A KICSINY DOLGOK HATALMA

id. Pieter Bruegel kiállítása a bécsi Kunsthistorisches Museumban
2019.01.12.

Ki volt Peter Bruegel? Moralista vagy fatalista? Optimista vagy cinikus? Humorista vagy filozófus? Népies vagy intellektuális? Humanista vagy mizantróp? Lokális vagy globális gondolkodó? BORDÁCS ANDREA ELEMZÉSE. Tovább a cikkhez

VALAKI FIGYEL…

Global Control and Censorship / Modem, Debrecen
2018.12.18.

A debreceni Modem és a budapesti Goethe Intézet közös kiállítása az individuum szentségének korában a leginkább kényelmetlen kérdést feszegeti: mennyire hihetünk még a privát szféra sérthetetlenségében. ZÖLDI ANNA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

MI LESZ A VÉGÉN?

A fecsegő potyautas 56.
2018.12.06.

Mivel nem vagyok művészettörténész, és már nem is leszek, maradok a műkedvelői poszt felelőtlenségénél, szeretettel elmondom, hogy min tűnődöm azóta is. Vajda Lajos utolsó korszakán. SZÍV ERNŐ ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

VAJDÁBÓL NEM LETT JÓZSEF ATTILA

Világok között – Vajda Lajos élete és művészete / Ferency Múzeum, Szentendre
2018.11.27.

„Az üresen hagyott háttér Vajda számára a végtelen” – írja róla az alkotótárs és egykori hitves, Vajda Júlia. Tovább a cikkhez

ÖRÖKRE BEFEJEZHETETLEN - A MEGÚJULT SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM

2018.11.22.

Majdnem három évig tartó munka és tizenötmilliárd forint elköltése után ősszel újra megnyílt a Szépművészeti Múzeum. Az épület történetének legnagyobb rekonstrukcióján esett át, de első látásra mintha csak apróbb simítások történtek volna. Éppen ez mutatja, hogy a tervezők jó úton jártak. Tovább a cikkhez

HATÁROKON INNEN ÉS TÚL

Nyelvrokonok - Észt-magyar kortárs művészeti kiállítás / Ludwig Múzeum
2018.11.19.

A balti régió ambivalens módon fogadta a nyugati fogyasztói kultúrához való szabad hozzáférést, mert nemzeti sajátosságait most ettől a másik „gyarmatosítótól” féltette. TÓTH DITTA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

Címkék: Ludwig Múzeum

VÁLTSON JEGYET A JÖVŐBE

A jövő építészeti öröksége / Metró Galéria
2018.11.12.

Az építészettel kapcsolatban a közbeszédben manapság gyakori a múltba révedés vádja. Nos, ezúttal szó sincs erről: két hónapon át a jövő városaiba utazhatunk, méghozzá metrón, mindössze egyetlen BKV jegy áráért. ZÖLDI ANNA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

EGY DEMONSTRÁCIÓ TÁBLÁI

Beszélgetés Nemes Csabával
2018.11.05.

2015-ben a krakkói Mocakban volt közel tíz év műveit átfogó kiállítása, tavasszal ugyanott résztvevője volt egy nagy nemzetközi kiállításnak, de Nemes Csabának vannak alkotásai a bécsi Albertina és a párizsi Pompidou Központ gyűjteményében is. VLASICS SAROLTA INTERJÚJA. Tovább a cikkhez

A HELY, A FESTÉK ÉS A TEST SZELLEMEI

Bacon, Freud és a londoni iskola festészete / Magyar Nemzeti Galéria
2018.10.25.

Elegáns, nagyvonalú és szép tárlat a Bacon, Freud és a londoni iskola festészete. A néző első benyomása az arányosság és tágasság érzete: világos teremsorok, áttetsző tagolás, szellős akasztás és tömör, informatív falszövegek segítik elmélyedésünket. RÉNYI ANDRÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

KÍSÉRLETI FÉNYSZIMFÓNIÁK

A sötét feltárása / Trafó Galéria
2018.10.11.

A végig barlangban meg a bejárat körül játszódó Grotta profunda eklektikus pillanatok fűzére: akad extázisban tobzódó meztelen nő, szavalókórus, és van, hogy rokokó parókás barlangszirének járják önfeledt táncukat Artemisz karaként. Teszik mindezt Straussra. VERESS GYÖNGYI ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A GOMOLYGÓ TÖRTÉNELEM

Petneki Áron: „Oh az ecset nagy szónok!” Jan Matejko és a magyarok
2018.10.09.

A művészettörténet egyetlen modern historiográfusa sem sorolná Jan Matejko művészetét a festészeti progresszió körébe, de ha ez így van, akkor csak arra bizonyíték, hogy a progresszivista unilineáris fejlődés-elv sem különb más ilyen fölfogásoknál. RADNÓTI SÁNDOR RECENZIÓJA. Tovább a cikkhez

ÉRINTÉSSEL TELÍTETT SZAVAK

Benczúr Emese: Let it be című kiállítása / MODEM, Debrecen
2018.09.18.

Tovább a cikkhez

A TRÉFA NYOMÁBAN

Beck András Raktárkészlet című szerkesztett kötetéről és kiállításáról
2018.08.28.

A Raktárkészlet középpontjában a Tréfa magyar kiadása áll, amely Rubin Péter fordításában 1968-ban jelent meg az Európa Könyvkiadónál (és párhuzamosan a pozsonyi Tatrannál). Terjesztésre Magyarországon nem(igen) került, bevonták illetve bezúzták, lappangó példányai kultuszkönyvvé tették... Tovább a cikkhez

NŐI TESTÉLMÉNY - HIGGADT KÖNYÖRTELENSÉGGEL

Frida Kahlo - Remekművek a mexikóvárósi Museo Dolores Olmedóból / Magyar Nemzeti Galéria
2018.08.20.

„A művészet történetében ő volt az első asszony, aki tökéletesen és megalkuvást nem ismerő őszinteséggel, higgadt könyörtelenséggel jelenítette meg a csakis a női nem által megtapasztalható általános és konkrét élményeket”. BORDÁCS ANDREA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

MEGINT JÓT BESZÉLGETTÜNK, LILIKA

Schaár Erzsébet (1908-1975) SCHAÁR + Válogatás Zimányi László gyűjteményéből / FUGA
2018.08.02.

Aki jó szobrászatot akar látni (vagy a mai köztéri bronz és fa viccekről azt hiszi, hogy komoly), menjen el a FUGÁ-ba, és nézze meg Schaár Erzsébet kiállítását. IBOS ÉVA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez