A KAPOSFEST KÓDÁJA

Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál
2014.09.02.

A fesztivál utolsó napja papíron három, de valójában öt koncertet is magában foglalt, azonban akadt még más meglepetés is. TÓTH ENDRE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

HIPNÓZISBAN

Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál
2014.08.29.

„A zene egy csapásra, közvetlenül visz át abba a lelkiállapotba, amelyben az volt, aki a zenét írta. Lélekben összeolvadok vele, s vele együtt kerülök egyik állapotból a másikba, de hogy ezt mért teszem, nem tudom. Tovább a cikkhez

OPERA SZIGET RELOADED

Opera Sziget 2.0 – az Operaház a Sziget Fesztiválon
2014.08.22.

Tavaly még őrült ötletnek tűnt, hogy a Magyar Állami Operaház a Sziget Fesztiválra műsort vigyen, idén pedig már úgy léptek a művészek a közönség elé, mintha mi sem lenne természetesebb ennél. TÓTH ENDRE BESZÁMOLÓJA. Tovább a cikkhez

FÖL-FÖLDOBOTT KÁRTYA

Kodály Zoltán: Háry János
2014.08.12.

„Háry János – opera”, olvashattuk a Szegedi Szabadtéri Játékok plakátjain, holott daljátékról van szó, amiből az előadás során eklektikus operett lett, sok prózával. TÓTH ENDRE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A SZTÁRLÉT ELVISELHETETLEN KÖNNYŰSÉGE

Wagner: Tannhäuser / Budapesti Wagner-napok
2014.07.01.

A Budapesti Wagner-napok idén nem szolgált újdonsággal, hisz A bolygó hollandi premierjét a jövő évre időzítették, a nagy operák és zenedrámák közül már csak ez hiányzik a repertoárból, de ha a fesztivál törekszik a teljességre, akkor még talán a Rienzivel is találkozhatunk előbb-utóbb. Tovább a cikkhez

TUDATMÓDOSÍTÁS

Pekka Kuusisto és a Mahler Kamarazenekar
2014.06.17.

A finn hegedűs, Pekka Kuusisto neve nem ismeretlen a magyar közönség számára: Budapesten is járt már, Kaposváron pedig szinte minden nyáron láthatjuk és hallhatjuk őt. Június 10-én a Mahler Kamarazenekarral lépett fel a Zeneakadémia Nagytermében. TÓTH ENDRE CIKKE. Tovább a cikkhez

A KATARZIS CSÖNDJE

Haydn – Esterházy: Hét utolsó szó
2014.04.23.

Több zeneszerzőtől hallottam már s magam is osztom azt a véleményt, hogy tulajdonképpen minden zene kortárs zene, hiszen a reneszánsz, a bécsi klasszikus vagy épp romantikus darabot is ugyanúgy saját szűrőnkön, saját tapasztalatainkon keresztül tudjuk csak értelmezni. TÓTH ENDRE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

SPONTÁN KURZUS

Koncert Kurtágéknak / FUGA
2014.04.13.

Manapság sajnos ritkaságszámba megy, amikor Kurtág György és felesége, Kurtág Márta Magyarországra látogat. TÓTH ENDRE ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

SOSEMVOLT KOROK DALAI

Andreas Scholl koncertje / BTF
2014.04.09.

Az idei Tavaszi Fesztivál műsorválasztás tekintetében is tobzódott a különlegességekben. TÓTH ENDRE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

FEL A VÉGTELEN CSÚCSRA

A Fesztiválzenekar koncertje
2014.03.08.

Különös, hogy éppen az összegző, enciklopédikus mű, a Die Kunst der Fuge B-A-C-H fúgája írása közben esett ki a toll Bach kezéből; Milos Forman szerint Mozarttal titkos megrendelője, Salieri végzett a Requiem komponálása idején; Mahler pedig rettegett megírni 9. Tovább a cikkhez

RESTAURÁLÁSRÓL, HERMENEUTIKÁRÓL, NÉPZENÉRŐL

Élesben – A Népzene Tanszék / Zeneakadémia
2013.11.14.

A Zeneakadémia régi-új nagytermében ugyancsak régi-új muzsikákat hallhattunk a Népzene Tanszék jóvoltából: megtudhattuk, mire képesek „élesben” a tanárok és a hallgatók együttvéve. TÓTH ENDRE KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A KAPTAFÁN INNEN ÉS TÚL

Fischer Iván szerzői estje / Millenáris
2013.10.20.

Glenn Gould egyszer azt nyilatkozta, hogy számára valahol a XVIII. században ért véget a zenetörténet, amikor különvált az előadóművészet a komponálástól. TÓTH ENDRE CIKKE. Tovább a cikkhez