden megvan benne, amiért lelkesedni lehet – időről időre elfelejtődik, kimegy a divatból. Aztán visszajön, mert a luxust nem lehet megunni. A két világháború közötti korszak jellegzetes ízléséről átfogó képet adó tárlat csupa glamour, tobzódik az érzéki vizualitásban. ZÖLDI ANNA KRITIKÁJA.

Tovább a cikkhez

TÁRSADALMI VÍZIÓ ÉS VILÁGVÉGEVÁRÁS
Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa / Szépművészeti Múzeum

Egyszer virágkor, másszor világvége-hangulat. A test gyönyöreinek élvezése vagy az aszketizmus és remegés a Pokol bugyraitól. A közhangulat ingadozásának pedig hű lenyomata a művészet. Festett, írott vagy megénekelt formában, de mindig az emberiség két véglet közötti aktuális helyzetét mutatja. SOMOGYI-ROHONCZY ZSÓFIA ÍRÁSA.

Tovább a cikkhez