MONDJUK, Ő

DV8 Physical Theatre: John
2014.09.22.

Az idén hatvanéves Lloyd Newson, aki huszonnyolc éve vezeti világhíres társulatát, a brit DV8 Physical Theatre-t, az eleven és fényes példa rá, hogy alkuk és megtorpanások nélkül is létezhet évtizedeken át folyamatosan, rendkívüli színvonalon alkotni. HALÁSZ TAMÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

SZARVASOK ÉS SPICC CIPŐK

X. Magyar Táncfesztivál, Győr
2014.07.06.

Nyaranta, a Pécsi Országos Színházi Találkozót követően Győrben a táncosok is összegyűlnek a Magyar Táncfesztiválon. A két eseménysorozat összehasonlítása azonban nem lenne helyénvaló, hiszem az eleinte kétévente, később évente megrendezett, idén a jubileumi, 10. Tovább a cikkhez

GYERE KÖZELEBB

Horda2 / Káva Kulturális Műhely, Közép-Európa Táncszínház, Nemzeti Táncszínház
2014.06.24.

A színház egyik legfontosabb belpolitikai kérdése mostanság kétségkívül az, hogy miként lehetne ennek a jelenkori mediális viszonyok közt archaikusnak számító közegnek megnyerni a fiatal közönséget. Tovább a cikkhez

SZEGÍNY LEGÍNY, SZEGÍNY LYÁNY

Móricz Zsigmond: Pillangó / Nemzeti Színház, a Székesfehérvári Vörösmarty Színház vendégjátéka
2014.05.11.

Ebben az alcíme szerint Szerelmi idillként aposztrofált móriczi történetben kevés van, ami idillikus, a szerelem beteljesedéséhez vezető út pedig végképp nem az. Vehetjük ezt iróniának is a realista széppróza írófejedelmétől? Tovább a cikkhez

KIREPÜLNEK

Zárlat – Az SZFE fizikai színházi koreográfus szak vizsgaelőadása / Trafó
2014.05.01.

Megszoktuk, hogy a Színművészeti „fizikai színházas” hallgatói Horváth Csaba keze alatt kiemelkedő teljesítményekre képesek. Most azonban a nyakukba szakadt minden, nyilvánosság, rendezés, koreográfia, szerepek, ami már egy merőben új felállás. Tovább a cikkhez

NÉZZÜNK VISSZA

Rétrospective par Xavier Le Roy / Un Nouveau Festival, Centre Pompidou, Párizs
2014.04.28.

A párizsi Centre Pompidou mindig is a fontos, kortárs művészeti jelenségeket gyorsan és jó szemmel kiválogató intézmény hírében állt. Tovább a cikkhez

FÉL LÁBON

Duda Éva Társulat: Simeon / MU Színház
2014.04.25.

Két óriási fegyver van a kortárs előadó-művészet kezében, melyet ha jól forgat, a legszínpadképtelenebb szövegeket is képes működésbe hozni: az irónia és az (ön)reflexió. Tovább a cikkhez

ELŐRE A MÚLTBA!

Derevo Táncszínház – Bozsik Yvette Társulat: Pokoli bál / Fesztivál Színház, BTF 2014.
2014.04.01.

A megboldogult nyolcvanas évek egyetemi színpados nemzetközi pantomimtalálkozóin haladóbb szellemű előadásokat lehetett látni, mint a Pokoli bál. E megidézett korszak kulturális „terméke” – más vonatkozásban – Boris Eifman is, a Tavaszi Fesztivál idei „sztárvendége”. KRÁLL CSABA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

SZOLNOKI LEGÉNYES

Králl Csaba: Színe és fonákja. A szolnoki néptáncfesztiválok története
2014.03.26.

Nem csak annak a sokezer táncosnak és más szakmabelinek az érdeklődésére tarthat számot ez a kötet, akik valaha részt vettek a fesztiválokon, hanem mindazoknak, akiket érdekel ennek a korszaknak a kultúrtörténete. PÉTER PETRA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

GLAMROCK-REVÜ

Michael Clark Company: come, been and gone / Trafó
2014.03.17.

Michael Clark sokaknak ismerőse, pedig nem is tudnak róla. A Trafóban most vendégszereplő, vezetője nevét viselő együttes egy bő évtizeddel korábbra nyúlt vissza azoknál az éveknél, amelyekből Clarkra a széles hazai közönség is emlékezhet. HALÁSZ TAMÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

MENNI MAGUNK ELŐTT ÉS MAGUNK UTÁN

Beszélgetés Frenák Pállal
2014.03.16.

„Amit akkor megvalósítottam, az ma már a múlt, amivel szembe kell néznem, amin túl kell lépnem. Valaki áll a helyemen, ahol egykor én álltam, és nem lehet eldönteni, hogy ez most hallucináció vagy önmagunkra rákérdezés.” KRÁLL CSABA INTERJÚJA. Tovább a cikkhez

PORONDGYAKORLATOK

Ultima Vez – Wim Vandekeybus: What the body does not remember / Trafó
2014.02.13.

A kortárs táncban néha csak nüanszokon múlik, hogy egy darabot üres, l’art pour l’art-szerű attrakciónak, vagy tartalmas, gondolatébresztő műnek érzékelünk. Az Ultima Vez hírnevét megalapozó, 1987-es Amire a test nem emlékezik esetében előbbi felé billen a mérleg nyelve. KRÁLL CSABA KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

ZABOLÁTLAN SZELLEM

Interjú Wim Vandekeybus koreográfussal
2014.02.13.

A belga koreográfus, rendező, táncos, filmes, fotós Wim Vandekeybus fáradhatatlan, eltökélt és szuggesztív. Vibráló és magával ragadó karakter, aki letagadhatná, hogy tavaly volt 50 éves, pályája elmúlt 25 évében több mint 28 produkciót jegyez, filmeket, rövidfilmeket, előadásokat. Tovább a cikkhez

SIKERES NYÚZÁS

Beszélgetés Vadas Zsófia Tamarával
2014.01.27.

Mikor a táncos teste meg a hangszeré játékba kezd, mikor a kettő hangolja s elhangolja a másikat, mikor a megszerzett harmóniák őrületté zilálódnak, akkor: Nyúzzatok meg!, Dányi Viktória, Molnár Csaba és Vadas Zsófia Tamara táncos-zenés létképe az emberi kapcsolatokról a Trafóban, újra. Tovább a cikkhez

A HARANGSZÓTÓL SATIE-IG

Interjú Marie Chouinard-ral
2013.12.10.

"A magány egy alkotó ember számára teljesen normális állapot, sőt elengedhetetlen. Számomra nagyon fontos az egyedüllét, hogy benne meghatározzam magam, a munkám." HALÁSZ TAMÁS INTERJÚJA. Tovább a cikkhez