A MAGYAR UGARON

Kaisers TV, Ungarn / Pintér Béla és Társulata, Szkéné Színház
2011.11.24.

Pintér Béla saját társulatával kérlelhetetlenül csinálja vészesen kortárs, a rögvalót végletesen el- és megemelt módon arcunkba vágó, különleges színházát. A legújabb Pintér-opus torokszorítóan vicces, kérdve kifejtő tanulmány a hazaszeretetről. MARKÓ RÓBERT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

AVAGY ELMENNEK ŐK

Vízkereszt, avagy elmentek ti a jó kurva anyátokba / Kaposvári Egyetem Művészeti Kar
2011.08.21.

Mi mással énekelhetné el hattyúdalát a Kaposvári Egyetem végzős Mohácsi-osztálya, mint a Vízkereszttel? És hol máshol, ha nem Petörkén? És hogy máshogy, ha nem így? MARKÓ RÓBERT ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

LÉNYEGE SZERINT

Székely János: Caligula helytartója / Vádli Alkalmi Színházi Társulás, FÜGE, Zsámbéki Színházi Bázis
2011.07.14.

Az évadban két társulat is elővette a Caligula helytartóját. A kecskeméti színház zsigeri élményt adó előadása után a frissen alakult Vádli, a FÜGE és a Zsámbéki Színházi Bázis közös produkciója sem okoz csalódást: erős és érvényes olvasatát adja a remek darabnak. MARKÓ RÓBERT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

TAKARÓDDZÉK DESZKÁBA

Hólyagcirkusz Társulat: Kulterer / Merlin Színház
2011.04.13.

A cirkusz többszörös metaforáját a jelenkorra, azon belül is mintha tulajdon helyzetére kopírozná rá a Hólyagcirkusz Társulat legújabb előadása, a Kulterer. Végletesen stilizált, hol homorú, hol domború tükör. Szenvtelen kép róluk, önmagunkról. MARKÓ RÓBERT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

HAPPY AND GLORIOUS

Henry Fielding – David Rogers: Tom Jones / Pesti Színház
2011.03.10.

Henry Fielding klasszikus, két évszázados pikareszkregénye klasszikus, két évszázados pikareszkregénynek hat Bezerédi Zoltán Pesti színházi rendezésében. Leszámítva, hogy. MARKÓ RÓBERT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

MEGOLDJA LÍRAIBBAN

Molnár Ferenc: Játék a kastélyban / Csiky Gergely Színház, Kaposvár
2011.02.09.

Molnár Ferenc dramaturgiájának keresztezése Mohácsi Istvánéval; régi és új kaposvári színészek találkozása Mohácsi János rendezői professzionalizmusával; életbevágó kérdésekre való rákérdezés: az évad egyik legfontosabb előadása. MARKÓ RÓBERT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

MITOMESE-OPERA

Szabó Borbála – Dinyés Dániel: Párkák / Bárka Színház
2011.01.12.

A Bárka újabb kortárs színpadi művet mutatott be, Göttinger Pál újra ősbemutatót rendezett, zenés színházat gyerekeknek – komoly vállalások, meglehetős eredmény: mitológiai játszótér és operai gyorstalpaló fiatalabbaknak és kezdőknek, idősebbeknek és haladóknak. MARKÓ RÓBERT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

TÍZ SZÍNÉSZ KERES EGY SZÍNHÁZAT

Luigi Pirandello: Hat szerep keres egy szerzőt / Kaposvári Egyetem Művészeti Kar, POSZT 2011
2010.12.16.

Egy színházi próbán valódi színészek fiktív szerepei vitatkoznak fiktív szerepet játszó fiktív színészeket játszó valódi színészekkel, hogy valójában melyikük a fiktívebb. Mert egy szerep „mindig »valaki«. Ellenben egy ember […] úgy általában lehet »senki is«”. Ha csak így nem. MARKÓ RÓBERT ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

MI ÚJSÁG, XXI. SZÁZAD?

A Szkéné-sztori
2010.10.17.

A Szkéné Színház honlapján szűkszavú kommüniké: „Tájékoztatjuk Önöket, hogy 2010. július 1-vel a Szkéné Színház üzemeltetését és fenntartását a Szkéné Színház Nonprofit Közhasznú Kft. (1111 Budapest, Műegyetem rkp. 3.) végzi... MARKÓ RÓBERT RIPORTJA. Tovább a cikkhez

"KINT-E VAGY BENT"

Kékszakállú herceg vára / Zsámbéki Nyári Színház 2010
2010.09.20.

Teljesen valószínűtlen, hogy a Zsámbéki Színházi Bázis több mint két évtizedes történetében senkinek nem jutott eszébe A kékszakállú herceg várát előadni a „hatlyukú”-nak nevezett rakétasilóban. Pedig így van: Menszátor Héresz Attiláé az első zsámbéki Kékszakállú-adaptáció. MARKÓ RÓBERT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

KÍVÜL-BELÜL

Nemsenkilény / Orlai Produkciós Iroda, Trafó
2010.09.07.

A minőségi színházi szórakoztatásra fölesküdött Orlai Produkciós Iroda előadásai újabban társadalmi problémákra reflektálnak, s mintha az autizmus kérdéskörét vizsgálnák: az Esőember után Börcsök Enikő egyszemélyes estje, a Nemsenkilény is innen merít témát, alapanyagot, ihletet. MARKÓ RÓBERT ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

"ENNEK NINCSEN KONZEKVENCIÁJA"

Feydeau – Desvallières: A tartalék tartalékos / Weöres Sándor Színház, Savaria Történelmi Karnevál 2010
2010.08.22.

Hol van már az az idő, amikor Szombathely színházszerető közönsége leginkább a nyári karneválszínház előadásaiban bízhatott! Amikor még a vasi megyeszékhelynek nem volt kőszínháza; amikor nyaranta még nem babra ment a játék. MARKÓ RÓBERT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

MAGYAR NYÁR, MAGYAR ECSETTEL

Móricz Zsigmond: Nem élhetek muzsikaszó nélkül / Kőszegi Várszínház 2010
2010.07.15.

„Móricz Zsigmond ebben a darabjában nem bírál, nem mond erkölcsi ítéletet, nem erőszakoskodik nagy életproblémákkal” – idézi Schöpflin Aladárt a Nem élhetek muzsikaszó nélkül című előadás színlapja, s a Nyugat jeles recenzensének állítása éppúgy igaz a kőszegi produkcióra, mint a Móricz-színműre. Tovább a cikkhez

MÉGIS ÚJ ÉS MAGYAR

Felolvasószínházak a Dramaturg Céh szervezésében / Nyílt Fórum 2010, POSZT 2010
2010.07.08.

Idén a Nyílt Fórum és a POSZT egyaránt jubilált: előbbit huszonötödször, utóbbit tizedszer rendezték meg. MARKÓ RÓBERT ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

SZÉTHULLOTT SZEREPFORGÁCSOK

Ingmar Bergman: Persona / Zsámbéki Színházi Bázis 2010
2010.07.06.

„Nem írtam köznapi értelemben vett filmnovellát […], ezért az olvasó vagy a néző fantáziájára bízom, rendelkezzék szabadon a rendelkezésre bocsátott anyaggal” – írja Ingmar Bergman a Persona szövegének előszavában. MARKÓ RÓBERT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez