ETŰDÖK BÁRZONGORÁRA – ÉS ALDI-SZATYORRA

Amikor én halott voltam (modern burleszk Ernst Lubitsch azonos című némafilmje alapján) / Stúdió K Színház
2020.05.12.

Az eredeti burleszkfilm műfaji egyszerűségéből egyenesen következik a „modern burleszknek” nevezett előadás egyszerűsége. És ez tényleg egyszerű örömökhöz vezet. Az egyszerűség elfogadásának öröméhez. BAZSÁNYI SÁNDOR KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A LEKVÁRT MEGEDZIK

A vadkacsa (Henrik Ibsen drámája és Simone Stone The Daughter című filmforgatókönyve alapján írta: Rusznyák Gábor) / Miskolci Nemzeti Színház
2020.03.04.

"A miskolci Játékszínben a norvég drámaíró Hjalmar Ekdalja (Fandl Ferenc hibátlan alakításában) már az előadás legelején átváltozik – ezúttal lajhárrá. És lekvárrá. Lajhár Lekvárrá." BAZSÁNYI SÁNDOR KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

UNATKOZOM – KÉREM A FÜRDŐKÖPENYEM

Dosztojevszkij: Ördögök / Miskolci Nemzeti Színház
2020.02.20.

Noha bőven van mondandója az Ördögöket megrendező Béres Attilának a mi saját világunkról, a fontosabbik kérdés mégiscsak az volna, hogy miként, miféle dramaturgiai redukció által válhatnának nyomatékossá a színpadon az ördögi eszméket – mindmáig ható érvényességgel – hordozó regényalakok. Tovább a cikkhez

VESZTESÉG NÉLKÜL – NYERESÉG HÍJÁN

Anders Thomas Jensen: Ádám almái / Miskolci Nemzeti Színház
2020.01.03.

Megítélésem szerint a társulat tagjai nem tettek egyebet, se többet, se kevesebbet, minthogy figyelmesen és szakszerűen lefordították a filmet a színház közösségi terének formanyelvére, jó érzékkel kiaknázva a fordításműveletben rejlő esélyeket, és nagyjából elkerülve a benne leselkedő veszélyeket. Tovább a cikkhez

A NEM-EGYÜTTMŰKÖDÉS ETIKÁJA

Molière: Don Juan / Miskolci Nemzeti Színház
2019.11.04.

A miskolci Don Juan nagyszínpadra való teljesítmény: a lehető legjobb értelemben vett nagyérdemű lehető legszélesebb értelemben vett igényeit a lehető legkevesebb bántó engedménnyel szolgáló munka. BAZSÁNYI SÁNDOR ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

LEVESBETÉT, OSTOR, KORSZERŰTLENSÉG

Bán Zoltán András: Betűtészta. Esszék, kritikák, emlékezések. 2009–2018
2018.09.11.

Mára – ilyen és olyan, cifrábbnál is cifrább, itt most nem részletezendő okokból – Bán Zoltán András és az általa képviselt műveltségeszmény, irodalomképzet és ízlésvilág, sok más mindennel együtt: végérvényesen múlttá vált. BAZSÁNYI SÁNDOR KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

HATTYÚKARIKATÚRA

Parti Nagy Lajos: Létbüfé (őszológiai gyakorlatok)
2017.12.13.

Nem árul Parti Nagy zsákbamacskát a tekintetben, hogy mit kapunk Dumpf Endrétől. Elég csak kézbe venni a könyvet, és gyors pillantást vetni annak borítójára és hátoldalára. Egyfelől az összetett címalakzat metaforájára: Létbüfé. Tovább a cikkhez

IDEGEN ANYAG?

Idegen anyag. „Szürrealizmus” a valóság vonzásában - Válogatás az Antal–Lusztig-gyűjteményből / Modem
2012.08.12.

A debreceni MODEM földszinti kiállítóterében az Idegen anyag főcím jegyében az Antal–Lusztig-gyűjteményből válogatott alkotások láttán éppenséggel az ötlik eszünkbe, hogy bizony nem mindig, nem minden esetben lehet eldönteni, hogy mi számít idegen anyagnak, és mi nem. BAZSÁNYI SÁNDOR KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez