VADNYUGAT NÉLKÜL

Puccini: A Nyugat lánya / Erkel Színház
2018.12.09.

Puccini volt a makaróniwestern ősapja. A budapesti Opera legújabb bemutatóján azonban a rendező, Vaszilij Barhatov erősen felforgatta az elbeszélést: se western, se tésztaöntet. MERÉNYI PÉTER ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

KÖZHELYES SZABADSÁG

Beethoven: Fidelio / A Budafoki Dohnányi Zenekar előadása
2018.11.06.

Profi előadás, de nem nagy dobás – ilyen volt ez a Fidelio. Az elvárásoknak megfelelt, koherens is volt, mindenki megérthette, csak néha közhelyessé és lapossá vált. MERÉNYI PÉTER ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

PÁRKAPCSOLATI KRÍZISEK

Bernstein: Zűrzavar Tahitin – Fekete Gyula: Római láz / CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál
2018.10.28.

Csupa magánéleti válság. A Zűrzavar Tahitin című műben egy házasság kiüresedését látjuk, Fekete Gyula operájában pedig két hölgy beszélgetéséből derül ki, hogy sok éve egymás vetélytársai voltak. MERÉNYI PÉTER CIKKE. Tovább a cikkhez

„VÁGYKANCSÓBÓL MERÍTETTÜNK”

Charles-Hubert Gervais: Hüpermnésztra / Müpa
2018.09.24.

Az antik mitológiában Danaosz ötven lánya, a Danaidák mind megölték férjüket, kivéve Hüpermnésztra, aki életben hagyta hitvesét. Az ő történetét dolgozza föl az azonos című francia barokk opera, amit a 18. század első felében nagy sikerrel játszottak, azonban 1766 után először csak most adtak elő. Tovább a cikkhez

ANGOLKERT - HANGOKBÓL

A Budapesti Nyári Fesztivál nyitókoncertje / Margitszigeti Szabadtéri Színpad
2018.06.18.

Ritkán közelítünk zeneművekhez tájképek példáján keresztül. Dohnányi első zongoraversenyéről mégis az angolkertek jutottak az eszembe. Itt egy patak, ott egy tó, fölöttünk a platánsor, csoportba rendezett cserjék, műromok. Csupa közhely, csupa reminiszcencia, de mégis elragadó. MERÉNYI PÉTER ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

A TÜZES SZŰZ

Gaspare Spontini: A vesztaszűz / Erkel Színház
2018.04.09.

Az Operaház megint önmagát adta. Műsorra tűztek egy ritkaságot, és egyszer elő is adták koncertszerűen. Nem rosszul, de nem is túl jól. Persze Gál Erika megmentette az énekes szólisták becsületét. Spontini leghíresebb operáját néztem meg. MERÉNYI PÉTER KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

ÚJLATIN TÁJAK

Ramón Vargas dalestje az Erkel Színházban
2018.03.25.

Van benne valami pavarottis – mondtam az egyik kollégának a szünetben. És tényleg: a hangképzés, a levegővételek, a tartás rá emlékeztet. Persze azért ne essünk túlzásba: a mexikói Ramón Vargas kevesebb, mint Pavarotti volt. De így is jó. Nem kicsit. MERÉNYI PÉTER ÍRÁSA. Tovább a cikkhez

ELMEBAJ ÉS GYÖNYÖR

Erich Wolfgang Korngold: A halott város / Erkel Színház
2018.03.12.

Vannak olyan operák, amelyek koncertváltozatban is igen jól működnek. A halott város ezek közé tartozik. A zenének van elég érzelmi és dramaturgiai ereje – talán túl sok is. Bátori Éva pedig remekelt. Tovább a cikkhez

MÁSODSORBAN

Carl Maria von Weber: Oberon / A Kolozsvári Magyar Opera az Erkel Színházban
2018.01.18.

A rendező, Selmeczi György sok mindent ígért: provokatív rendezést, lenyűgöző látványt, kiváló énekeseket és zenekart. Ezekből azonban nem sok minden valósult meg. MERÉNYI PÉTER KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

HAJLÉKTALAN GYEREKEK AZ ÉDESSÉGGYÁRBAN

Engelbert Humperdinck: Jancsi és Juliska / Erkel Színház
2017.12.13.

A merész rendezői koncepció a meseopera két olvasatát állította párhuzamosan színpadra. A Jancsi és Juliskából egyrészt szórakoztató ifjúsági előadás lett, másrészt társadalomkritikai színház. A recenzens lelkes, és sok gondolat kavarog a fejében. Tovább a cikkhez