ÉS MOST Ő JÖN

Shakespeare: IV. Henrik I-II. / Örkény István Színház
2017.11.22.

Henrik, az ötödik (Nagy Zsolt), másnaposan és kialvatlanul hunyorog a frissen elnyert hatalom fényében. Szájszéle remeg, de fegyelmezett, elszánás és félelem uralja. Okkal. Ő aztán tudja, mi lakik népe szívében. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

ISTENKÍSÉRTŐ VÁLLALKOZÁS

Thomas Mann: József és testvérei / Örkény Színház
2017.02.12.

Lehet-e a 20. század egyik alapművét, a négykötetes, ezerötszáz oldalas „mitikus regényt” (ahogy Szerb Antal nevezi) színpadra vinni? Lehet-e a mű – ismét Szerb Antallal szólva – „tündéri iróniáját” visszaadni? Lehet. Nem is akárhogy! NÁNAY ISTVÁN ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

MONDJA, EGYRE MONDJA...

Ödön von Horváth: Mesél a bécsi erdő / Örkény Színház
2016.03.22.

Hát persze hogy a harmincas években és Bécsben járunk, hiszen a bécsi erdő mesél. Hát persze. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

„ILLANÓ ILLATOK”

Mikó Csaba: Apátlanok / Örkény Színház
2016.01.22.

A család veszélyes üzem – ha irodalmi tapasztalatokat keresünk ehhez, hát visszanyúlhatunk egészen az Oidipusz királyig. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

SZEGÉNY GAZDAGOK

Kovács Márton – Mohácsi testvérek – Parti Nagy Lajos: Köd utánam / Örkény István Színház
2015.10.27.

Kicsi és savanyú, de legalább a miénk: ezúttal igazi hungarikumot, az operettet gyalázzák szembe Mohácsiék Parti Naggyal kart karba öltve. A baj csak az, hogy akárhonnan nézem, messze még az úticél, vagyis Jamaica. JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A VERS UDVARÁBAN

Anyám tyúkja (1.) / Örkény István Színház
2014.05.01.

Igen, (majdnem) mindnyájan „tudjuk, mi történik őszi éjjel a galagonyával”. Weöres Sándor verséből tudjuk. De hogy november 4., az ötvenhatos forradalom eltiprásának évforduló-emléknapja utáni őszi éjen miként izzik a galagonya ruhája, mostantól sejtjük. TARJÁN TAMÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

VAN VÁLASZTÁS?

Válasszunk párt! – HOPPart, Neuköllner Oper
2014.03.02.

Ha a választások közeledtével felbuzdulnánk és HOPPart és a Neuköllner Oper előadása alapján akarnánk párt(ot) választani, nem lenne könnyű dolgunk. RÁDAI ANDREA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

EGY ZSARNOK SZÜLETÉSE

A Kék Angyal avagy egy zsarnok vége / Örkény Színház
2013.11.17.

A feleslegesen felsrófolt, elnyújtott diákszínházi kezdés és a semmitmondóan elejtett rövidke befejezés közötti jelenetkavalkád nem „Ronda tanár urat” és nem Frölich Lola lokálművésznőt mutatja főszereplőnek, hanem a kis- és nyárspolgári tömeget. TARJÁN TAMÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

PLASZTIK

Anton Pavlovics Csehov: Meggyeskert / Örkény Színház
2013.10.21.

Zsótér Sándor úgy rendez Csehovot, ahogy Brechtet is szokott. Keményen, iróniába ágyazottan, hideg szenvedéllyel. A külső forma játékos-groteszk elemei néhol fölébe kerekednek a drámai matériának. KOVÁCS DEZSŐ KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

ÉS MOST VISZI…

Szigligeti Ede műve alapján írták a Mohácsi testvérek: Liliomfi / Örkény Színház
2013.02.10.

Megszokhattuk, hogy a Mohácsi testvérek keze közé kerülő drámai alapanyag soha nem marad érintetlen, Szigligeti Ede vígjátékával sem történik ez másképp. VARGA ANIKÓ KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez