EURIDICE ÉS NEJE

Gluck: Orfeo & Euridice / Armel Opera Festival
2018.07.09.

Két nő szerelmét beszélte el Gluck operája az Armel Operafesztivál nyitóelőadásán. Friss és üde produkciót láttunk, amely erőszakoltságtól mentesen kortársiasított egy klasszikust. CSABAI MÁTÉ CIKKE. Tovább a cikkhez

ÉJJEL KETTŐ A FÉRFIVÉCÉBEN

Fishing on Orfű 2018
2018.07.09.

Ha egy zenekar tényleg annyira szeretne befutni, mint a Csoki és Hipo, akkor érdemes nekik kicsit segíteni. A kilencvenes évek magyar popzenekarainál már úgyis megtanultuk, hogy bárkiből lehet sztár. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

BIZONYTALAN IDŐK

King Crimson / Müpa
2018.07.02.

A saját múltjára annak felidézésével fátylat borító King Crimson tizenöt év után tért vissza Magyarországra. Döbbenet maradt utána. Nem áll jól a zenekarnak a nosztalgia-kabát, s úgy taroltak végig a repertoáron, hogy annak legfeljebb néhány dal erejéig volt múltidéző hangulata. RÁTOSI MILÁN ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

HULLADÉDELGETŐ

Richard Strauss: Salome / Budapesti Nyári Fesztivál
2018.07.01.

Strauss Saloméja az operairodalom talán legsokkolóbb műve, épp ezért megbocsáthatatlan, ha olyan erőtlen előadás születik belőle, mint a margitszigeti volt. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

BÉKEATTAK

Joyce DiDonato és az Il Pomo d'Oro Zenekar
2018.06.24.

Nagy énekesnő, pompás zenekar, érdekes program, nemes szándék, valamint kínos mértékű didaxis és szépelgés: ez mind így együtt Joyce DiDonato békeharcos koncertje. A Müpából távozó közönség többsége hetekre, sőt talán hónapokra lemondott a világháború kirobbantásáról és terrorakciók elkövetéséről. Tovább a cikkhez

ANGOLKERT - HANGOKBÓL

A Budapesti Nyári Fesztivál nyitókoncertje / Margitszigeti Szabadtéri Színpad
2018.06.18.

Ritkán közelítünk zeneművekhez tájképek példáján keresztül. Dohnányi első zongoraversenyéről mégis az angolkertek jutottak az eszembe. Itt egy patak, ott egy tó, fölöttünk a platánsor, csoportba rendezett cserjék, műromok. Csupa közhely, csupa reminiszcencia, de mégis elragadó. MERÉNYI PÉTER ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A MINISZOKNYÁIMTÓL ÓVTÁK A KÖZERKÖLCSÖT

Beszélgetés Koncz Zsuzsával
2018.06.17.

Önéletrajzi könyvvel jelentkezett Koncz Zsuzsa, aki elárulta, mit gondol a #metoo-ról, mihez kezd a róla terjedő álhírekkel, és mit tanult az őt felnevelő nőktől. SOÓS TAMÁS INTERJÚJA. Tovább a cikkhez

EGYÉN ÉS KÖZÖSSÉG

Az Art Ensemble of Chicago a MOMkultban
2018.06.12.

A közel ötven éve folyamatos jelen időben létező Art Ensemble of Chicago egyetlen, minden hájjal megkent hányavetiséggel szerkesztett kompozícióban tárta fel a jazz történetének mélyrétegeit, bizonyos aspektusaiban messze túlmutatva a műfaji kereteken. RÁTOSI MILÁN CIKKE. Tovább a cikkhez

BACHTÓL SZKRJABINIG

Szokolay Balázs a Zeneakadémián
2018.06.11.

Egy műfaj hét arca – hét zeneszerző hét művében. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

JORDI SAVALL ELÉGEDETT

Jordi Savall és a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje / Zeneakadémia
2018.06.11.

Ez ritka. Nem az, hogy elégedett a katalán muzsikus, hanem hogy egy szimfonikus zenekarnak csak úgy mellékesen olyan barokk együttese legyen, amely így tud zenélni. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

GYŐZELEM A CINIZMUS FELETT

Defiant Requiem / Zsidó Művészeti Napok
2018.06.05.

Verdi Requiemjének terezini előadásai a nyugati kultúra megismételhetetlen pillanatai közé tartoznak. Rögtön felmerül a kérdés: megismételhetők-e mégis ezek a pillanatok? CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

SZÉLLEL SZEMBEN

A Modern Art Orchestra a BMC-ben
2018.06.04.

Az alkalom és a felkészültség találkozása elmaradt a Modern Art Orchestra évadzáró koncertjén, ugyanakkor nem a több mint két órás koncertet végigharcoló zenekaron múlt, hogy az este katarzist inkább csak nyomokban tartalmazott. RÁTOSI MILÁN ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

EGY MŰFAJ ÚJRAÉLED

Az Artemis Quartett a Zeneakadémián
2018.06.02.

Vonósnégyes és vadászat? A képzettársítás hallatán alighanem mindenki a Jagdquartettre gondol, ezúttal azonban nem Mozart híres – Haydnnak ajánlott – vonósnégyese (B-dúr, K. 458), hanem a névválasztás kapcsán ejtünk szót a két fogalom kapcsolatáról. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

ZSENGÉTLENÍTŐK

Kelemen Barnabás és a Liszt Ferenc Kamarazenekar
2018.05.30.

Május 23-án a Zeneakadémián találkozót adott egymásnak a Liszt Ferenc Kamarazenekar (koncertmester: Tfirst Péter) és Kelemen Barnabás. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A TELJESSÉG NEVE: J. S. BACH

Gardiner Bach-estje a Zeneakadémián
2018.05.25.

Sir John Eliot Gardiner és együttesei új Bach-kantáta-körútjuk során hozzánk is ellátogattak, és május 16-án négy kompozíció előadásával kedveskedtek nekünk a Zeneakadémián. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez