A HALÁLIG ÉS VISSZA

2. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál, Szeged
2018.05.21.

Láttunk már élesebb versenyt is. Ennél szebben nem fogalmazhatjuk meg, hogy a 2. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál nagyjátékfilmes szekciójában mindössze három induló mérte össze művészi erejét PAPP SÁNDOR ZSIGMOND BESZÁMOLÓJA. Tovább a cikkhez

LARS VÉRES POKLÁNAK MÉLYÉN

Lars von Trier: A ház, amit Jack épített / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2018
2018.05.18.

Elevenen felboncolva tárja önmagát bírálói elé Lars von Trier végtelenül sötét, kegyetlen és kilátástalan új filmjében. Zsigerek, brutalitás és halál a témát és kifejezőeszközöket egyetlen nagyformátumú koncepcióban egyesítő remekműben. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

NEGYVEN KISBOLYGÓ

2. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál, Szeged
2018.05.17.

Amit szabad a rövidfilmesnek, nem biztos, hogy megengedheti magának nagyobb produkció rendezője. Ráadásul a kicsi nagyít: jobban kitetszik a sutaság, a dramaturgiai zökkenő, a jelentéktelen szürkeség, mint ahogy jóval intenzívebben szikrázik fel a tehetség, az ötlet, a kreativitás, a váratlan húzás. Tovább a cikkhez

AZ ELTŰNT KIAROSZTAMI NYOMÁBAN

Jafar Panahi: 3 arc / Cannes-i Nemzetközi Filfmesztivál 2018
2018.05.16.

Elkeseredett kamaszlány kétségbeesett gesztusából az iráni társadalom komplex problémái bomlanak ki a hazájában páriaként forgató Panahi varázslatos filmjében. Az Arany Pálma egyik első komoly esélyese. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

AJÁNDÉK EZ A NAP?

Szilágyi Zsófia: Egy nap / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2018
2018.05.14.

Sivító gyerekek, túlterhelt szülők és a körülöttük lüktető Budapest - egy háromgyerekes család zaklatott hétköznapjának felkavaró története. A cannes-i fesztivál évek óta kárhoztatott férficentrikusságát rendezője és fókusza révén idén egy remek magyar film oldja. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

NYAKUNKBA ÖMLIK A DONYECKI SZAR

Szergej Loznyica: Donyeci történetek / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2018
2018.05.14.

Egyetlen puskalövés nélkül sokkol a háború észbontó őrülete Szergej Loznyica új, témájában és megközelítésében merész, abszurdba hajló remekében. Katonák, képviselők, menekültek és statiszták valahol a kelet-ukrajnai front környékén. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

CSAK JÓ MŰVEKET JÁTSZUNK

Beszélgetés Kokas Katalinnal és Kelemen Barnabással
2018.05.06.

Idén harmadik esztendejéhez érkezik Kokas Katalin és Kelemen Barnabás Fesztiválakadémiája. Az alapítókat nemcsak a július 23-án induló fesztivál programjáról, de a kamarazene határairól és a hegedűtanároknak kijáró háláról is beszéltettük. LÁSZLÓ FERENC INTERJÚJA. Tovább a cikkhez

AZ EGYÉNI SZABADSÁG ALAKZATAI

24. Lengyel Filmtavasz / Művész Mozi
2018.05.03.

A 24. Lengyel Filmtavasz megmutatta az ország filmművészetének rendkívüli sokszínűségét. ZALÁN MÁRK ÖSSZEFOGLALÓJA. Tovább a cikkhez

MI A SZÍNPAD?

Hasse: Artaserse / BTF 2018
2018.05.03.

Kovalik Balázst nem érdekli Hasse operája, mint tudatosan felépített, saját dramaturgiával bíró műalkotás – az a valami, ami több, mint a részek összessége. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

HÁTTAL AZ OPERÁNAK?

Natalie Dessay a Zeneakadémián / BTF 2018
2018.04.26.

Ha egy énekes több évtizedes, diadalmas operai pályafutás után visszavonul a zenés színháztól, joggal feltételezhetjük: életében a színpad után most a pódium következik. A világhírű francia koloratúrszoprán esetében nem ilyen egyszerű a képlet. CSENGERY KRISTÓF KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

KERESD AZ ÁLLOMÁSON MALEVICSET

Alekszej German: Dovlatov / Let'S CEE Fesztivál, Bécs és Berlinálé 2018
2018.04.25.

Az elnyomó rendszerben való létezés hétköznapi és elvi problémái tárulnak fel az ikonikus emigráns író életének hat napja alatt. Berlin után Bécsben is lenyűgözött ez az ellentmondásos film. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

MÁR A KUTYÁKAT IS IRTJA A GYŰLÖLETPOLITIKA

Kutyák szigete / Titanic Filmfesztivál Nemzetközi Filmfesztivál 2018
2018.04.25.

Wes Anderson új animációja, a Kutyák szigete egy szerethetően rongyos mesefilm kutyabarátságról és gyűlöletkeltésről, és arról, hogy csak szavak nélkül értjük igazán egymást. SOÓS TAMÁS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

HOSSZÚ SNITTEK ÉJSZAKÁJA

Directions és Marița / Let's CEE Fesztivál, Bécs
2018.04.23.

Hol nyúzott éjszakai taxisok keringenek Szófia utcáin, hol egy román család néhány tagja kerekedik fel egy sok évtizedes Daciával – két egybecsengő film a bécsi Let’s CEE Fesztiválról. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

EGY PILLANATBA SŰRÍTVE

Leonard Bernstein: A Quiet Place / BTF 2018
2018.04.20.

Bernstein A Quiet Place című operája annyira nyomasztó és antikatartikus, hogy az egyenes út a katarzishoz. CSABAI MÁTÉ ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

HÖLGY ZONGORÁVAL

Martha Argerich és a Kremerata Baltica / BTF 2018
2018.04.18.

Martha Argerich fokozott érdeklődéssel várt hangversenye a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik fénypontjának ígérkezett. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez