VISSZAFOGOTT POKOLJÁRÁS

Szegedi Kortárs Balett: Inferno
2011.05.09.

Az Inferno „külső” és „belső pokolként” választja szét a Liszt-szimfóniákra koreografált két előadásrészt. A test sanyargatásával büntető pokolbéli és az emberen belüli pokol miatti szenvedés a test mint anyag témája, így lehetőséget nyújt a (kortárs) tánc önmegmutatására. KÉRCHY VERA ELEMZÉSE. Tovább a cikkhez

KIÉLEZVE

Wayne McGregor - Random Dance: FAR / Trafó
2011.05.08.

Gumitestű, higanymozgású táncosok, lehetetlent súroló mozgásvilág, tűfények ezreivel festett fénymátrix, szigor, perfekcionizmus. Ha új bolygót fedeznénk fel, ahol intelligens ufók élnek, a Randomot kéne fellőni hozzájuk, hogy bemutatót tartsanak az emberi testről. KRÁLL CSABA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

LENYŰGÖZŐ KETTŐSSÉG

Shen Wei Dance Arts: Map; Re-II. rész / Fesztivál Színház, Budapest Táncfesztivál 2011
2011.05.04.

A Map szellemes és szigorúan konceptuális darab, a Re- pedig látványos, érzelmes utazás a kollektív tudattalan birodalmába. Ilyen színvonalú munkákkal még külön-külön sem szoktak koreográfusok előállni, hát még egymás mellé állítva! TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

TEST-TÉR-KÉP

William Forsythe installációk / Budapest Táncfesztivál 2011
2011.05.03.

Merre van a lent és fent? Mitől függ, aki lóg? Mi a tánc tere? Mikortól számít táncnak egy mozgás? Hogyan lehet új mozdulatokat teremteni? Bár személyesen nem volt jelen, három kisfilmje és egy installációja által betekintést nyerhetettünk William Forsythe gondolkodásmódjába. MAUL ÁGNES ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

HŰVÖS ÉS FORRÓ

Három együttes egy színpadon - Töredék, A belső pokol, Kakas / Budapest Táncfesztivál 2011
2011.05.02.

Két budapesti premier és egy megunhatatlan örökzöld a (volt) egri, a szegedi és a győri táncosok közös estjén. Három különböző vérmérsékletű, stílusú és minőségű táncdarab a társas kapcsolatok színéről és fonákjáról. KRÁLL CSABA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

SZEDTE-VETTE TEREMTETTE

Karttunen Kollektiv; Susanna Leinonen Company; Tommi Kitti & Co / Budapest Táncfesztivál 2011
2011.05.01.

A fesztiválon kiemelt helyet kapott a keleti és nyugati hatások határvonalán fejlődő finn kortárs tánc bemutatása. Megtudhattuk, milyen a finn koreográfusok diszkó-emlékezete, milyen lett volna A Gyűrűk Ura, ha Ilmarinen kovács a főhőse, s milyen a finn hétköznapi csendélet. SISSO ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

JÁTÉK ÉS CSALÓDÁS

Duda Éva Társulat: Credo; Inversedance: F2 / Budapest Táncfesztivál 2011
2011.04.28.

A XI. Budapest Táncfesztivál (korábbi nevén Táncfórum) egyik idei újítása a „két alkotó egy színpadon” koncepció: egy estén két különböző együttest láthatunk. Ezzel elvileg jól járhat a közönség, hiszen kettőt kap egyben. MEGYERI LÉNA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

ÉLES SZEMMEL A MÚLTBA NÉZ

Russell Maliphant: AfterLight / Trafó
2011.04.18.

Maliphanté napjaink táncművészetének egyik olyan, tündökletesen rabul ejtő, okos és kiszámított pályája, melynek fontos állomásait itthon is jól ismerhetjük. HALÁSZ TAMÁS ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

ARANY CSERESZNYE

Royal Ballet of Flanders - William Forsythe: Impressing the Czar / St. Pölten
2011.04.11.

Az első reakció a döbbeneté, a második az eszmélésé, a harmadik az ámulaté. Bizarr balettőrület három felvonásban, öt képben – óarany kellékarzenállal, trappoló „iskolás lányokkal” és reneszánsz kelmesuhogással. KRÁLL CSABA ELEMZÉSE. Tovább a cikkhez

JELES NAPOK

60 év – A Magyar Állami Népi Együttes műsora; Egy élet a tánc – a 80 éves Novák Ferenc köszöntése / Budapesti Tavaszi Fesztivál 2011
2011.04.07.

A tavaszi fesztivál idei évadjában feltűnően kevés táncprogram kapott helyet, viszont a véletlen egymás közelségébe sodort két jeles évfordulót. Jó, hogy így történt, mert a két est felskiccelte a néptáncművészet jelenét, de még inkább múltjának szinte összes jelentős irányzatát. FUCHS LÍVIA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

ÉN VAGYUNK, MI VAGYOK

Io sono / Közép-Európa Táncszínház
2011.04.04.

A Közép-Európa Táncszínház Io sono című szólófüzére teljesen átalakult az októberi premier óta. A kísérleti-kísérletező darabnak szánt koreográfiába az idő múlásával az „én” mellé egyre hangsúlyosabban betolakodott a „mi”, az egyén(iség) mellé a közösségi szerep. KRÁLL CSABA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

NEM AZ A CARMEN

Antonio Gades Társulat: Carmen / Thália Színház, Budapesti Tavaszi Fesztivál 2011
2011.04.03.

Egyszerre koppanó cipők, tüzes tekintetek, lehengerlő össztáncok, ámulatba ejtő szólók és szívbemarkoló dalok. Szélsőséges indulatok, felszín alatt lappangó tragédia, büszke férfiak és egy öntörvényű nő. Kivételes profizmus és maximális összhang. Kell ennél több? MAUL ÁGNES KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

FELCÍMKÉZVE

Szegedi Kortárs Balett: Testek filozófiája
2011.03.28.

Nagyvonalú cím, leegyszerűsített, előre gyártott üzenetek: a Testek filozófiája könnyen fogyasztható klisék mentén halad. Amúgy pedig nagy siker. TÓTH ÁGNES VERONIKA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

NE EZ A DAL LEGYEN!

Nyílt levél önmagunknak – a Trafó-ügy kapcsán, de nem csak arról
2011.03.25.

Egy határozott kijelentés, mielőtt a bizonytalan részletekben elvesznénk: a Trafót meg kell őrizni. Sőt: hagyni kell. Hagyni annak, ami. UPOR LÁSZLÓ VÁLASZA. Tovább a cikkhez

Címkék: Trafó

HARCMEZŐ

Válasz Králl Csaba nyílt levelére
2011.03.23.

Furcsa műfaj ez a nyílt levelezés. Az ember nem is nagyon tud mit kezdeni vele. Párbeszédnek tűnhet, de valójában monológok sora. Az igazság keresésének semmiképpen nem terepe. Szubjektumokra épülő, érzelmektől sem mentes, az íróját reflektorfénybe helyező, de valójában létező műfaj. Tovább a cikkhez

Címkék: Bozsik Yvette, Trafó