ENTRÓPIA ÉS SPEKULÁCIÓ

FC Bergman: JR
2019.01.15.

A rendezetlenség és káosz mind a történet, mind a látvány szintjén fokozatosan eluralkodik: a szereplők többé már nem képesek irányítani az eseményeket... NÁNAY FANNI ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

Címkék: FC Bergman

MI A MAGYAR MA?

Kelemen Kristóf: Megfigyelők / Trafó
2019.01.15.

Ilyen és hasonló súlyosságú kérdéseket tesz fel Kelemen Kristóf harmadik trafós rendezésében. Nem húzom az időt: ezt az előadást látni kell! JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

TÖRTÉNET EGY EMBERRŐL, AKI MÁR NINCSEN ITT

Saulius Šaltenis: Sons of a Bitch (Kurafiak) / Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztivál 2018, Kolozsvár
2019.01.13.

„...leginkább azt az alapvető antropológiai tapasztalatot rakhatja össze magának a néző, hogy mennyi gaztett, erőszak, árulás, birtoklási vágy szövi át az emberek közti kapcsolatokat...” VARGA ANIKÓ KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

HÁBORÚ MINDENÜTT

Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztivál 2018 / Kolozsvár
2019.01.10.

„Vesztesek emlékeznek a vesztesekre.” Erős, a mindenkori háború esszenciáját megragadó felütés Tompa Gábor fesztiváligazgatótól. Ilyen volt a kolozsvári Interferenciák hatodik kiadásának első fele. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

VALÓSÁGBÓL FIKCIÓT

Meetlab: How to disappear completely? / Placcc 2018
2019.01.08.

A városi tereken mindig mindenki tart valahová. Céllal indulunk útnak, ismerjük az irányokat, és többnyire oda is találunk. Közlekedőtereink a célszerűség elve mentén rendeződnek. De mi történik akkor, ha tökéletes céltalanságra ítéljük a sétálót? DOHY ANNA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

Címkék: Meetlab, Placcc 2018

VESZEDELMES KÖZELSÉGBEN

Máté Gábor: Színházi naplók
2019.01.07.

Aligha van az értelmiségi létnek földközelibb változata, s az anyagban való munkálkodásnak olyan bizarr és kemény formája, mint amikor és ahogyan egy írni is tudó színész a saját testét-lelkét gondozza és dokumentálja. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

SZERELMI BÁNAT EGY RÉSZBEN

CSÁÓ (Stefanovics Angéla körberajzolja magát) / Titkos Társulat, FÜGE
2019.01.07.

Pusztító, monomániás őrület a szerelem, a művészet pedig terápia. A kérdés csak az, hogy ezzel a terápiás módszerrel kikeveredünk-e a bánatból, vagy még inkább a mélyére süllyedünk annak. PUSKÁS PANNI ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

MINIATŰR NOKIÁSDOBOZ

Alekszandr Szuhovo-Kobilin: Az ügy – avagy Normális Eljárás / Katona József Színház
2019.01.07.

Jó lenne tudni, miért. Mármint miért került színre Szuhovo-Kobilin Az ügy című darabja a Katonában; mit látott benne Ascher Tamás, aki megrendezte, és miért nem látom én, amit ő látott. CSÁKI JUDIT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

MÁR MEGINT ITT VAN A…

Goldoni: Nyaralás / Kecskeméti Katona József Színház
2018.12.21.

Rusznyák Gábor szerint utoljára a hatvanas évek prüdériája tudta úgy elrontani az emberek szerelmi életét, mint a XVIII. század beteges társasági normái és illemszabályai. Éljen hát a szexuális forradalom! PUSKÁS PANNI ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

SZÓ ÉS KÉP

Shakespeare: Szentivánéji álom / Szegedi Nemzeti Színház
2018.12.19.

Az új szegedi direkció nagyszínpadi bemutatkozása a színházcsinálás lényegét érintő kérdéseket pedzeget. Szemet zsongító látvány, eklektikus színjátszás, vegyes ötletáradat. JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

FOLYTATÁSA KÖVETKEZIK

Madách Imre: Az ember tragédiája 1. / Vörösmarty Színház, Székesfehérvár
2018.12.18.

Négy rendező, öt Ádám, öt Éva, négy Lucifer, a további szerepekben pedig a Vörösmarty Színház teljes társulata. Olyan előadás ez, amely minden színházi évkönyvbe, tanulmányba, összefoglaló jellegű írásba bekerül majd – függetlenül attól, hogyan is sikerült valójában. Tovább a cikkhez

CSELÉDBŰN

Kosztolányi Dezső: Édes Anna / Miskolci Nemzeti Színház
2018.12.17.

Rusznyák Gábor felülemelkedett a prózai mű marxista és pszichoanalitikus olvasatain, és helyette a finoman ironizáló narrátori perspektívából kiindulva építette újra az Édes Annát. KOLLÁR ZSUZSANNA ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

MAYA-BAJA VAN

Fényes Szabolcs: Maya / Budapesti Operettszínház
2018.12.14.

A címhez magyarázatul és mentség gyanánt: bizony ilyenek a poénok az Operettszínház idei utolsó nagyszínpadi bemutatóján. A Maya előadása felerészt élvezhető, ám a gyakori rossz pillanatokban mintha csak Kiss B. Atilla igazgatói pályázatának rosszalló kitételeit illusztrálná. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A LELKI VÁROS

Gogol - Mohácsi testvérek: Revizor / Weöres Sándor Színház, Szombathely
2018.12.13.

„Szóval, ilyen város nincs. Nem igaz? De hogy fest a dolog akkor, ha ez egy lelki város, és mindannyiunkban megtalálható?” – hangzik A Revizor megoldása című műben Gogol magamentése. S komédiája épp oly dermesztő ma, mint 182 éve. GABNAI KATALIN KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

FANTOMTIGRIS

Fábián Péter: Mecseki tigris, vagy amit akartok / Pécsi Nemzeti Színház
2018.12.11.

A szerző ihlettelensége, frusztrációi, kiselejtezett gondolatai és alkotói válsága Shakespeare-től Pirandellóig sok színpadi jelenet és darab témáját adták már, ám egyik szerző sem volt annyira bevállalós, hogy előcsalogassa a gondolataiból az Agyf**sz névre hallgató allegorikus fickót. Tovább a cikkhez