A BÚGÓCSIGA MINDIG PÖRÖG

Transz
2013.06.05.

Ha emberek ugyanazt a dolgot akarják nagyon, a legrafináltabb módokon vágják majd át egymást. Ha emellett valakinek a tudatába is bejárást kapunk, felkészülhetünk mindenre. Ha pedig felkészültünk mindenre, nagyon meglepni már nem lehet minket. A Transz ezen túllépve mégis izgalmas lesz. Tovább a cikkhez

AZÉRT A ZÁSZLÓ TOVÁBBRA IS LOBOG

Ígéret földje
2013.02.27.

Az Ígéret földje Berlinalén tartott sajtótájékoztatóján a legtöbb kérdést - beleértve a készítésére vonatkozóakat is - Matt Damon kapta. A színész nemcsak játszik, a forgatókönyvnek is társszerzője, producer, sőt eredetileg rendezni is akart a filmet. RUPRECH DÁNIEL ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

ÉS ANNA MEGINT A VONAT ALÁ VETI MAGÁT

Anna Karenina
2013.01.23.

Tolsztoj regénye – Tom Stoppard drámaírónak köszönhetően – színpadától megszabadult darabbá változik, melyet egyedül Joe Wright rendező lendületes kamerája képes kordában tartani. Hogy szükséges-e az újabb adaptáció, azt a feldolgozás módja még nem indokolja, a figyelmet azonban felkelti. Tovább a cikkhez

SZICÍLIA EGY MÁSIK SZIGETÉN

A tenger törvénye
2012.11.27.

Türkizkék tenger, kopár sziklák és szikrázó napsütés. Szicília egy kis szigetén ismerős olasz család hangoskodik. Portréjuk azonban egyre mélyebb és komorabb tónusokat kap, újraszínezve a megszokott képet. Emanuele Crialese bizonyos szempontból a Grazia szigetének ikerfilmjét készítette el. Tovább a cikkhez

ÉHSÉG ÉS HALÁL TÁJAI

Pier Paolo Pasolini: Egy erőszakos élet
2012.03.14.

Zsír, sár, por és mocsok Pasolini Rómája, fülledt melegtől, párolgó izzadságtól terhes. Léhűtőktől nyüzsgő szegénynegyedeinek nyers dokumentációja volt első regénye, az Utcakölykök, az Egy erőszakos élet a kiúttalanság sorsszerűségig fokozott folytatása. RUPRECH DÁNIEL ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

CSAK A FÜGGÖNY HIÁNYZIK

Az öldöklés istene
2012.01.11.

Az öldöklés istene két oldalról is megközelíthető: a filmművészet hetvennyolc éves mesterének és négy kiváló színésznek újabb alkotásaként, illetve egy közepesen üres dráma teátrálisnak maradt mozgóképes adaptációjaként. RUPRECH DÁNIEL KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A CSALÁD KÖSZÖNI, JÓL VAN

Még egy év
2011.10.13.

A Hepple család rendben van ugyan, rajtuk kívül azonban nem sokan: magányos és keserű barátok és rokonok veszik őket körbe. Mike Leigh pedig úgy mesél róluk, ahogy megszokhattuk tőle: szeretetteljesen és őszinteségre törekedve, ízlésesen és pontosan. RUPRECH DÁNIEL KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

FURCSA JÁTÉK

A hódkóros
2011.09.07.

A szerencsétlen szójátékkal lefordított magyar cím sugallata ellenére A hódkóros nem vígjáték. Abszurdba hajló szituációi a komikumot mellőzve végül egy komoly családi drámát igyekeznek felvázolni. RUPRECH DÁNIEL KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

Címkék: Mozipremierek 2011

A FILM FELFEDEZÉSE

Karol Irzykowski: A tizedik múzsa. A filmesztétika kérdései
2011.07.28.

Balázs Béla A látható ember című kötete egy évben látott napvilágot A tizedik múzsával. Párhuzamosságuk, hasonló kérdéseik ellenére Karol Irzykowski könyve mégis tartogat máig izgalmas gondolatokat. RUPRECH DÁNIEL ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

HOLDKELTE

Norman Mailer: Moonfire. Az Apollo-11 hősies utazása
2011.07.21.

Amikor 1969. július 16-án az Apollo-11 útnak indul a Hold felé, a kilövőállomás körül közel egymillió ember figyeli az eget, köztük a nyűgös és szomjas, kíváncsi és kételkedő író, Norman Mailer is. RUPRECH DÁNIEL ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

Címkék: Norman Mailer, Taschen

VALAMI KÖZELEG

Super 8
2011.06.15.

J.J. Abrams filmje felidézi Új Hollywood fénykorát, és bár sokat kölcsönöz onnan, mégis több lesz szimpla nosztalgia-mozinál. RUPRECH DÁNIEL KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

Címkék: Mozipremierek 2011

FILMEN INNEN ÉS TÚL

Marc Vernet: A hiány alakzatai. A láthatatlan és a mozi
2011.06.02.

Marc Vernet francia filmtudós öt elemzésében érzékletesen és olvasmányosan teszi láthatóvá mindazt, ami egy filmben láthatatlanul, de tapasztalhatóan jelen lehet. RUPRECH DÁNIEL KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

Címkék: Apertúra, Marc Vernet

KÖZÖS REALIZMUS

Gorácz Anikó: Forradalmárok. Az új évezred román filmművészete
2011.05.26.

A Mozinet-könyvek negyedik tagjaként tavaly megjelent Forradalmárok az új román film átfogó vizsgálatával, valamint a kiemelkedő művek elemzésével egy közel egységes új hullám létezése mellett érvel. RUPRECH DÁNIEL KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

Címkék: Gorácz Anikó, Mozinet

ROSTÁN AKADTAK

Dokufilmek - Információs vetítések / 42. Magyar Filmszemle
2011.05.16.

A dokumentumfilm-versenyszekció zsűrijének kritikus megállapításai az információs és kiemelt információs vetítéseken bemutatott művekre is igazak, kivétel azonban akadt. RUPRECH DÁNIEL BESZÁMOLÓJA. Tovább a cikkhez

LAST MINUTE

Halálos iramban: Ötödik sebesség
2011.05.04.

Egyszer a legjobb tolvajok szájából is elhangzik a zárómondat: „Ez lesz az utolsó meló.” Bár épp itt volt az ideje, hogy Dominic Toretto is erre a következtetésre jusson, azért várjuk ki a végét. RUPRECH DÁNIEL KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

Címkék: Mozipremierek 2011