BABAHÁZROMBOLÁSOK

Ibsen Nórája Budapesten: Gyermek, Babaház, Karácsony Helmeréknél
2016.12.22.

Mi közünk lehet a 21. században a Nórához (eredeti címén a Babaházhoz), Ibsen talán legdidaktikusabb drámájához? Mennyiben érint minket, miről szól ma? Mi az oka annak, hogy Budapesten egyszerre három előadása is látható? Megtudhatunk ezekből bármit is társadalmunk aktuális állapotáról? Tovább a cikkhez

KOPÁR FENNSÍK

Henrik Ibsen: Ha mi holtak feltámadunk / RS 9 Színház
2016.02.09.

Lehet, hogy az író, mint vélik, valóban Rodinről mintázta főhősét. Lehet, hogy hazájába hosszú idő után visszatérő idősödő önmagáról. A főszerep nem egy személyé, hanem az elmúlásé. TARJÁN TAMÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A KOCKÁZATOT A SZÍNÉSZNEK KELL VÁLLALNI

Beszélgetés Trill Zsolttal
2015.08.30.

A Színikritikusok Díjának egyik várományosával, Trill Zsolttal beszélgettünk, aki a Nemzeti Színház Ibsen Brand című előadásának főszereplőjeként kapta a jelölést. PROICS LILLA INTERJÚJA. Tovább a cikkhez

A TÚLVEZÉRELT EMBER

Ibsen: Brand – Nemzeti Színház
2015.03.02.

Ibsen első „római” darabját, a Brandot most először láttam színházban. Méghozzá a Nemzetiben, igen. Pont olyan előadás, amilyenből vagy tizenötöt dobott a szemétbe a Nemzeti fura ura: színház. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

„ITT EMBEREK ÉLNEK”

Dollár Papa Gyermekei: Szerelem, Otthon / Trafó
2015.01.11.

Amióta nézem őket, azon töröm a fejem: mi a titkuk? Valószínűleg annyi, hogy nincs is titkuk: az előadásaikban minden ott és akkor történik, a szemünk előtt. Semmi megjátszás, semmi színlelés: csak színház. JÁSZAY TAMÁS ELEMZÉSE. Tovább a cikkhez

PG, A MEGHATÓ ROCKSZTÁR

Ibsen: Peer Gynt / Salzburgi Ünnepi Játékok 2012
2012.09.16.

Noha Brook és Mnouchkine interkulturális munkái is felsejlenek benne, salzburgi Peer Gyntjében Irina Brook nem ismétli édesapját vagy példaképét. Inkább visszamegy eléjük, és a hatvanas éveket idéző „rock and roll” utazássá formálja a nagy énkereső történetét. KÉKESI KUN ÁRPÁD ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

FESZT TESZT

Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó 2012
2012.06.25.

A romániai magyar színházak többsége igyekszik rendszeres fesztivált szervezni saját intézménye köré. Ezek a fesztiválok sok tekintetben különböznek egymástól, viszont közös bennük, hogy mindegyik kulturális befektetésként tekint önmagára. VARGA ANIKÓ ÍRÁSA, 1. RÉSZ. Tovább a cikkhez

ÉLET, ELVISELHETETLEN

Ibsen: Hedda Gabler / Kolozsvári Állami Magyar Színház, Reflex Fesztivál 2012, POSZT 2012
2012.06.14.

A világban, amit Andrei Șerban Hedda Gablere felmutat, nincs hatalmon kívüliség. Ez szervezi az emberi viszonyokat, itatja át egészében a társadalmi harcmezőt. Még ha folyton alakul is a szereplők státusa, erősen hierarchikus viszonyrendszerben marad. VARGA ANIKÓ KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

EGY ÖREG FIÚ

Ibsen: Peer Gynt / Örkény Színház
2012.06.04.

Peer története szürreális trip. Repülő szarvas, trollok, szfinx, hajóutak, no meg a rejtélyes Nagy Görbe. Egy fiú szereptanulási folyamata: avagy a hegyeken túl becserkészhető-e a „gynti én”? A kérdésre ezúttal Ascher Tamás és az Örkény társulata kereste a választ. DERES KORNÉLIA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A FELNÖVÉS JÁTÉKAI

Aska és a farkas; Nóra / Szabadkai Népszínház Magyar Társulata, József Attila Színház
2012.02.13.

Nincs új a nap alatt, mondogatjuk, de nem éppen a „nap”, vagyis a klasszikusokat más fénytörésben mutató nézőpont változik állandóan? A Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának előadásai a felnőtté válás történeteit állítják elénk, más-más műfajokban. VARGA ANIKÓ ÍRÁSA. Tovább a cikkhez