A PORT-network tagja

ÚGYIS ARRA, AMERRE

Tankred Dorst: Merlin avagy Isten, Haza, Család / Örkény Színház – HOPPart Társulat
2012.12.08.

A színpadon emberiségdráma zajlik – a nézőtér hátsó traktusa viszont függönnyel leválasztva, az erkély lezárva. Önnön kamarájává lett az egykori Madách Kamara: a mai Örkény Színházban százötvenszer egyperces világszín-játék az eredeti formájában fél nap alatt eljátszható mű. TARJÁN TAMÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

ÉLETIGENLŐ HALÁLNEM

Pierre Notte: Két néni, ha megindul / Örkény Színház
2012.04.11.

Pimasz elegancia jellemzi Gáspár Ildikó első rendezését: az Örkény Színház dramaturgja az előcsarnok oszlopai közé álmodja meg a kortárs francia szerző temetői road movie alcímmel jelzett darabját. Az önfeledt játékot eredményező előadás önmagáért, de még inkább önmagáról beszél. LÉNÁRT ÁDÁM ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

VARIÁCIÓK GROTESZKRE

Alekszandr Szuhovo-Kobilin: Tarelkin halála / Örkény Színház
2011.11.28.

Nincs mulatságosabb az orosz szatirikusok emberábrázolásánál. Szuhovo-Kobilin „képtelen komédiájában” a lecsúszott kishivatalnok megrendezi halálát, hogy szabaduljon hitelezőitől, főnöke zsarnoki hatalmától. Remekbe szabott figurák kelnek életre az abszurdig elrajzolt miliőben. KOVÁCS DEZSŐ ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A HÍD TÚL MESSZE VAN

Arthur Miller: Pillantás a hídról / Örkény Színház
2011.11.20.

Már a népszerű dráma is az objektív-szubjektív nézőpontváltások feszültségére épít, az Örkény Színház határozott rendezői elképzelést feltételező, következetesen végigvitt előadása mégis elköveti a hibát: közel merészkedik, majd kizárólag távolról láttat. LÉNÁRT ÁDÁM KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

MICSODÁS ELŐADÁS

Bessenyei György: A filozófus / Katona József Színház, POSZT 2012
2011.11.09.

Egy nagyobbára csupán névről ismerős irodalomtörténeti klasszikus és egy legfeljebb tán címében ismert, ám színháztörténeti becsű vígjáték – a Katona új produkciója a tiszteletreméltó vállalkozás mindahány ismérvével rendelkezik. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

BABAGYÁRI CAPRICCIO

Knut Vaage: Veslefrikk / Armel Operaverseny és Fesztivál 2010
2010.11.07.

Illegális gyerekmunka a nightclubbá alakított babagyárban, avagy a vérszomjas varjak és a nárcisztikus kapitalista esete a sáslegénnyel: a Bergenben ősbemutatott Veslefrikk című családi opera alapján úgy tűnik, a norvég gyerekek élete se lehet könnyű. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

HŰ ÉS HŰTLEN

Örkény István: Macskajáték / Örkény Színház
2009.10.13.

Minimálszínház, amelyben nem a külső cselekvések fontosak – alig-alig vannak –, hanem a színészi jelenlét, a belső történések, valamint az Örkény István eredeti kisregényéhez is visszanyúló szöveg. NÁNAY ISTVÁN KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

MINDENKIÉ ÉS SENKIÉ

AlkalMáté Trupp: Kovács Patrícia / Zsámbéki Színházi Bázis 2009
2009.08.18.

Kovács Patrícia 14 arca néz ránk kinagyított fotókról. De a mese nem kizárólag, és nem is elsősorban róla szól. PAPP TÍMEA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

KATONA, RONALDO, IVANOV MEG A TÖBBIEK

Szan(d)tner Anna – AlkalMáté Trupp, Zsámbék
2008.08.18.

Mediterrán táj, gyűjtők álmát jelentő négykerekű, melyből kiszáll egy súlyától lépni is alig tudó nő. Igen, ő, Szan(d)tner Anna, pár évtized múltán, megszámlálhatatlan Katona József színházi tagság és pályaelhagyás, s mindenféle latin kalandok után. URBÁN BALÁZS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A KONYHA-LABORATÓRIUM BUGYRAI

Wesker: A konyha / Gárdonyi Géza Színház, Eger
2008.04.29.

Az egykori „dühös fiatalok” egyike írta az egykor polgárpukkasztó, lázadó-lázító, mára elsősorban társulatbarát dramaturgiája miatt népszerű darabot. A konyha műfaji meghatározása jobbára reménytelen, az egri műsorfüzet sem kísérletezik vele. KARSAI GYÖRGY KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez