LARS VÉRES POKLÁNAK MÉLYÉN

Lars von Trier: A ház, amit Jack épített / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2018
2018.05.18.

Elevenen felboncolva tárja önmagát bírálói elé Lars von Trier végtelenül sötét, kegyetlen és kilátástalan új filmjében. Zsigerek, brutalitás és halál a témát és kifejezőeszközöket egyetlen nagyformátumú koncepcióban egyesítő remekműben. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

AZ ELTŰNT KIAROSZTAMI NYOMÁBAN

Jafar Panahi: 3 arc / Cannes-i Nemzetközi Filfmesztivál 2018
2018.05.16.

Elkeseredett kamaszlány kétségbeesett gesztusából az iráni társadalom komplex problémái bomlanak ki a hazájában páriaként forgató Panahi varázslatos filmjében. Az Arany Pálma egyik első komoly esélyese. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

AJÁNDÉK EZ A NAP?

Szilágyi Zsófia: Egy nap / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2018
2018.05.14.

Sivító gyerekek, túlterhelt szülők és a körülöttük lüktető Budapest - egy háromgyerekes család zaklatott hétköznapjának felkavaró története. A cannes-i fesztivál évek óta kárhoztatott férficentrikusságát rendezője és fókusza révén idén egy remek magyar film oldja. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

KERESD AZ ÁLLOMÁSON MALEVICSET

Alekszej German: Dovlatov / Let'S CEE Fesztivál, Bécs és Berlinálé 2018
2018.04.25.

Az elnyomó rendszerben való létezés hétköznapi és elvi problémái tárulnak fel az ikonikus emigráns író életének hat napja alatt. Berlin után Bécsben is lenyűgözött ez az ellentmondásos film. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

HOSSZÚ SNITTEK ÉJSZAKÁJA

Directions és Marița / Let's CEE Fesztivál, Bécs
2018.04.23.

Hol nyúzott éjszakai taxisok keringenek Szófia utcáin, hol egy román család néhány tagja kerekedik fel egy sok évtizedes Daciával – két egybecsengő film a bécsi Let’s CEE Fesztiválról. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

FAKE NEWS A FÜLÖP-SZIGETEKI ŐSERDŐBEN

Láv Diaz: Ördögök évadja / Berlinale 2018
2018.03.01.

A „slow cinema” kultikus alakja zavarbaejtő rockoperája révén hazája erőszakos múltján keresztül mesél halálról, érzelemről, mítoszról – vagyis a propaganda hatalmáról. Az eddig levetített berlini verseny legkiemelkedőbb darabja. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

Címkék: Berlinale 2018

TEST ÉS LÉLEK KÖZÉ HATOL BE A KAMERA

Adina Pintilie: Touch Me Not / Berlinale 2018
2018.02.23.

Pornográfia határát súroló képekben valósul meg teljes önfeltárulkozás az idei Berlinale versenyének legeredetibb alkotásában. Az intimitás testi és érzelmi kutatása lenyűgöző képeken keresztül saját bensőnk mélyébe is elvezet. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

Címkék: Berlinale 2018

A RUBIK KOCKA ŰRODÜSSZEIÁJA

Bucsi Réka: Solar Walk / Berlinale 2018
2018.02.23.

Bugyborékoló formák, csikorgó alakok – mozivászonra varázsolt szinesztézia. Újra az univerzum csomagoltatik be és ki Bucsi Réka Berlinben bemutatott rövidfilmjében. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A BELSŐ KÁOSZ HŐSIES ÖRÖME

Nada Kadic kaotikus élete / Berlinálé 2018
2018.02.18.

Az enyhén autista kislányával nehéz, de teljes életet élő anya „kalandjai” a mindennapok rengetegében az idei Berlinálé első felfedezésének bizonyultak: új filmművészt találtunk. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

Címkék: Berlinale 2018

VÉRREL ÖNTÖZIK A SZIKKADT FÖLDET

Kutyák
2017.12.01.

Lassú tempójú, kilátástalan neowestern a román pusztán, ahol csak a gaz nő, és a kutyát is Rendőrségnek hívják. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

Címkék: Mozipremierek 2017

LOJÁLIS GYILKOSOK A TAHRÍR TÉREN

A kairói eset
2017.09.22.

Merész ötlet skandináv krimit forgatni Egyiptomról - a kairói rendőrség gyilkossági nyomozásban kiderülő mocskos üzelmei pár nappal a Tahrír téri tüntetések előtt sokat elárulnak annak a társadalomnak a működéséről. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

Címkék: Mozipremierek 2017

AKI POLGÁR AKAR LENNI, POKOLRA KELL ANNAK MENNI

Az óra
2017.06.08.

Az azonnali meggazdagodás helyett a vélt becsületességet választani nem túl jó döntés Kelet-Európában – e keserű tapasztalat bomlik ki ebben a magával ragadó, precíz bolgár kisrealista történetben. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

Címkék: Mozipremierek 2017

HALÁLOS GÖRÖG RULETT

Jorgosz Lantimosz: A szent szarvas meggyilkolása / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2017
2017.05.31.

Egy kibontott mellkasban lüktető szívtől a politikus állásfoglalásig terjed a görög tragédiákból ismert könyörtelen bosszúállás története – a Homár rendezőjének szenzációs új filmje nagyot szólt a Croisette-en. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

KIADSZ ENGEM?

Hong Szang-Szu: Geu-hu (Másnap) / Cannes-i Nemzetközi Filmesztivál 2017
2017.05.25.

Érzéki és érzelmi érzékenység, megalázottság és elfogadás, átélhető gyönyörbe szerveződő narratív és formai komplexitás teszi a Másnapot feledhetetlen remekművé. Eddig Hong filmje az idei Arany Pálma egyetlen jogos várományosa. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez

A KASZTRÁLT MÚZEUM

Ruben Östlund: A négyzet / Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál 2017
2017.05.21.

A képmutató művészeti világ, egy pszichés értelemben impotens férfi és önzően individuális világunk körül forog az idei Cannes első kiemelkedő alkotása. Ruben Östlund szemtelen humorral, de kegyetlenül bánik el szereplőivel. GYENGE ZSOLT KRITIKÁJA. Tovább a cikkhez